Gå til innhold

K-Soft saksøker en web-debatant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen gi meg et lite sammendrag? Hva ble resultatet for REK?

Kort fortalt så måtte uttalelsene som saksøker klaget inn for retten ("svindelprogram, "svindelforetak" osv.) regnes som "verdivurderinger" og er derfor beskyttet av loven. Saksøker måtte betale saksomkostningene for de saksøkte.

REK ble så kraftig eid som det går an.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Påstanden om villedende markedsføring kan etter rettens mening også forsvares. Selv om K-Soft i retten dokumenterte at de aller fleste av bedriftene som er nevnt på hjemmesiden har et kundeforhold til K-Soft, ga omtalen på nettsiden ikke uttrykk for realiteten. Når en Statoil bensinstasjon bruker regnskapsprogrammet, er det etter rettens oppfatning ikke naturlig å reklamere med at firmaet har Statoil som kunde. Tilsvarende gjelder flere av de andre store selskapene som er oppgitt som kunder på hjemmesiden. Selv om reklamen ikke var direkte løgn, mener retten at Nordgård var i sin fulle rett til å kritisere K-Soft for villedende markedsføring.

Henter fra side 11-12 i dokumentet.

Mye å skrive inn manuelt for meg. :p Men bra retten ser dette, da det var noe av det jeg var mest nysgjerrig på.

Nederst side 12:

Saksøker har tapt saken fullstendig i forhold til alle de saksøkte og skal erstatte dem sakens omkostninger (...)

Dette innebærer en del tusen kroner, om dere ser på side 13.

Gratulerer. :)

(men dæven så mye det var å lese!)

Lenke til kommentar

Jeg var aldri i tvil om hva utfallet av saken ville bli, men det er alltid godt å få bekreftet at vi lever i noe som vi fortsatt kan kalle en rettsstat.

Og hønnør til gutta som tok belastningen med å kjempe for retten til den frie ytring

Lenke til kommentar

Genialt lesestoff.. Lo så jeg grein her i stolen..

R.E.K:Det som også tror jeg er greit for retten å skjønne hva vi snakkar om de här grupper og innlegg som finnes på internett är ju at det utviklar seg til å bli en form for sosial klubb. En klubb med folk som har istedet för å gå ut på... på, eh jäg vet inte hvor de går ut her. I sverige går folk ut på pubben heh. Og har felleskap, sant? Og så finns det andra som har sitt sosiala felleskap på tastaturet. Eh, og da skriver de om alt mulige ting de inte vet nogon verdens ting om. Og så noen vil skrive noe, så vil alla skriva. Og de fleste der har ikke peiling hva de skriver om, har ikke kjennskap til... nogen skriver om... jäg vet inte de flesta men det blir en sosial .... det är en värden. Det är et samfunn på nettet. Eh, hvor eh... hvor den som skriver ikke nødvendigvis vet så mye, som eksempelvis var innom i går ettermiddag här då at det var en lukken rett[4] ble det fortalt da på internett. Mye skriveri»....
Lenke til kommentar

Gratulerer folkens ! har fulgt med denne saken en stund og har egentlig aldri vært i tvil om hvordan dommen kom til å bli, men man vet jo aldri. Flott at dette ordnet seg for dere, skulle bare ønske at k-soft tok lærdom og endret markedsføringen sin litt.

Spørsmål uansett, hvem ønsker å kjøpe programvare (som de selv har laget) når du ser hvordan websiden ser ut? Selv om det ikke er websider de selger. Hvis man tenker at kvaliteten på websidene speiler seg noe igjen i programvaren de selger, så er jo dette egentlig ikke noe å satse på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...