Gå til innhold

Overklokking eller oppgradering

Anbefalte innlegg

Dette med overklokking virker på meg noe innfløkt. Og jeg har vel ikke så lyst til å gi meg ut på dette. Men så lurer jeg da, hva skal jeg bytte hvis jeg ønsker å oppgradere. Det er jo selvfølgelig for å kunne spille nyest mulig spill.

Har en Intel PIII 600 Mhz og 128 mb ram.

Og med et skjermkort Matrox Millennium G400

Hva har jeg mest igjen for å bytte ut ?

Håper noen kan gi meg et hint

Hilsen Guz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor bør oppgraderes. Sjekk om hovedkortet ditt har støtte for Coppermine-prosessorer (du har sikkert en Katmai-P3). Hvis det er av slot 1 type, kan du fremdeles kjøre fcpga-prosessor med slotkonverter. En slotkonverter kan du også "lure" hovedkortet til å kjøre coppermine med, selv om det ikke er støtte for det. Det forutsetter forøvrig at prosessoren blir kjørt med litt for høy spenning, men det går fint. Hvis hovedkortet er basert på Intel BX440 brikkesett, kan du jo gjøre det berømte Tualatin-moddet, som tillater deg å kjøre f.eks. Celeron av denne typen. Tua-Celeron har forøvrig svært god ytelse i forhold til tidligere utgaver, da den er identisk med Tua-P3. Eneste forskjell er at Cellyen har 100 mhz fsb og P3 har 133 mhz. Hvis du overklokker Celeronen til 133 mhz fsb, har du altså en P3 ytelsesmessig.

Denne modifikasjonen krever litt fingerferdighet, det må isoleres et par ben på cpu og et par andre må kobles sammen. Hvis du ikke drister deg på dette, skaff deg en slotket og kjør en 1000 mhz cumine celeron eller P3 fra bruktmarkedet.

Skjermkortet er ubrukelig til dagens spill, hadde et slik t.o.m. i sommer. Klokket det fra 125/166 (tror jeg) til 160/200 ved hjelp av MGA TWEAK, men det hjelper lite når utgangspunktet er såpass svakt. De ti siste mhz på gpu må man forandre på dividere for å oppnå, ved bare å skru opp klokkegeneratoren når man bare 150 mhz før minnet kommer for høyt.

Kjøp nytt, gjerne et Radeon 8500/8500le. Er ganske prisgunstig for tiden, men sats på 64 mb minne og ikke 128. Ingen spill bruker mer enda, og når Doom 3 kommer er vel resten av systemet for svakt selv om du har minne nok på skjermkortet.

Ram trenger du helt klart mer av. En 256 mb modul i tillegg til det du har fra før skulle gjøre underverker, men husk at ingen spillere har behov for mer enn 512 mb under noen omstendigheter. Enda.

Konklusjon: Cpu oppgradering ville jeg ikke gått for hvis det ikke er mulig å komme over 1 ghz. Hvis prisen blir for høy totalt, ville jeg gått for ram og skjermkort. Da spiller du ei stund til med noe reduserte detaljer i spillene riktignok...men ikke veldig lenge. Kanskje med Tualatin-cpu og overklokking slik at du når 1200-1600 mhz og et kraftigere skjermkort enn forslaget mitt vil moroa vare litt lenger.

Edit: Biosoppgradering må sikkert til ved prosessorskifte.

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-10-22 14:04 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...