Gå til innhold

HD til PII-350?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-22 11:38, skrev raptor@2002:

Got spørsmål, må sjekke det senere i dag.


Når det er sjekket gå til produsentens webside, finn nøyaktig modell og revisjon. Se etter siste Bios-oppdatering, fordi dette er vesentlig for hvilken størrelse harddisk du kan kjøre på et så gammelt hovedkort.

Quote:


Vet du hvor det selges mindre disker


Komplett.no m.fl. selger 20 GB disker, men med en Bios-oppdatering kan man normalt kjøre ihvertfall 32 GB - ( svært liten prisforskjell på 20 - 40 GB )

Quote:


brukt er vel ikke å anbefale...


...enig, men spørs hvor seriøst arbeid som skal lagres, evt. hva du trenger av plass ( er jo greit med en 8-10 GB-disk til 300,- f.eks. :smile: ).

Lenke til kommentar

Hei!

En Pentium II 350Mhz har normalt sett en begrensning på 64GB, som styres av BIOS. De fleste HK leverandører har oppdaterte BIOSer som fjerner denne begrensningen (opptil neste begrensning som er 137GB).

Jeg har selv akkurat oppgradert en tilsvarende maskin for en kollega, som skulle ha en 80GB disk inn i den, og dette gikk greit etter at BIOS'en var oppdatert.

Det er da selvfølgelig ikke noe problem å sette inn disker på 40-60GB som man idag får kjøpt ny for en svært rimelig penge.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Tipper det stopper på 8GiB eller 32GiB. Men uansett kan du kjøre OS på en disk under denne grensen og ha en større disk til som OS likevel kan utnytte pga programvare fra HD-produsenten.

 

Jeg oppdaterte biosen på en PII maskin til å takle 32GiB. Deretter satt jeg inn en 40GB disk som er partisjonert til 32GiB + en 60GB som utnyttes fullt ut via programvare i windows. I praksis takler disse programmene opp til 137GB (128GiB) (er usikker på om de kanskje støtter mer også)

Lenke til kommentar

IBM har et program som er spesifikt laget for dette problemet for sine disker. Jeg satte nettopp inn en 30 GB disk inn i en Compaq 200 MHZ som i utgangspunktet hadde en begrensing på 8 GB. Etter bootet opp med programmet fra IBM fikk jeg tilgang til alle 30 GB.

 

Husker ikke hva programmet het, men jeg fant det på IBM sine hjemmesider. Vet ikke om andre diskprodusenter har liknende programmer, men et lite søk rundt omkring avdekker nok det rimelig kjapt.

 

[ Denne Melding var redigert av: ksjoet på 2002-10-22 14:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 14:14, skrev buskmann:

Jeg med min PII 350 på et BX440 hovedkort hadde ikke noen problemer med å stappe i en ny 80 GB disk for en stund siden. BIOSen er fra 1998 på kortet.


Tviler ikke, men så er BX-chipsettet på f.eks. et Abit BE6 spesielt bra - tenker på hva folk sitter med av sære 'pakkePC-er' av ymse slag.

 

Generelt er det ikke akkurat noen fordel å kjøre med en Bios fra 98, men som 'kuriosa' viser det jo at det går an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...