Gå til innhold

Reglene om forbikjøring

Antarctica

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne MÅ jeg bare melde meg på :cool:

1. Ukritisk hard oppbremsing f.eks fra 110->80 rett etter en forbikjøring er ikke altid så smart:

a) hva om flere kjører fordi og du sperrer for denne å komme inn i kjørefeltet

b) VET du hva underlaget består av? grus,vann og leire er ikke fornøyelig å bremse hard på :)

2. Hvis noen ligger på fangeren min for å få min oppmerksomhet blir det fort dyrt.. Hengerfeste er altid på for å si det sånn.

3. "Man skal kjøre etter forholdene" sies det i loven. Hvis JEG mener at JEG med min farkost ikke kan kjøre fortere enn sånn og sånn så er det min fulle rett. Ligger jeg markant under fartsgrensa så plikter jeg å kjøre til siden og slippe trafikk forbi (samme som traktorer).

*MEN; kjører man farkoster som er begrenset (lastebiler, busser og bil med henger) f.eks enkeltfelt 90 sone plikter man IKKE å kjøre til siden.

4. Ang fartsgrenser.

Opptil 60 respekterer jeg grensene. Fra 70 og opp ligger jeg som jeg føler, men ikke sånn at jeg minster lappen pga fart.

Veiene i Norge er dessuten så dårlige at DER ligger logikken til grensene som så mange etterlyser....

5. Hadde alle blitt avkrevd teori + praktisk prøve hvert 5.år hadde vi blitt kvitt mange idioter på veiene (unge som gamle). EU-kontroll på sjåfør!

Lenke til kommentar
5. Hadde alle blitt avkrevd teori + praktisk prøve hvert 5.år hadde vi blitt kvitt mange idioter på veiene (unge som gamle). EU-kontroll på sjåfør!

6666293[/snapback]

Denne liker jeg. Mange vil sikkert ha reagert med at det hadde blitt for dyrt ... Men hvorfor har folk aksepert EU-godkjenning på bil? Alt har sin tilvenningstid.Sjaføren sin tilstand er jo egentlig MYE viktigere enn standen på bilen, mener jeg!

En annen ting jeg ikke liker er av førerkortet utløper når man er 100 år! Hvor ligger logikken i det? Etter fylte 60 år, skulle det hvertfall ha vært obligatorisk teoriprøve og oppkjøring på nytt ... Det er jo i mange tilfeller hattekaller og gamle kjærringer som stopper opp trafikken, og skaper mange trafikkfarlige situasjoner!

Lenke til kommentar
En annen ting jeg ikke liker er av førerkortet utløper når man er 100 år! Hvor ligger logikken i det? Etter fylte 60 år, skulle det hvertfall ha vært obligatorisk teoriprøve og oppkjøring på nytt ... Det er jo i mange tilfeller hattekaller og gamle kjærringer som stopper opp trafikken, og skaper mange trafikkfarlige situasjoner!

6666411[/snapback]

For å ikke snakke om mange gamlinger som nærmest ikke kan kjøre bil og skaper trafikkfarlige situasjoner daglig... har sett mange av de, til og med sittet på med en.

Lenke til kommentar

6666411[/snapback]

For å ikke snakke om mange gamlinger som nærmest ikke kan kjøre bil og skaper trafikkfarlige situasjoner daglig... har sett mange av de, til og med sittet på med en.

6666647[/snapback]

AHEM.. ikke bare gamlinger som er farlige i trafikken... :)

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å si det samme selv. Det er ikke bare gamlinger.. Kvinnfolk er vel så ille

:mrgreen:

Neida, det finnes farlige folk i alle aldre og kjønn. Vi ungdommer er også farlige, men kanskje ikke på samme måte som "gamlinger" som kjører sakte

Lenke til kommentar
Hadde dere blitt målt, så hadde dere ikke bare mistet førerkortet. Dere ville blitt usedvanlig gode til å traktere en hammer....

6665539[/snapback]

Ja, det er jeg fullstendig klar over.

Vet du kanskje hvilken straff vi ville ha fått, hvor mye bot og hvor lenge i fengsel?

Og hvor lenge uten lappen?

Men men, vi ble ikke tatt og jeg kommer aldri til å kjøre så fort der igjen :p

Lenke til kommentar
Hadde dere blitt målt, så hadde dere ikke bare mistet førerkortet. Dere ville blitt usedvanlig gode til å traktere en hammer....

6665539[/snapback]

Ja, det er jeg fullstendig klar over.

Vet du kanskje hvilken straff vi ville ha fått, hvor mye bot og hvor lenge i fengsel?

Og hvor lenge uten lappen?

Men men, vi ble ikke tatt og jeg kommer aldri til å kjøre så fort der igjen :p

6670601[/snapback]

Jeg er usikker på hvor laaaang straff det blir, men her er noen eksempler på mye MILDERE overtredelser : F.eks 146 i 80-sonen kan IKKE sammenlignes med samme fart i 50-sonen...

"En 38-årig mann fra Haugesund er i Sandnes tingrett dømt til 18 dagers ubetinget fengsel for å ha kjørt 146 km/t i 80-sonen gjennom Gjesdal."

"I midten av mai ble Xxx Xxxx dømt til 15 dager ubetinget fengsel for å ha kjørt for fort i Hell-tunnelen i Stjørdal. Fartsgrensen i tunnelen er 80 kilometer i timen, men Xxxx ble tatt da han kjørte i 132 kilometer i timen"

"Standup-komiker Sturla Berg-Johansen er dømt til 20 dagers ubetinget fengsel for råkjøring.

Hendelsen skjedde utenfor Slottsfjelltunnellen i komikerens nye hjemby Tønsberg den 18 juli i år. Berg Johansen hadde lånt sin kamerat Tommy Steines amerikanske Chevrolet Avalanche da han ble tatt med en hastighet på 105 km/t i 50-sonen."

Lenke til kommentar

Det er vanlig å gi bøter på 1-2 månedslønner når man kjører såpass mye for fort, av og til står det i aviser om rikinger som får bøter på flere hundre tusen. Hvis ikke man har noen inntekt og lav formue tror jeg det ligger på 10 - 20 000.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Norge = sugene på regler ang. trafikk og biler..

6682879[/snapback]

Tja, det er jo bra at synderne blir tatt, de utgjør en relativt stor risiko for "oss andre" lovlydige :innocent:

6683859[/snapback]

Dette var vel ironi - håper jeg - da du i posten over her skrøt av farten din, som kvalifiserer for fengselsstraff??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...