eab Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 I en 80 sone kan man altså bli målt opp mot 114km/t og fortsatt slippe straff hvis det var en aktsom forbikjøring. 114km/t - 30% = 79,8km/t Noe å tenke på, hvis jeg har regna rett Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 I en 80 sone kan man altså bli målt opp mot 114km/t og fortsatt slippe straff hvis det var en aktsom forbikjøring. 114km/t - 30% = 79,8km/t Ble feil det gitt ... 80km/t*1.30=104km/t Har vi funnet et smutthull eller? Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Å legge 30% til 80km/t blir ikke det samme som å trekke fra 30% fra 114km/t... Prøv selv *edit; Nånei, mattekunnskapene holder da enda Endret 10. august 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Så det nå..Egentli ganske snålt, skjønner ingenting jeg! *Jeg som fikk 5 i standpunkt å trodde det var godt nok* Men jeg fikk det til å stemme, slik som du sier.. Men er du sikker på at vi ikke skal bruke 30% av 80km/t? Eller skal man liksom trekke fra 30% av maksfarten... Høres egentlig ganske rart ut spør du meg! Edit: Jeg så det, det stod fradrag, Kanskje man skal gå å legge seg snart.. Endret 10. august 2006 av Antarctica Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg har ikke peiling på hvordan dette håndheves, leste bare i instruksen der det står Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 – 30%). Vil vel være rart å trekke fra på noe annet enn den målte hastigheten? Prosenter er lumske dyr Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg kan reglene om dette, men jeg vil lage en liten diskusjon om hva dere syns om reglene som er for forbikjøring her i Norge ... Er det "greit" å bryte fartsgrensen når man tar forbikjøring? Jeg syns at når man skal ta forbikjøring, er det greit å komme fort forbi.. Men hvis forholdene ligger tilrette, skal det ikke være nødvendig å bryte fartsgrensen. Feks. du ligger i 70, fordi bilen framfor deg ikke greier å kjøre fortere, er det da forsvarlig å være i 110 etter forbikjøring, da du har sikt 2 km fremover og ingen biler kommer i motsatt ... Har selv sittet på en som ble stoppet i laserkontroll rett etter en forbikjøring, ble tatt i 105km/t - 5000 i bot!! Jeg vil gjerne høre litt historier og meninger, både på godt og vondt! 6650475[/snapback] hvis du har over 2 km sikt å ingen biler kommer kan du godt holde fartsgrensa.... er jo bare på korte strekninger man trenger å gasse på for å komme seg forbi fortest mulig... Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 I en 80 sone kan man altså bli målt opp mot 114km/t og fortsatt slippe straff hvis det var en aktsom forbikjøring. 114km/t - 30% = 79,8km/t Noe å tenke på, hvis jeg har regna rett 6651938[/snapback] 80 / 0.70 = 114.2 km/h ja Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 "C: kjøre helt opp i baken på bilen". Det er det dummeste du gjør! Eneste du eventuelt vil oppnå, er at svinet bråbremser! og... bang!! 6651330[/snapback] "C: kjøre helt opp i baken på bilen". Det er det dummeste du gjør! Eneste du eventuelt vil oppnå, er at svinet bråbremser! og... bang!! 6651330[/snapback] Her stiller jeg meg på samme lag som den som bråbremser. Hvis ikke bilen bak klarer å holde avstand blir det noen lette trykk på bremsepedalen. Skjer det ikke noe på en liten stund (avstanden blir større), bør den som kjører bak meg ha gode bremser. Er ikke snakk om å skape en farlig situasjon, men å "si fra". Jeg liker nemlig å se hovedlysene på bilen bak. Man ligger igrunn litt for nære hvis man ikke kan se de. 6651760[/snapback] Helt enig med begge her, men eg snakker ikke om å ligge 0,5 meter bak bilen over lang tid, dvs helt til sjåføren gjør noe aktivt. Å gjør det kjapt og ofte signaliserer oftes veldig godt. Men det er sant som det blir sagt her, det er en farlig måte å signalisere på. Personlig har eg brukt denne metoden kun ved en annledning(som eg kan huske) og da fungerte det hensiktsmessig. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Har såvidt lest noe av denne tråden.. men har aldri, og da mener jeg aldri sett noen som har ligget i fartsgrensa mens de kjører forbi noen.. Aldri! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Går fint å kjøre forbi i 80km/t hvis bilen forran ligger i 60-70. Test det en gang hvis dere ikke har prøvd Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Eg gjorde det nå nettopp. En eldre gubbe forran meg som både låg mellom 50-60 i ei 80-sone, og vinglet sideslengs i veibanen. Eg tok da å signaliserte ved å blinke med lysa. Etter to-tre forsøk såg eg at han vridde speilet vekk(idiot). Etter et lite minutt senket han ytterligere på hastigheten(under 50) og la seg HELT ut på høyre side. Dette var da i en svært uoversiktlig, smal og svingete del av veien. Det løste seg rundt de svingene, da vi kom til ei slette med god oversikt. Men det holdt da å holde 80 forbi. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Når du kjører forbi en som ligger i 50-60 km/t i 80 km/t tar det sjelden mer en 10 sekunder, og strekningen blir ikke mer enn 2-300 meter - Så det lar seg gjøre!! Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 hvis du har over 2 km sikt å ingen biler kommer kan du godt holde fartsgrensa.... er jo bare på korte strekninger man trenger å gasse på for å komme seg forbi fortest mulig... 6652195[/snapback] Vil si meg enig her. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Ja denne forbikjøringen er skummel Forleden dag hadde jeg 125 i 50-sona, var en kompis som skulle tøffe seg og kjørte forbi så måtte nesten gasse på litt så han ikke føyk i fra meg. Han hadde 140 i 50-sona Aldri mer Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Ikke lenge siden blåste en bil forbi meg i 70-sone, den kjørte faen skamfort for den bare forsvandt i horisonten. Traff samme bil igjen ved første kryss, jeg tok ned vinduet og skreik ut av mitt vindu og inn hans at han var syk i hode. Da sa han at han skulle ha banket meg hvis han hadde hatt tid. Vedkommende var selvfølgelig av etnisk opprinnelse. Vurderte meg å ligge på hjul etter å ringe snuten, men ord mot ord. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Ikke lenge siden blåste en bil forbi meg i 70-sone, den kjørte faen skamfort for den bare forsvandt i horisonten. Traff samme bil igjen ved første kryss, jeg tok ned vinduet og skreik ut av mitt vindu og inn hans at han var syk i hode. Da sa han at han skulle ha banket meg hvis han hadde hatt tid. Vedkommende var selvfølgelig av etnisk opprinnelse. Vurderte meg å ligge på hjul etter å ringe snuten, men ord mot ord. 6662940[/snapback] [off topic] Hvorfor var det selvfølgelig? Fordi han kjørte for fort? Fordi han truet med å banke deg etter at du skrek etter han at han var syk i hodet? [/off topic] Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Ja denne forbikjøringen er skummel Forleden dag hadde jeg 125 i 50-sona, var en kompis som skulle tøffe seg og kjørte forbi så måtte nesten gasse på litt så han ikke føyk i fra meg. Han hadde 140 i 50-sona Aldri mer 6662194[/snapback] Hadde dere blitt målt, så hadde dere ikke bare mistet førerkortet. Dere ville blitt usedvanlig gode til å traktere en hammer.... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Vazelina Bilopphøggers;"Spikre paller, nå skal vi spikre paller. Spikre paller, ja! fine paller." Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Mange er så utolmodige i trafikken. Ligger man bak noen som ligger 2-3 eller 5 kilometer unna fartsgrensa, hva så? MÅ nåla di stå akkurat på tallet? Bilen blir ikke ødelagt Jeg hadde kjøretime å kjørte bak en bil som kjørte i 65 i 70-sonen. Kjørelæreren min sa da et jeg måtte kjøre forbi. Han grunnla dette med at det var viktig å holde god flyt i trafikken. Han sa at når du havnet bak en som kjørte under fartsgrensen, ja da var det bare å kjøre forbi. Alternativet er jo at det blir en kø av biler som kjører i 65 i 70-sonen, og det kan jo føre til irritasjon. Jeg må si meg enig med kjørelæreren min. Det er tryggere at bilen rett bak kjører forbi, enn at biler lenger bak i køen må kjøre forbi 3 biler, før man kjører forbi den som lager køen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Mange er så utolmodige i trafikken. Ligger man bak noen som ligger 2-3 eller 5 kilometer unna fartsgrensa, hva så? MÅ nåla di stå akkurat på tallet? Bilen blir ikke ødelagt Jeg hadde kjøretime å kjørte bak en bil som kjørte i 65 i 70-sonen. Kjørelæreren min sa da et jeg måtte kjøre forbi. Han grunnla dette med at det var viktig å holde god flyt i trafikken. Han sa at når du havnet bak en som kjørte under fartsgrensen, ja da var det bare å kjøre forbi. Alternativet er jo at det blir en kø av biler som kjører i 65 i 70-sonen, og det kan jo føre til irritasjon. Jeg må si meg enig med kjørelæreren min. Det er tryggere at bilen rett bak kjører forbi, enn at biler lenger bak i køen må kjøre forbi 3 biler, før man kjører forbi den som lager køen. 6665791[/snapback] God flyt i trafikken er eg enig i. Kjøre forbi dem som kjører veldig sent og lager kø er eg også enig i. Men de to tingene hører ikke nødvendigvis i sammen. Når man ligger bak noen som kjører senere en fartsgrensa må man vurdere hvor mye under det er, hvor mye det påvirker resten av bilistene, og så må man ta hensyn til kjøreforholdene og reglene. Å bastant si at når noen ligger 5km under så skal man kjøre forbi er jo helt feil. Å skape god flyt i trafikken har ikke nødvendigvis noe med å holde fartsgrensen. Man kan kjøre akkurat i grensa, men allikevel lage dårlig flyt, og omvendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå