Gå til innhold

hytte + solcellepanel + laptop

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å installere solcellepanel på hytta... Planen er å bruke det til noen lys/lamper (ikke veldig mange), samt opplading av laptop.

På strømadapteren til den bærbare PCen står følgende:

input: 100-240V~ 1.6A 50-60Hz

output: 19V 3.42A

Noen som kunne gitt meg noen hint om hva jeg trenger av utstyr? Hvor mange watt trenger jeg? Noen merker/typer som er kjent for å være bedre enn andre? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du trenger stort mer enn en basispakke til rundt 10 000 kr. Da får du noe i underkant av 100W på et 12-volt-anlegg. Det er heller verdt å investere i et ekstra batteri fremfor et ekstra panel; de lader godt i både ved overskyet vær og i solskinn, og du vil da som regel ha fulle batterier hver gang du kommer på hytta.

Vi har 120W, og dette er mer enn vi har bruk for. Det er først når du skal bruke farge-TV og den slags at du har behov for såpass i det hele tatt, og selv da vil litt batterikapasitet gjøre underverker, med mindre du skal være flere uker i strekk på hytta.

Adapter til lading av den bærbare PC'en kan du spørre etter i en butikk, eller søke etter; jeg er rimelig sikker på at det finnes. Om du bruker 12V solcelle-anlegg (mest vanlig, og du slipper elektriker), kan du sikkert også skaffe to overganger/adaptere: solcelle->billader-plugg + billader -> bærbar-lading. Selv gjør jeg noe liknende når jeg skal lade mobiltelefonen på hytta, selv om det blir en mindre krevende oppgave (lavere ladespenning på en mobiltelefon).

Hva angår solcelle-merke bør du ta deg en tur innom (eller ringe/sende mail til) flere forhandlere og forhøre deg, eventuelt få et spesifikasjonshefte og sette deg hjemme og sammenlikne. Det beste er nok også om du får dem til å anbefale et anlegg etter at du har forklart hvilke behov du har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...