Gå til innhold

K-Soft saksøker en web-debatant


Anbefalte innlegg

Innlegg som går på reaksjon på moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet og forumstyret å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en pm til den aktuelle moderator. Eventuelt p_report.gif moderatoren eller klag moderator inn for forumstyret på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding.

 

Tilbkameldinger som går på det generelle (eksempelvis retningslinjer) kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Vi oppfordrer alle til å komme med innspill og tilbakemeldinger, men det må gjøres på riktig måte.

 

Bevisst forsøk på å undergrave en moderators autoritet vil bli slått hardt ned på og brukere frarådes sterkt å gjøre det. Vi håper dere viser forståelse for dette.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Borti 40000 kunder i Norge og sverige er ikkje ille ;) Eller er det totalt no ;)

Med prisen på programvaren skulle k-soft ha omsatt for 20-50 mill (forutsatt berre 1 lisens pr firma)

Ikke glem supportavtalene, de er løpende (og ikke kan man avbestille de heller, da kommer det jo inkassovarsel).

 

Denne prakisen med pålagt supportavtale er noe som har irritert meg i alle år, uavhenging av produsent av programvare. Disse pålagte supportavtalen er noe svineri, og dessverre ikke uvanlige. For regnskaps og fakturaprogram trenger kun oppdateringer når regelverket tilsier det. Lønningsprogram må ha oppdateringer hvert år, i alle fall så lenge tabelltrekk på samme bruttolønn endres fra år til år.

 

Men jeg har vel enda ikke sagt noe om hva jeg mener om at k-soft har saksøkt 4 webdebatanter.

 

På generelt grunnlag vil jeg si det er riktig å ta rettslige skritt dersom en føler seg urettsmessig uthengt i det offentlige rom.

 

Ytringsfrihet er en meget viktig ting og må aldri settes lokk på. Men er det direkte usannheter og løgn som fremsettes av de som ytrer seg bør dette få konsekvenser for de som ytrer seg.

 

Er fakturaprogrammet til k-soft lovlig brukt til å genere bilag for et regnskap. Er markdedsføring de gjør lovlig. Og følger k-soft avtalerett.

 

Så har de all grunn til å saksøke noen av de som fremsatte endel påstander om svindel.

 

Har de som fremsatte disse påstander riktig i sine påstander, så mener jeg honør til Dem for å avdekke dette.

 

Hva en mener om norsk lovgiving er annen diskusjon ikke bedrifts eller personavhenging.

 

Meninger og synspukter om saker og ting er en helt annen ting en påstander om svindel.

 

Jeg vet ikke om k-soft bedriver svindel. Det har jeg ikke sedd bevis for i tråden så langt.

 

Nærmeste jeg har sedd er påstand om brudd på den delen av lovgivingen jeg har noe noe kunnskap om, er at det ikke generes løpende fakturanummer. Er det slik at myndigheter ikke godtar fakturaer som bilag i et regnskap, så kan det ha alvorlige følger for brukere av k-soft. Da dette kan gi grunnlag for fasetting av en bedrifts omsettning på skjønnsmessig grunnlag, noe som skjelden slår gunstig ut for skatteyter.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det er jo et generelt problem i denne tråden (og mange andre liknende diskusjoner) at folk mener at firmaer man ikke liker ikke har samme krav til beskyttelse mot usanne utsagn som andre firmaer eller personer har.

 

Det er åpenbart at K-Soft driver med markedsføring som er under en hver kritikk og at kvaliteten på produktet deres i beste fall er omdiskutert. De har allikevel samme rett som alle andre til å prøve for retten påstander om svindel som de hevder det ikke er dekning for. Det er så opp til retten å avgjøre om disse påstandene enten er rimelige eller akseptable innenfor ytringsfriheten. Hvor dum eieren av K-Soft enn måtte være så betyr ikke det at det er fritt frem for å begå ulovlige handlinger over for han. (Jeg sier ikke at de handlingene som er foretatt er ulovlige, kun at det er opp til retten å avgjøre om de er det).

Lenke til kommentar
....

 

På generelt grunnlag vil jeg si det er riktig å ta rettslige skritt dersom en føler seg urettsmessig uthengt i det offentlige rom.

 

Ytringsfrihet er en meget viktig ting og må aldri settes lokk på. Men er det direkte usannheter og løgn som fremsettes av de som ytrer seg bør dette få konsekvenser for de som ytrer seg.

 

Men når vedkommende som saksøker selv kommer med injurierende påstander om motpartens mentale helse så forsvinner mye i punktet "Ærekrenkelse som gjengjeldes med ærekrenkelse er ikke straffbar"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til div innlegg:

 

Av egen interesse bør vi forholde oss til forumets regler, og trådstartes interesse.

(Beklager tidligere overtramp).

 

Men: Jeg mener vi bør kunne kommentere K-soft`s programvare i denne tråden.

Selvom det ikke er nevnt i trådstarters første innlegg, så må Fakt 2000`s ubrukelighet

kunne brukes som argument .

 

Svindel:

Mine påstander om svindel/forsøk på, er kanskje ikke bevist i tidligere innlegg.

Men jeg sitter på dokumentasjonen.

 

Spam/ulovlig reklame:

Det kan da ikke være så vanskelig å bevise at K-soft bryter loven.

 

Oppfordring:

Til alle som mottar uønsket reklame (spam/fax) fra K-soft:

Spar på det/lagre det, som bevis i mulige kommende rettssaker.

 

Til R.E.K.:

Du har fremdeles muligheten til å ta utfordringen.

 

Til de"4 utvalgte":

Send PM hvis jeg tramper i klaveret.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Men når vedkommende som saksøker selv kommer med injurierende påstander om motpartens mentale helse så forsvinner mye i punktet "Ærekrenkelse som gjengjeldes med ærekrenkelse er ikke straffbar"

 

Og hvor finner du grunnlag for dette "punktet"?

I Straffeloven §250. Jeg gjenga den mer populære formuleringen, er ikke sikker på om denne kommer fra en tidligere lovtekst eller fra en kommentarutgave. helt eksakt står det nå "§ 250. Er ærekrenkelsen fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig adferd eller gjengjeldt med en legemskrenkelse eller ærekrenkelse, kan straff bortfalle"

Lenke til kommentar
....

 

På generelt grunnlag vil jeg si det er riktig å ta rettslige skritt dersom en føler seg urettsmessig uthengt i det offentlige rom.

 

Ytringsfrihet er en meget viktig ting og må aldri settes lokk på. Men er det direkte usannheter og løgn som fremsettes av de som ytrer seg bør dette få konsekvenser for de som ytrer seg.

 

Men når vedkommende som saksøker selv kommer med injurierende påstander om motpartens mentale helse så forsvinner mye i punktet "Ærekrenkelse som gjengjeldes med ærekrenkelse er ikke straffbar"

 

Altså, jeg har til nå ikke sedd bevis for noen påstander.

 

Jeg kom over denne saken en dag jeg satt å kjede meg , leste litt rundt på forumet.

 

Først var jeg innom en tråd hvor k-soft ikke hadde svart, i den tråden var det lenke til et humorforumet, der fant jeg lenke hvor fakt2000 kunne nedlastes, her tar jeg forbehold, men mener en eller annen sendte meg et passord slik at jeg kunne se på det. Begge disse tråder, den ene her på diskusjon.no, den andre husker jeg ikke, da det er stortsett kun her jeg diskutere, full av påstander, spekulasjoner, mye enda værre enn det her.

 

Tråden K-soft et svidelfirma, ble stengt av moderator her, med begrunnelser i meget sterke påstander og skittkastinger, så gjorde karslen det dummeste han kunne gjøre, åpne egen tråd, haglet med beskyldninger. osv, hehe jeg ble beskyldt å være ansatt i k-soft og mere till, fikk divers PM om at jeg ikke måtte ta side osv.

 

Jeg kan endel om regnskapsloviging, en alvorlig påstand har jeg ikke fått bekreftet, men er den reell lar den seg enkelt etterprøve:

 

Generer ikke k-soft Fakuranummer og disse er låst, er det en mangel i henhold til regnsksloven.

 

Den andre hørtes mer ut som kunne være tatt fra en revisorberettning ang oppblåst omsettning. Jeg så imidlertid omsettning for 2006 kunne forsvare dette. Dette lar seg ikke lese uten å se på bilag.

 

Burde også vært revisormerknad på at fakt2000 ikke generere gyldig bilag for salg, vel dersom k-soft bruker sitt eget program.

 

Vidre når det gjelder markedsføringsloven , kan jeg ikke uttale meg, da jeg ikke har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere.

 

Tja er det usakelig det som fremkom, forstår jeg k-soft og karlsen reaskjon. Er grenser hva en kan ta.

 

Vi ser jo her også, noen registrere nytt nick bare for å delta i denne tråden, regner med at det er i tråd med forumregler og kun gjøres for og ikke bli gjenkjent i andre tråder han "Tenk Selv" deltar i.

 

Kan egentlig ikke se at k-soft hadde annet valg enn å anlegge sak, tapt har de uansett utfallet av rettsaken.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Osse, jeg har full respekt for at du prøver å nyansere svindelpåstandene her i tråden litt. Det kan være fornuftig å ha en som holder igjen før det blir en opphauset lynsjemob ;) Du savner bevis for påstandene om svindel og det finnes det faktisk endel av. Helge (en av de involverte) har skrevet et bra blogginnlegg hvor han fremlegger saken ganske konkret og velformulert. Jeg anbefaler egentlig alle her å lese den.

 

Link til Helges blogg: K-Soft på godt og vondt

 

Jeg tillater meg å klippe litt fra siden:

Det eksisterer ingen service eller support hos K-Soft Norge AS, kun en automatisk telefonsvarer. Det sendes heller ikke ut oppgraderinger av programvaren. Noe det faktum at programvaren kjører på maskinvare fra 1980-tallet understreker.

 

Vilkåret om service og support er i beste fall uanmodet forretningsførsel. Å stille inngåelse av en slik avtale som vilkår for bruk av programmet er ren svindel og klart i strid med markedslovens §2a.

 

Å kreve betaling for tjenester som ikke eksisterer er straffbart bedrageri, jfr §270.

Selskapet oppgir en rekke større, kjente norske selskaper som referanser. Opprinnelig var referanselisten slik: «Tine, Statoil, NSB, Raufoss våpenfabrikk, Nycomed, Helikopterservice, Rema 1000, Ford, Electrolux, Narvesen, Toyota, ISS, Kiwi, Esso, SAAB Norge, ABB, Henning Olsen is, Radisson SAS, Rica, Rieber & Sønn og ikke minst tusenvis av små og mellomstore bedrifter».

 

Markedsføring ved hjelp av ikke-eksisterende referanser er ulovlig jfr. markedsføringsloven § 2. Forholdet er straffbart etter markedsføringsloven §17.

 

Dette er bare av to en rekke ting som påpekes på bloggen og som ganske sansynlig også blir lagt frem i retten.

På forrige side i denne tråden er det også quotet utsagn fra revisor, som mer eller mindre slaktet regnskapet. Konklusjonen var: «Vi mener at årsregnskapet, slik det foreligger, ikke bør fastsettes som selskapets årsregnskap for 2005»

Så utsagnet "Svindelfirma" kan kanskje være på sin plass, det er i alle fal nok av indiser som peker i retning av et firmat som ikke er seriøst.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Mozze slike innlegg er gode innlegg. Der dokumenteres grunlag for påstand.

 

Og for å si det rett ut, er ikke ett forsvar av k-soft som er min agenda med å argumentere mot lynsjemobben her. Rett og slett fordi det drives direkte konsperasjonsterorier . Her er mange sakelige innlegg mot k-soft. Men overvekten er usakelige spekulasjoner uten form folkeskikk.

 

Det virker her som om en del debatanter kun er opptatt av å finne mer og mer fantasifulle ulovlighter.

 

I og for seg er det greit med en slik tråd. Jeg vet ikke hvilke 4 som er saksøkt. Men at en del av debantater her har godt av en liten runde innom rettsalen, tja det mener jeg.

 

Egentlig handeler denne debatten om hva en kan fremsette av påstander om andre ut på nettet. Det at k-soft muligens er skyldig i en god del brudd på loverket, gir det lov til å dikte opp og slenge ut påstander om ting som er tull er brudd på lover og regler.

Lenke til kommentar
Saken er avsluttet i Tingretten og en dom vil komme i løpet av 1 mnd.

 

I motsetning til det de fleste trodde, gikk ikke saken for lukket rett. Det var faktisk mulig å være tilhører.

jeg har vært der, og jeg har vært vitne i saken, som uavhengig og upartisk, selv om dere nok vil mene noe helt annet.

JA, jeg vitnet til fordel for k-soft. Med den grunn at jeg googlet k-soft og fant frem til dette forumet, der det stod side opp og side ned om K-soft, for det aller meste med negativt fortegn!

 

Jeg startet opp virksomheten min i 2006. Etter å ha registrert meg i brreg, SAMT resrvert meg mot uønsket reklame, fikk jeg så denne så mye omtalte forespørselen fra k-soft, der jeg fikk tilbud om å kjøpe fakt2000.

Jeg hadde som sagt nettopp startet, og t r e n g t e et fakturaprogram. Jeg syntes det så lett og oversiktelig ut, og prisen var heller ikke avskrekkende, så jeg bestemte meg for å benytte meg av tilbudet. Som sagt, så gjort, jeg fikk programmet, og installerte dette på en maskin. Etter en stund, ble jeg imidlertid nødt til å legge programmet over på en annen maskin, og hadde mistet koden. jeg ringte da support i k-soft. her tok ingen telefonen, men jeg la igjen beskjed, og det tok under to timer til jeg ble oppringt fra support, og problemet ble løst.

 

Etter dette har jeg ikke hatt problemer med programmet, etter dette bestillte jeg lager2000, da vi har en god del rest etter malerjobber når det gjelder malinger i "standard-farger" (egghvit, lys antikk, cafeatte, etc, etc) samt og en del utstyr å holde orden på, dette er utstyr med slite-deler, og det er greit å ha et program som gir hjelp i å holde orden på dette. Jeg ble fornøyd i den grad at jeg skrev en tilbakemelding til k-soft ang. dette, denne er det referert til i tidligere innlegg her på forumet.

 

Når jeg så kommer inn på forumet her, og ser innlegg som ved flere anledninger snakker også for MEG, i og med at det refereres til "alle" av kundene, så er dette å si en mening for meg, som jeg IKKE har.

Derfor la jeg selv inn innlegg, der jeg legemliggjorde MIN mening, og at jeg faktisk var fornøyd med det produktet jeg hadde kjøpt fra K-soft.

Ut fra slik jeg selv valg å se det, var takhøyden for å ordlegge seg rimelig høy, ut fra de innleggene som allerede stod å lese i tråden. Jeg satte innlegget mitt inn med om ikke LAVERE takhøyde, så iallfall ikke HØYERE når det gjaldt hvordan man ordlegger seg.

 

Tråden hadde et utgangspunkt i at de ville se hvor langt uttrykksfriheten strakk seg i Norge.

 

Jeg som bruker, da med brukernavn Mayhem71, opplevde å få brukeridenten min UTESTENGT fra forumet, på grunn av at jeg sa meningen min!

Jeg viser OGSÅ tilbakemelding fra moderator,der det eneste påpekte, var at innlegget mitt "kanskje var litt på kanten av det ene punktet i reglene". Noe mer enn dette var ikke å lese av kritikk, og ingenting pekte mot at jeg skulle få kontoen min her stengt.

 

Dette gjorde meg en smule innbitt. Jeg var- og ER fremdeles samme fornøyde kunde av k-soft.

Det refereres utallige ganger til tilbudene som SPAM. Jeg fikk selv tilsendt mailen en gang etter at jeg hadde begynt å bruke programmet, da jeg hadde havnet på en mailingliste til et anet nettbasert firma. der hadde jeg og blitt spurt om jeg ville stå på deres mailingliste for utsendelse av tilbud fra noen utvalgte firmaer, noe jeg svarte ja til. Da jeg fikk mail fra k-soft nok en gang, sendte jeg inn melding om dette, og har ikke opplevd dette i ettertid.

 

En ting som slår meg, jeg får stadige tilbud fra Dell og Microsoft, og regner med at noen av de involverte, også gjør dette. Hvorfor blir aldri disse nevnt...?

 

Det at det påstås at support ikke eksisterer (eksisterte) og at det faktisk ble trukket tvil om min egen eksistens som privatperson, og også blitt slengt påstander om at jeg JOBBER FOR K-SOFT, gjorde at jeg kopierte- og postet trådene til Emanuel Karlsson, med beskjed om at de burde stoppe denne hetsen mot seg, da det ville være skadelig for markedsføringen.

Etter en tid, ble jeg så spurt om å vitne i saken. Med det friskt i minnet, at jeg faktisk satt med en oppgjort mening ut fra mitt eget ståsted, om å ha blitt kastet ut fra en tråd som omhandlet ytringsfrihet, på grunn av at jeg sa MENINGEN min, så var ikke valget om å vitne eller ikke så vanskelig å avgjøre...

 

Jeg har sagt min mening i retten. De saksøkte, eller i det minste de som var til stede av dem, fikk se at jeg eksisterer. Dersom påstandene om spamming og ulovlig utsendelse av reklame understøttes av domstolen, så

har jo helt klart k-soft brudd loven. Men HUSK; dette er ikke avgjort enda! Det er opp til dommeren å komme med denne avgjørelsen!

Og er det SÅ utrolig irriterende som det blir pekt mot, og k-soft alikevel får medhold;

 

Da oppfordrer jeg heller dere som er så misfornøyde å ta en inngående sjekk av betydningen av denne loven, dersom det er SÅ mange m dere peker til, som blir plaget av dette, så bør det vel muligens være et grunnlag for et samlet krav om omdefinering av lovverket når det gjelder SPAM og uønsket reklame...?

 

Jeg tror på - og understøtter selvfølgelig fri ytringsfrihet i Norge. Og ordlyden ting er sagt i, om K-soft, er ikke opp til meg å bedømme. Det VIL jo falle en dom ang. dette om ikke lenge. Det eneste jeg vil frem til, er at jeg faktisk ER fornøyd med Fakt2000.

Når det gjelder regnskapsloven, så er denne klar. Men definisjonen av hvilke programmer som omfattes av den, kanok være uklar. Pr. definisjon, er et fakturaprogram et FORprogramfor et regnskapsprogram. Dersom dette ikke er instalert som en DEL av regnskapsprogrammet, men benyttes eksternt, på egen maskin, så gjelder nok ikke krav ene i like streng grad. Uansett, dette er en regel for regnskap som nok skal forhindre økonomisk kriminalitet og svindel. Men reglene omfatter statutter tilpasset "den VANLIGE bruker".

 

MIN påstand er følgende:

Dersom du er flink nok med data, programmering, og programvare, kan du gå inn og gjøre forandringer på de aller fleste programmer.

Jeg kan kanskje snu dette litt, og spørre: Vil ikke et strengere krav til dette, føre til en del "falske forsikringer"?

En som virkelig har noe å tjene på å gjøre en svindel, vil med letthet kunne finne en person som har god nok innsikt i data til å gjøre forandringen FOR seg! Og jo "sikrere" programmet er, jo MINDRE er vel sansynligheten for at mistanken om noe slikt skulle forekomme...?

 

Jeg har kun sagt min mening, og det er en mening jeg står for. Det må kunne være mulig å si sine meninger uten at

dette skal besvares med tvil om egen identitet. Uten at man skal bli sjekket i de registre der opplysninger om en selv er tilgjengelige. Og der seriøsiteten i ens egen mening IKKE blir veiet opp mot hvor mange innlegg den man evt. debatterer mot, har på samvittigheten. DET blir for snevert.

 

Jeg synes programmet er greit. det inneholder ikke en skokk duppeditter som jeg ikke bryr meg om. Det er lett å bruke, dersom man gidder å ta seg tid til å lese manualen som følger med, så får man svar på det meste man kan lure på. synd om noen blir plaget med gjentatte forespørsler, men dette er det mulig å få stoppet.

 

Maleren71 :)

Endret av Maleren71
Lenke til kommentar

En liiiiiiten detalj jeg gjerne vil gjøre klart her maleren71. Jeg er ganske overbevist om at din forrige konto/nick ikke ble utestengt pga. at du sa meningene dine, men måten du gjorde det på. Du var ganske krass og uhøflig i valg av ord bl.a.

Derfor ble du nok utestengt med grunnlag på nettiketten og rettningslinjene.

 

Det siste innlegget ditt her nå viser derimot at du har lært av den feilen og du presenterer din sak på en helt annen måte. :)

 

Er jo ingen grunn til å mate "trollene" vet du ;)

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maleren71.

Nå har jeg ikke fulgt saken hele veien, men fulgt med på denne tråden fra starten.

Nå må det være noe galt når det kommer en så massiv reaksjon fra forskjellige brukere her på forumet angående k-soft, og til nå er det bare 2stk som har "forsver" k-soft, noe som er vel litt merkelig om de er så gode som du sier?

 

En kort oppsummering jeg har fra mitt ståsted:

1. K-soft sender ut faxer, mailer (Selv om det ikke er ønsket)

2. Etter mye frem og tilbake og "flamming" på forumet blir 4 forumbrukere saksøkt.

3. Denne tråden ble opprettet og diskusjonen har jo holdt på kraftig.

4. Ut i fra intervjuene som er gjort ser det mer og mer ut som om k-soft hetser brukerne, mens brukerne har holdt seg stille. De kommentarene som har kommet i media føler jeg er mer krenkende enn noen tråd som blir skrevet på dette forumet (Mange firmaer som havner i tråder her på forumet der de blir utsatt for kritikk).

 

Har ikke sett bevisene, hørt vitnene eller noe mer rundt saken annet enn det på forumet her og baserer mer eller mindre mine "konklusjoner" til nå på det, samt faxen som kommer inn i ny og ne uten at jeg ønsker det.

 

edit: noen små leifer.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så driter jeg i om fakt2000 er et ok program eller ei.

 

Jeg liker ikke følgende:

 

- Ksoft SPAMMER på faks, epost og alt mulig annet. Dette kan jeg selv bekrefte via 3 ulike butikker jeg har jobbet i.

- Ksoft har ikke klart å dokumentere sitt urealistiske høye antall kunder og superreferanser

 

Slikt ser jeg på som tullete fra et firma :). Derfor liker jeg ikke K-soft.

Lenke til kommentar

En sak har oftest 2 sider, jeg har stort sett mitt voksne liv jobbet for småbedrifter. Jeg har sedd de problemer som kan oppstå både ovenfor missfornøyde kunder, og mot myndighter. I så måte var det for meg naturlig å ta det som nok oppfattest som et forsvar av k-soft sin "side" i denne debatten. For makan til usakeligheter skal en lete lenge etter.

 

Jeg vet av erfaring at fakturering fra småbedrifter bør skje internt, men de skjelden har den kunnskap som trengs for å føre regnskap.

 

Som sagt jeg har bare sedd over så vidt fakt2000. Det jeg har sedd at det er rimelig enkelt. Og mulighet for fritekst er gode. Dette trengs, særskilt i bransjer som selger tjenester. Malere, snekkere, eletriker og rørleggere er grupper som sjelden kan bruke faste varenummer. Da jobber varier meget fra "hus" til "hus"

 

Jeg fører fortsatt endel regnskap for mindre bedrifter, og nei, mamut er ikke et godt fakturaprogram for disse, ei heller uni micro, datax, eller micro 80.

 

Og du har rett maleren71, trengs egentlige ikke de enorme datakunnskaper for å endre et fakturanummer. Vanligsvis trengs det kun et passord.

 

Og hvilket inntrykk har jeg som ikke bruker av k-soft. Vel jeg og alle som har med småbedrifter å gjøre vil garantert ikke anbefale k-soft, etter å ha vært deltaker i denne tråden.

 

Men jeg synes rett fra hjerte at en del debatanter her fortjener en runde i retten, for en ting har de ikke lært, allminnelig folkeskikk.

 

Er jo bare å se bakover, å debatere mot mobben her, tja, selv nå kom det frem konspirasjonteorier om at jeg var hr. karlsen.

 

Selvsagt er det bra at eventult svindel blir avslørt. Men det er forskjell på å klipe ut ei kvise og å kappe hode av noen. En del debatanter her har tydeligvis særskilt stor tiltro til sin egen evne som dommer, jury og bøddel. Og er høyst imponert over mange særdeles fantasifulle ulovlighter som k-soft skulle ha gjort.

 

Forum og offentlige diskosjusjoer og slike tråder som dette er av det gode, og det er faktiskt mange gode poeng mot k-soft og dens bedriftskultur.

 

Vi har et rettsprinipp som SKAL OG MÅ vernes om DET ER IKKE OPP TIL TILTALTE Å BEVISE SIN USKYLD, det er opp til anklager.

 

Når jeg sier dette, så Må det nevnes dette faktisk ikke gjelder når det kommer til Skattemyndighter, tror de at du jukser, så må faktisk tiltalte bevise sin uskyld. For indisier er nok for Skatte (u) vesnet.

Lenke til kommentar
Saken er avsluttet i Tingretten og en dom vil komme i løpet av 1 mnd.

 

JA, jeg vitnet til fordel for k-soft. Med den grunn at jeg googlet k-soft og fant frem til dette forumet, der det stod side opp og side ned om K-soft, for det aller meste med negativt fortegn!

 

Jeg startet opp virksomheten min i 2006. Etter å ha registrert meg i brreg, SAMT resrvert meg mot uønsket reklame, fikk jeg så denne så mye omtalte forespørselen fra k-soft, der jeg fikk tilbud om å kjøpe fakt2000.

 

 

Etter en tid, ble jeg så spurt om å vitne i saken.

 

Når det gjelder regnskapsloven, så er denne klar. Men definisjonen av hvilke programmer som omfattes av den, kanok være uklar. Pr. definisjon, er et fakturaprogram et FORprogramfor et regnskapsprogram. Dersom dette ikke er instalert som en DEL av regnskapsprogrammet, men benyttes eksternt, på egen maskin, så gjelder nok ikke krav ene i like streng grad. Uansett, dette er en regel for regnskap som nok skal forhindre økonomisk kriminalitet og svindel. Men reglene omfatter statutter tilpasset "den VANLIGE bruker".

 

Maleren71 :)

 

Følgende spørsmål melder seg når jeg leser ditt innlegg:

1. Du har mottatt ikke-forhåndsgodkjent reklamefax/mail fra K-soft?

2. Var det ikke du som tilbød deg å vitne i saken, "for å drepe kritikken av K-soft"?

3. Tror du virkelig at et program som genererer ikke-dokumenterbare bilag er unntatt bokføringsloven?

 

Som bruker av kan du sikkert bekrefte at de bilag som produseres av "Fakt2000" ikke lar seg låse etter utskrift.

Lenke til kommentar
Saken er avsluttet i Tingretten og en dom vil komme i løpet av 1 mnd.

 

JA, jeg vitnet til fordel for k-soft. Med den grunn at jeg googlet k-soft og fant frem til dette forumet, der det stod side opp og side ned om K-soft, for det aller meste med negativt fortegn!

 

Jeg startet opp virksomheten min i 2006. Etter å ha registrert meg i brreg, SAMT resrvert meg mot uønsket reklame, fikk jeg så denne så mye omtalte forespørselen fra k-soft, der jeg fikk tilbud om å kjøpe fakt2000.

 

 

Etter en tid, ble jeg så spurt om å vitne i saken.

 

Når det gjelder regnskapsloven, så er denne klar. Men definisjonen av hvilke programmer som omfattes av den, kanok være uklar. Pr. definisjon, er et fakturaprogram et FORprogramfor et regnskapsprogram. Dersom dette ikke er instalert som en DEL av regnskapsprogrammet, men benyttes eksternt, på egen maskin, så gjelder nok ikke krav ene i like streng grad. Uansett, dette er en regel for regnskap som nok skal forhindre økonomisk kriminalitet og svindel. Men reglene omfatter statutter tilpasset "den VANLIGE bruker".

 

Hvor enkelt var det å maipulere faktura og bilagsnummer i Micro80, som er et meget dyrt program. Der var du nøyd til å ha et admin passord, som faktisk ikke følger med programvaren, men har en det så er det meget enkelt. Når sant skal sies så kan en ganske enkelt omgå det mest av programvaresperrer dersom en ønsker det.

 

Maleren71 :)

 

Følgende spørsmål melder seg når jeg leser ditt innlegg:

1. Du har mottatt ikke-forhåndsgodkjent reklamefax/mail fra K-soft?

2. Var det ikke du som tilbød deg å vitne i saken, "for å drepe kritikken av K-soft"?

3. Tror du virkelig at et program som genererer ikke-dokumenterbare bilag er unntatt bokføringsloven?

 

Som bruker av kan du sikkert bekrefte at de bilag som produseres av "Fakt2000" ikke lar seg låse etter utskrift.

 

Det er ikke et krav at det skal låses etter utskift, men etter godkjenning. Dersom det du sier nå Dahl er korrekt er både mamutt og uni micro ulovlige program, dog ikke dos versionen av micro80. Men etter at du har godkjent en fakura eller et bilag skal transkasjoner låses.

 

Hvor streng er så fylkeskattekontoret på dette med bilag. De er faktisk meget strikse på det område. Bilag skal være i henhold til gitte foreskrifter. Og dersom en benytter et program som lett lar seg maipulere har en trøbbel. Dog jeg hadde en del kunnskap om programering i den tid jeg fant dette interessant, også i acess. Det er da forsvingende inga problem for k-soft å rette opp i dette.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...