Gå til innhold

Hvor mange watt bruker pcen idle?

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvor jeg skal poste denne, men here we go:

Faren min klager over at pcen står på for mye og at det koster så mye. Så jeg lurer på hvor mange watt pcen bruker under idle? Altså når den bare står og går uten at jeg bruker den?

Slik ser pcen ut:

CPU: AMD Athlon 64 X2 [email protected] 1.525V(cool & quiet er IKKE på)

Hovedkort : DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Expert

Skjermkort: XFX Geforce 7800 GTX 512

RAM: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

harddisk: Western Digital Caviar SE 320 GB

PSU: Mist 500w

Tror det skal være det meste. Noen som har noen formening om det? Fordi jeg aner ikke :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler vi har lik nok PC til at jeg kan poste mine målinger (målt mellom stikkontakt og PSU med multimeter).

Shuttle X2 Idle w/CNQ 0.4 A 102 W

Shuttle X2 Prime95 0.71 A 181.05 W

Shuttle X2 Oblivion + AutoGK 0.87 A 221.85 W

Idle ligger jeg altså på ca. 100 W.

Specs:

AMD Athlon 64 X2 4200+

2GiB RAM CAS 2-3-2-5-1T

POV GeForce 7800GTX (256MiB)

1stk. Raptor 74,3GB

1stk. 400GB SATA HDD.

Shuttle SN25P

Husker ikke helt om disse målingene var med eller uten den ene 400 GB disken, men men.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

200-250w kanskje forutsatt cpu idle og gfx idle 2D.

CPU 40-50W (siden den er overklokket , ellers 30W)

Hovedkort 10W

Grafikk kort 30W

RAM 20W

HD 10W

Skjerm 50W

Høyttalere 10W

PCI Kort 5W pr.stk

PSU avhengig av virkningsgrad kanskje 30-40W

USB enheter + Mus + Tastatur 5W pr. enhet

Edit:

dravisher !

Man må ikke glemme perifere enheter også da .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
200-250w kanskje forutsatt cpu idle og gfx idle 2D.

CPU 40-50W (siden den er overklokket , ellers 30W)

Hovedkort 10W

Grafikk kort 30W

RAM 20W

HD 10W

Skjerm 50W

Høyttalere 10W

PCI Kort 5W pr.stk

PSU avhengig av virkningsgrad kanskje 30-40W

USB enheter + Mus + Tastatur 5W pr. enhet

6650161[/snapback]

Det hørtes mye ut... Skjerm, høytalere osv. regner jeg ikke med. Jeg tippa faktisk ca. 100w. Er det noen måte jeg kan måle dette på? Jeg har multimeter, men trenger vel noe mer også?

Lenke til kommentar
Edit:

dravisher !

Man må ikke glemme perifere enheter også da .

6650161[/snapback]

Eneste andre enheter jeg har er en 23" skjerm, som trekker ca. 60 W, men den kan man jo sette til å slå seg av etter 5 min elns. slik at den ikke vil bidra til strømforbruket som følge av å ha PCen på hele tiden (dvs. selv når den ikke brukes). PCen min (som ikke er så pysete med A64 x2 og 7800GTX) bruker som sagt maks litt over 200 W med spill og full belastning på begge kjernene, og bare ca. 100 W i idle.

Lenke til kommentar
Det hørtes mye ut... Skjerm, høytalere osv. regner jeg ikke med. Jeg tippa faktisk ca. 100w. Er det noen måte jeg kan måle dette på? Jeg har multimeter, men trenger vel noe mer også?

6650186[/snapback]

Eneste du trenger gjøre er å først måle spenningen i kontakten (vi regner med den ikke varierer så mye at det gjør noe). Så må du bare få koblet multimeteret i serie med kabelen inn til PSU. Jeg kuttet bare opp en gammel kabel og brukte jesustape for å koble multimeteret på. Så skriver du bare ned strømmålingen til multimeteret i forskjellige situasjoner, og regner ut effekten (P = U * I). Her hjemme hadde vi ca. 255 V, noe som er litt for høyt (det er vel 230 V +/- 10% vi skal ha i Norge så vidt jeg kan huske...)

Lenke til kommentar

Jeg har målt flere av mine maskiner med med ClasOhlson sitt adapter for stømmåling. Dette er en stikkontakt med et LCD displey som viser hvor mye strøm enheten trekker. Jeg vil tippe at maskinen din trekker ca 175W idle.Med standbystrøm til høytalere,skjerm osv vil jeg anta at det går minst 200W.

Dette blir ca 5 KWh i døgnet og derfor ca 5kr pr døgn.

En pc som står på kontinuerlig vil koste pappaen din ca 1500 kroner i strøm i løpet av året. I den kalde delen av året er dette strøm/varme som må tilføres huset likevel, så den delen av året kjører du PC istedet for panelovn, så den regnes ikke med :-)

Anslår at merkostnaden for din far er ca 1000kr pr år fordi maskinen din står på kontinuerlig.

Geir

Edit: Sparket ut Leif

Endret av Geir68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...