MiSP Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Jeg skal snart oppgradere PCen, og inkludert i den "pakken" er 1 GB til med minne. Jeg har 1 GB fra før av, av denne typen. Hovedkortet mitt er et MSI K8N Neo4-F. Jeg skal altså kjøpe 1 GB til med minne, men hva bør jeg gå for da? Jeg har hørt at det er lurt å gå for akkurat samme som du har fra før av. Har det noen hensikt å kjøpe raskere minne, eller vil alt gå med hastigheten til den tregeste? Og bør jeg kjøpe nye 2x512, eller 1x1024? Endret 10. august 2006 av MiSP Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Hvis du skal oppgradere pcen, hvorfor en "gammel" sokkel nå som AM2 og Conroe er kommet? Dette vil kun lønne seg om du har en ganske bra CPU fra før av.. Du kan oppleve problemer med mer enn 2stk minnebrikker med enkelte hovedkort, bare så du er advart (må kanskje kjøres på lavere MHz, I timings vil det kjøre 2T som gir litt ytelsestap osv). Med minne så vil ingen brikker kjøres bedre enn den dårligste (som du nevner) så det er ingen grunn til å kjøpe bedre brikker enn du har fra før. Min anbefaling er å gå for et 2GB sett (2stk 1GB brikker). Uansett om du skal ha mer enn 2stk brikker så bør du ikke kjøre med 3stk (2X512MB + 1X1024MB) siden da vil det ikke kjøres i dual-channel og dermed gi litt ytelsestap.. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Hvis du skal oppgradere pcen, hvorfor en "gammel" sokkel nå som AM2 og Conroe er kommet? Dette vil kun lønne seg om du har en ganske bra CPU fra før av.. Med minne så vil ingen brikker kjøres bedre enn den dårligste (som du nevner) så det er ingen grunn til å kjøpe bedre brikker enn du har fra før. Min anbefaling er å gå for et 2GB sett (2stk 1GB brikker). Uansett om du skal ha mer enn 2stk brikker så bør du ikke kjøre med 3stk (2X512MB + 1X1024MB) siden da vil det ikke kjøres i dual-channel og dermed gi litt ytelsestap.. 6650413[/snapback] "Gammel" sokkel fordi undertegnede ikke vil ta seg råd til noe annet nå. Det blir alt for dyrt, budsjettet mitt er sprengt med 2000 allerede. Jeg vil ikke kjøpe 2GB til, det blir for dyrt, og jeg trenger ikke 3 GB. Det faktum at tre brikker gir ytelsestap bryr meg ikke så veldig mye, ettersom det ikke er mange prosent det er snakk om. Endret 10. august 2006 av MiSP Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Det faktum at tre brikker gir ytelsestap bryr meg ikke så veldig mye, ettersom det ikke er mange prosent det er snakk om. 6650438[/snapback] Men er ikke mye poeng i det når 2X512MB koster det samme eller mer enn 1GB brikke Kun hvis du har planer om å oppgradere med en 1Gb brikke til senere. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Det faktum at tre brikker gir ytelsestap bryr meg ikke så veldig mye, ettersom det ikke er mange prosent det er snakk om. 6650438[/snapback] Men er ikke mye poeng i det når 2X512MB koster det samme eller mer enn 1GB brikke Kun hvis du har planer om å oppgradere med en 1Gb brikke til senere. 6650568[/snapback] Jeg skjønner ikke helt hva du mener - sier ikke vi det samme? Jeg bryr meg ikke om ytelsestap, og kan derfor fint overleve med 1x1024 MB, som er det du nå promoterer. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Stokket litt, sjekk prisene så vil du se det egentlig er uvesentlig forskjell der så eneste grunn til å gå for en stk brikke istedetfor 2stk og miste dual-channel og dermed ytelse er om du skal oppgradere med flere 1GB brikker senere. Og alt ytelsestap er tap, ser ingen poeng med det om det ikke er noen reell grunn. Skal du ikke øke minnet for å få bedre ytelse på maskinen? Endret 10. august 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Skal du ikke øke minnet for å få bedre ytelse på maskinen? 6650693[/snapback] Joda, men det er forskjell på mer minne og raskere minne. Med dobbelt så mye minne vil ytelsen bli ganske mye større, og det å miste dual channel blir musepiss i forhold. Det du antyder er at jeg skal gå for 2x512MB, altså? Funker fett det, jeg har ikke tenkt å kjøpe mer minne med det første. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jepp, anbefaler 2X512MB brikker så slipper du å miste dual-channel uten grunn.. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Jepp, anbefaler 2X512MB brikker så slipper du å miste dual-channel uten grunn.. 6650895[/snapback] Da kjøper jeg disse! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå