Gå til innhold

Hvor lenge kan eg kjøre uten "eget" vognkort?

VegardStr

Anbefalte innlegg

Kjøpte en honda civic på mandag, eieren sende inn eierskifte delen til biltilsynet på tirsdag. og eg har endå ikkje fått noe vognkort elns. i posten.

Hvor lenge kan eg kjør epå dene midlertidige vognkort løsingen?

Bilen er forsikret og alt slikt også.

svar haster. ska ut å kjøre no (hvis eg har lov) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klippet fra statens vegvesen sine hjemmesider

Midlertidig vognkort

Når det blir bestilt vognkort av den nye typen, vil det ta 2-5 dager før dette mottas i posten. Samtidig med bestillingen blir det utstedt et midlertidig vognkort som er gyldig i 1 måned og som skal erstatte det ordinære vognkortet før det mottas.

Det midlertidige vognkortet har et redusert opplysningsinnhold i forhold til det ordinære vognkortet. Det inneholder hovedsakelig de opplysningene eierne har mest bruk for.

Det midlertidige vognkortet oppfyller ikke de kravene som det er stilt til vognkortet i Rådsdirektiv 1999/37/EF og det bør derfor ikke brukes under kjøring utenfor Norge. Det bør tas hensyn til dette ved planleggingen av kjøp av kjøretøy og registrering m.v.

Lenke til kommentar
Klippet fra statens vegvesen sine hjemmesider

Midlertidig vognkort

Når det blir bestilt vognkort av den nye typen, vil det ta 2-5 dager før dette mottas i posten. Samtidig med bestillingen blir det utstedt et midlertidig vognkort som er gyldig i 1 måned og som skal erstatte det ordinære vognkortet før det mottas.

Det midlertidige vognkortet har et redusert opplysningsinnhold i forhold til det ordinære vognkortet. Det inneholder hovedsakelig de opplysningene eierne har mest bruk for.

Det midlertidige vognkortet oppfyller ikke de kravene som det er stilt til vognkortet i Rådsdirektiv 1999/37/EF og det bør derfor ikke brukes under kjøring utenfor Norge. Det bør tas hensyn til dette ved planleggingen av kjøp av kjøretøy og registrering m.v.

6650586[/snapback]

dvs. den delen som gikk til meg når eg overtok bilen. (vognkortet blei delt i flere biter, ett gikk til biltilsynet/vegvesenet og eg fikk en liten del. som ikkje far selrlig informerende om bilen, og resten vet eg ikkje...

eller er dette ett vognkort som eg får av biltilsynet snart?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg har hatt midlertidig vognkort siden påske i fjor!

Hvorfor får jeg ikke nytt?

6665757[/snapback]

Jeg har ikke engang fått noe midlertidig vognkort, og jeg har ventet i en måned nå... Omregistreringsavgift (som var ufattelig dyr!) er betalt, forsikring er i orden - hva mer trengs?

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte bil i sommer fikk jeg beskjed på trafikkstasjonen om å kjøre med det gamle vognkortet helt til jeg fikk det nye i posten. Det tok ca 2 uker før det nye kom. Hvis du er usikker så ta en kjapp telefon til trafikkstasjonen, mye mer effektivt enn å spørre her, vettu!

Lenke til kommentar
På den forrige bilen min, klarte jeg å miste vognkortet. Kjørte uten i nesten et år, før jeg fikk rota meg bort på biltilsynet for å bestille ett nytt kort. Aldri blitt stoppa, men mener å ha lest et sted at du får rundt 3-400 kr i bot for å kjøre uten.

Pantera

6843445[/snapback]

3-400kr er ikkje den summen som svier mest heller da ;)

Lenke til kommentar
Kjøpte en honda civic på mandag, eieren sende inn eierskifte delen til biltilsynet på tirsdag. og eg har endå ikkje fått noe vognkort elns. i posten.

Hvor lenge kan eg kjør epå dene midlertidige vognkort løsingen?

svar haster. ska ut å kjøre no (hvis eg har lov)  ;)

6650410[/snapback]

Ifølge regelverket har du ikke lov å ta bilen i bruk fra salgsmelding er levert inn, til du har nytt vognkort (midlertidig/endelig) i ditt navn i bilen. :)

jada går bra det. tar som regel noen dager før det nye kommer

har gjort dette selv jeg

6650453[/snapback]

Velvel, ifølge regelverket er ikke dette lov, men de fleste pleier å kjøre, og jeg tviler det medfører de største straffene i verden. :)

midliertidig vognkort? er det den ene delen eg fikk av vognkortet etter eg hentet bilen?

6650530[/snapback]

Nei, det er gamle eiers vognkort, så det er ikke gyldig så lenge salgsmelding er levert inn. Midlertidig vognkort er et A4-ark man får hos Biltilsynet (evt andre med utskriftstilgang av det bildet i AutoSYS), som er en forenklet versjon av det endelige vognkortet, som kommer innen 2-5 dager (det produseres natt til tirsdag og natt til torsdag, og sendes deretter ut). :)

okay, noen som kan si noe med 100% sikkerhet? :)

6650562[/snapback]

Ja.. :)

dvs. den delen som gikk til meg når eg overtok bilen. (vognkortet blei delt i flere biter, ett gikk til biltilsynet/vegvesenet og eg fikk en liten del. som ikkje far selrlig informerende om bilen, og resten vet eg ikkje...

eller er dette ett vognkort som eg får av biltilsynet snart?

6650618[/snapback]

Om bilen har gamle typen vognkort, skal den øverste delen (som er gul, evt grønn om det er en relativt gammel bil) leveres til Biltilsynet, siden dette er en Melding om eierskifte (trenger ikke levere denne dersom annen melding om eierskifte leveres).

Den nederste delen er det gamle vognkortet som står i tidligere eiers navn, og er ikke gyldig når salgsmelding er levert inn.

6665757[/snapback]

Det må du nesten høre med Biltilsynet om, men noe er vertfall feil. Enten er ikke bilen omregistrert på deg, adressen kan være feil, eller det kan rett og slett ha forsvunnet et sted fra produksjon til levering.

Dersom du har fått gule oblater på den samma adressen vognkortet skulle til, så er de to første grunnene jeg nevnte over utelukket. :)

Så ta kontakt med BT, og hør hva dem sier. Dersom det er sendt ett til produksjon i fjor som du ikke har fått, må du levere inn en tapsmelding på at du ikke har mottatt dette. Dette kan i verste fall gjøres på fax dersom man legger ved kopi av legitimasjon, men det får du høre med personen i telefonen på BT om, evt det beste er om du tar en tur innom og ordner opp der og da. Da får du nok også med deg midlertidig vognkort du kan bruke til det nye kommer. :)

6665757[/snapback]

Jeg har ikke engang fått noe midlertidig vognkort, og jeg har ventet i en måned nå... Omregistreringsavgift (som var ufattelig dyr!) er betalt, forsikring er i orden - hva mer trengs?

6842673[/snapback]

Du får tilsendt et brev rundt en uke etter at salgsmelding er levert inn, der det står hva som mangler for at bilen skal kunne omregistreres til deg.

Det kan være mye forskjellig som mangler, så det beste er om du tar kontakt med Biltilsynet, og ber dem se i 51-bildet i AutoSYS om hva som evt mangler.

Giroen du brukte når du betalte omregistreringsavgiften, var det en giro du fikk tilsendt i Posten sammen med infobrevet, eller var det en giro du fikk hos Biltilsynet som var manuelt utfyllt for hånd..?

Dersom det siste er tilfelle, må du vise gyldig kvittering (hva som godtas står på denne giroen), siden det ikke er noe automatikk i KID-nummeret du brukte tilhører deg og din bil. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Hørte fra Biltilsynet i dag at del 2 av vognkortet manglet. Håper dette ligger i bilen min, for det ville vært det enkleste å kunne levere det selv, isteden for å prøve å få kontakt med selger. Syntes det er dårlig av Biltilsynet å ikke informere om dette.

6847109[/snapback]

Det står i brevet du får tilsendt nå du leverer inn salgsmelding, dessuten er du selv ansvarlig for at alt er i orden med bilen og at du har vognkort.

Vognkort del 2 skal forøvrig aldri oppbevares i bilen. :)

Jeg ringte til vegvesenet nå, og de sa at de hadde sendt det til meg i for engang. Men at det var flere som ikke hadde fått vognkortet, men jeg kunne gå opp og få et nytt et :)

6847810[/snapback]

Stemmer at det var en del surr med utsending av vognkort i begynnelsen når de først begynte med dem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...