OnetroM Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Mailen/faxen du fikk Tenk_selv er fra "K-soft Sverige AB". Da er vel firmaet strengt tatt ikke under norsk lov? Jeg vet ikke helt hvordan spamregelverket er på tvers av landegrenser. REk har tydelgvis gjort visse grep for å kunne fortsette. Det jeg imidlertid ikke forstår er at man fortsetter å sende ut til de samme adressatene i årevis. Man får jo ikke lyst til å kjøpe noe av dem om så programmet var verdens beste. Irriterende reklame har motsatt effekt, når så noen meg sist på Jysk? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Mailen/faxen du fikk Tenk_selv er fra "K-soft Sverige AB". Da er vel firmaet strengt tatt ikke under norsk lov? Jeg vet ikke helt hvordan spamregelverket er på tvers av landegrenser. REk har tydelgvis gjort visse grep for å kunne fortsette. Det jeg imidlertid ikke forstår er at man fortsetter å sende ut til de samme adressatene i årevis. Man får jo ikke lyst til å kjøpe noe av dem om så programmet var verdens beste.Irriterende reklame har motsatt effekt, når så noen meg sist på Jysk? Mener at så lenge de retter seg mot det norske markedet og t.o.m på norsk jord (sendt til norsk fax), er de underlagt norske regler. Lenke til kommentar
tenk_selv Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Mailen/faxen du fikk Tenk_selv er fra "K-soft Sverige AB". Da er vel firmaet strengt tatt ikke under norsk lov? Jeg vet ikke helt hvordan spamregelverket er på tvers av landegrenser. REk har tydelgvis gjort visse grep for å kunne fortsette. Det jeg imidlertid ikke forstår er at man fortsetter å sende ut til de samme adressatene i årevis. Man får jo ikke lyst til å kjøpe noe av dem om så programmet var verdens beste.Irriterende reklame har motsatt effekt, når så noen meg sist på Jysk? Vet ikke hvordan de reglene er, men det er flere innlegg på dette tidligere i tråden. De fleste lover kan omgåes, men det kan da ikke være så enkelt som K-soft mener. Lenke til kommentar
tenk_selv Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et lite klipp fra den svenske siden: Ikke småtterier der heller. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Borti 40000 kunder i Norge og sverige er ikkje ille Eller er det totalt no Med prisen på programvaren skulle k-soft ha omsatt for 20-50 mill (forutsatt berre 1 lisens pr firma) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et lite klipp fra den svenske siden: Ikke småtterier der heller. Tja, det står jo der at disse store selskapene har underavdelinger. Kan jo godt være at en liten mini-butikk et sted selger f.eks. Electrolux-varer og bruker K-Soft. Veldig på kanten kan det kanskje tolkes til at det er en underavdeling? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Borti 40000 kunder i Norge og sverige er ikkje ille Eller er det totalt no Med prisen på programvaren skulle k-soft ha omsatt for 20-50 mill (forutsatt berre 1 lisens pr firma) Ikke glem supportavtalene, de er løpende (og ikke kan man avbestille de heller, da kommer det jo inkassovarsel). Lenke til kommentar
tenk_selv Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Borti 40000 kunder i Norge og sverige er ikkje ille Eller er det totalt no Med prisen på programvaren skulle k-soft ha omsatt for 20-50 mill (forutsatt berre 1 lisens pr firma) Og han skryter sikkert av like mange i Danmark siden han nevner Skandinavia. En annen artig ting: På den norske siden blir T. Bærland brukt som referanse. På den svenske brukes samme navn! Kanskje han ikke har så mange å velge mellom alikevel? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) En som finner det rart at sum fordringer = sum gjeld og egenkapital og at det er rart at egenkapital akkumuleres hvert år. HÆ, er det et forsvar av k-soft at jeg forteller at det han finner rart er slikt DET skal gjøres. formelen er vel egentlig, sum eiendeler = sum gjeld og egenkapital? "Sum fordringer er beløp bedriften har utestående hos kunder eller andre skyldere. Fordringene skal være ment å innbringes innen ett år for at de skal klassifiseres under omløpsmidler." Under eiendeler finnes det en god del poster Varer Immaterielle eiendeler ( Forskning, utvikling, konsensjoner,patenter,lisenser,varemerker etc) Varige driftsmidler ( Tomter,bygginger, annen fast eiendom, maskiner,inventarer) Fiansielle anleggsmidler ( Investeringer i datterselskaper foretag i samme konsern - Lån til foretag i samme konsern etc) Omløpsmidler ( Kundefordringer, andre fordringer, krav på innbetaling av selskapskapital) Investeringer ( Aksjer, Markedsbaserte aksjer og obligasjoner, andre finansielle instrumenter) Bankinnskudd, kontanter og liknend fordringer går under omløpsmidler, så på den måten har du rett i det her tilfellet.. (siden det er bare fordringer som er eiendel i k-soft sine nøkkeltall i balansen) men formelen er vel mer korrekt på et generelt grunnlag, slik jeg skrev det. Det er vel ikke så mye man kan få ut av regnskapet til K-soft egentlig. Ikke ut i fra mine kunnskaper i værtfall. har egentlig ikke sett så nøye på det heller. @Osse har du mottatt spamen fra K-soft eller har du bare kommet over tråden på egen hånd? det med at folk bruker ord som svindel og slikt, skal ikke jeg legge meg bort i, siden jeg ikke har noe erfaring med kjøp fra K-soft. ordet "svindel" er et ord jeg ikke bruker lett. Men det jeg kan påstå er at de bak K-soft har en dårlig metode for å markedsføre sine produkt. I dårlig legger jeg i at de bruker metoder som kan virke litt på kanten. (1. referanser som er helt på jorde) 2.Jeg har ikke registrert noe som helst e-postadresse hos de. å er rimelig sikker på at de har trålet brreg.no etter adressene, etter å ha lest innlegg her og samt at jeg selv har min adresse der. Men nå skal det sies at det er ikke bare k-soft som benytter brreg for sine markedsføringer.. aldri har jeg opplevd så mye direkte rettet reklame over telefon som etter jeg registrerte mine opplysninger i brønnesundsregisteret. kan nevne f.eks: * internett-telefonkatalogfirmaer (de ringer veldig ofte, selv om jeg sier at jeg ikke er interessert) * et firma som ville ta over mitt selskapsnavn gratis * webdesign utføres gratis av et firma * regnskapsprogram * forsikringingselskaper som tilbyr forsikring av varelager * firmaer som tar penger for å markedsføre andre firmaer sikkert enda flere som jeg ikke husker. skulle egentlig ha ønsket at brreg har kunnet ha lagt til noe captcha eller noe i den duren, sånn at man kunne ha kvittet seg med, regelrett innhøsting av opplysninger fra brreg, ved bruk av webcrawlere. De som søker i brreg bør kun være fysiske personer. Selvsagt har du rett sum eiendeler = sum egenkaptial og gjeld, stygg tenkefeil, skrev nok noe fort der, skulle selvsagt skrevet slik jeg gjorde på side 18. Jeg kom over denne diskusjonen her på forumet første gang den var oppe. I utgangspunktet ikke særlig intressert i den. Men ble klart nysjerrig på Fakt2000 om det var verdt kr 1000,-, da det er manko på enkle og gode faktureingsprogram for små bedrifter uten den økonomiske kompetanse for et slikt program, vel og du ser selv her hvilke konsprasjonsteorier som oppstår her, anntagelser uten forankring i annet en ren synsing. Men k-soft, ja har seg selv mye å takke for at det ble slik tempratur her. Han burde tatt mye av kritiken til etterretning, for mye tulball er det hos dem tydligvis, særskilt ang. markedsføringeren. Programmet i seg selv er egentilig greit nok i forhold til prisen synes jeg. Hadde det vært i hovedsak en diskusjon mellom bedrifter som er ille plaget av k-soft og k-soft og tråden forbeholdt seg til noenlunde grei tone. Men her er det påstander uten bevis, masse tullball hvor han opprettholder seg, sysing om regnskaikk, sysing uten kunnskap om hva et fakturaprogam skal gjøre uten kunnskap, tja siden det stort er jeg som har angrepet det JEG mener er et storsett barnehylekor uten like. Og klart morsomt, men når det til tider blir slike direkte feil i en del av beskydlningene. Ellers et meget greit innlegg som inneholder det som faktisk skjer når en starter bedrift. Synes jeg at k-soft markesføring er greit NEI. Hadde beskyldningen i denne og tidligere tråder holdt seg til det, greit. Men makan til utsagn uten begrunnelser og spekalasjoner om hr Karles liv o levnet utenfor has meget dårlige evne til åmarkedsføre sitt firma godt, hehe ja det tror jeg en skal lete lenge etter. Det frie ord er uvurderlig, men tåpeligheter bør aldri stå uimotsagt. Endret 14. desember 2007 av Osse Lenke til kommentar
tenk_selv Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Til Osse. Jada stort sett enig med deg. Men som du selv skriver: Det er morsmt og. Det er 1 år og 4 mnd siden tråden ble startet, og den "lever" fortsatt et meget aktivt "liv"! Det har vel sine årsaker? Bjørn Lenke til kommentar
T. Dahn Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 det med at folk bruker ord som svindel og slikt, skal ikke jeg legge meg bort i, siden jeg ikke har noe erfaring med kjøp fra K-soft. ordet "svindel" er et ord jeg ikke bruker lett. Det frie ord er uvurderlig, men tåpeligheter bør aldri stå uimotsagt. Når Fakt 2000 i hht bokføringsloven ikke er tillatt brukt til å produsere dokumentasjon for salgstransaksjoner, hva er det da som er greit med programmet? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det er feil... Det er ulovlig å sende spam til privatpersoner i Norge, å sende spam til bedrifter er fullstendig lovlig. Så du kan ikke anmelde dem for det. Å være registrert i BR gjør da at alle kan helt lovlig sende deg så mye spam de bare vil. Det er ikke tillatt å sende mail til fysiske personer uten utrykkelig forhåndssamtykke, heller ikke om adressen er i formen [email protected]. Det er kun tillatt hvis adressen er [email protected] el. Åjo, hvis det er snakk om noe av bedriftsmessig interesse er det alikevel lovlig selv om det er til en åpenbart privat adresse i bedriften. Slik var det iallfall for noen år tilbake. Red.: Fant et dokument som omhandler hva forbrukerombudet mener om saken, og jeg tar heldigvis feil. Det er ulovlig. Ja. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Og det er slett ikke manko på gode og enkle faktureringsprogrammer. Det er mange av dem, og flere er gratis. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det hjelper heller ikke akkurat på intrykket av å ha en hel identisk side på svensk... Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) det med at folk bruker ord som svindel og slikt, skal ikke jeg legge meg bort i, siden jeg ikke har noe erfaring med kjøp fra K-soft. ordet "svindel" er et ord jeg ikke bruker lett. Det frie ord er uvurderlig, men tåpeligheter bør aldri stå uimotsagt. Når Fakt 2000 i hht bokføringsloven ikke er tillatt brukt til å produsere dokumentasjon for salgstransaksjoner, hva er det da som er greit med programmet? her ble det et litt rart sitat.. det første har jeg skrevet og det andre har jeg ikke skrevet. hvis du skal sitere meg vil jeg helst at du siterer bare det jeg har skrevet ut i fra det opp der ser det jo ut som du siterer bare osse. jeg ville bare ha frem at jeg personlig har ingen spesiell grunn til å si at dette firmaet driver med ren svindel. Det jeg kan utale meg om er skitten markedføring, som jeg helt klart ser at dette firmaet driver med. jeg personlig ville aldri ha kjøpt dette programmet. grunnene er så mangt og denne rettsaken hjelper jo ikke akkurat på bildet jeg har dannet meg av selskapet Endret 14. desember 2007 av thor918 Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) [quote name='Osse' post='10119380' date='1 Når Fakt 2000 i hht bokføringsloven ikke er tillatt brukt til å produsere dokumentasjon for salgstransaksjoner, hva er det da som er greit med programmet? hvilken mangel er det som utløser dette ?, bare slik at jeg forstår hva du mener. Er det eksempler på fakturaer skrevet ut av Fakt2000, som er blitt underkjent som grunnlag for bilagsføring ? og på hvilket grunnlag ? Manglende opplysninger ? MINIMUMSKRAV TIL REGNSKAPSBILAGENE Etter regnskapsloven skal kostnader og inntekter være legitimert med nummererte og daterte bilag. Her er kravene til hva hvert eneste bilag i ditt regnskap må inneholde(les nøye): dato for utstedelse av dokumentasjonen angivelse av partene (navn og adresse til både selger og kjøper) ytelsens art og mengde tidspunkt og sted for levering av ytelsen vederlag og betalingsforfall, og eventuelle avgifter knyttet til transaksjonen orgisasjons og mva. nr. Endret 14. desember 2007 av Osse Lenke til kommentar
T. Dahn Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 [quote name='Osse' post='10119380' date='1 Når Fakt 2000 i hht bokføringsloven ikke er tillatt brukt til å produsere dokumentasjon for salgstransaksjoner, hva er det da som er greit med programmet? hvilken mangel er det som utløser dette ?, bare slik at jeg forstår hva du mener. Er det eksempler på fakturaer skrevet ut av Fakt2000, som er blitt underkjent som grunnlag for bilagsføring ? og på hvilket grunnlag ? Manglende opplysninger ? MINIMUMSKRAV TIL REGNSKAPSBILAGENE Etter regnskapsloven skal kostnader og inntekter være legitimert med nummererte og daterte bilag. Her er kravene til hva hvert eneste bilag i ditt regnskap må inneholde(les nøye): dato for utstedelse av dokumentasjonen angivelse av partene (navn og adresse til både selger og kjøper) ytelsens art og mengde tidspunkt og sted for levering av ytelsen vederlag og betalingsforfall, og eventuelle avgifter knyttet til transaksjonen orgisasjons og mva. nr. "Forskrift til bokføringsloven: § 5-1-3. Nummerering av salgsdokumentet Salgsdokumentasjon skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte." Dette innebærer at når et bilag er skrevet ut, så skal det ikke kunne forandres. Dette er ikke ivaretatt i "Fakt 2000". 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Et stk. innlegg med e usaklig bilde av ene parten i saken er fjernet. Dette heller ikke en K-Soft programvare tråd. Ting rundt programvare postes i programvaredelen. Går denne tråden mer off topic vil reaksjoner bli vurdert. Denne tråden handler om K- Soft som har saksøkt fire webdebatanter. Denne tråden skal ikke kommenteres i tråden da det regnes som off topic. MVH KVTL Lenke til kommentar
jojo1717 Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Når det gjelder regnskapet som jeg har skrevet for få dager siden. Fant det på Helges net hvor det står noe det jeg mente at vi må være årvåkne på og være tvilsom når det gjelder eiendeler og inntekter. Selskapet er forholdsvis nystartet. Det etablerte sin virksomhet 20.05.2005. Selskapet har i 2005 hatt inntekter på kr. 1.219.328,-. Av dette er kr. 989.606,- ikke kommet til inntekt, idet de er oppgitt som kundefordringer og andre fordringer. I realiteten har dette selskapet ingen omsetning av betydning. Tallene i regnskapet er oppblåste og oppkonstruerte og gir ikke uttrykk for selskapets virkelige stilling. Notematerialet er så mangefullt at det ikke gir mulighet for å etterprøve realitetsinnholdet av regnskapet. Dette fremgår også av revisors beretning for driftsåret 2005 hvor det fremgår at: " Vi mener det er usikkerhet knyttet til verdien av kundefordringer i balansen og at disse er vesentlig overvurdert, da det ikke er gjennomført tilstrekkelig tapsavsetninger. Videre er det usikkerhet knyttet til periodiseringen av inntekter og kostnader pr. 31.12.05. Nedover kan du lese det revisoren som slaktet K-Soft og at dette ble behandlet i et rettsmøte i forliksrådet i desember i fjor. (i dette møtet nevnte han Karlsson at revisorer ikke likte svensker) 1 Lenke til kommentar
Osse Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 De to siste poster mot k-soft er faktisk ganske anlvorlig. Et fakturaprogram må håndtere fakturanummerserier på riktig måte. Når revisor anser kundefordringer som kunstig høye kan dette være et tegn på dette. Men dette kan en ikke se av det regnskapet som er på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg