guardianpegasus Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126109 Nå er det bare å sette seg ned og vente på at dette blir bortforklart med krigen i israel og libanon. Forbauser meg ikke om det er andregenerasjons innvandrere heller. Og er det pakistanere kan dere bare vente på konspirasjonsteoriene på norske nettsider. De klarer ikke engang akseptere at deres "egne" skulle kunne finne på noe sånt. Helt sikkert et MOSSAD plott, ikke sant? Lei av bortforklaringer og ansvarsfraskrivelse... Islam må ta et OPPGJØR med seg selv! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126109 Nå er det bare å sette seg ned og vente på at dette blir bortforklart med krigen i israel og libanon. Forbauser meg ikke om det er andregenerasjons innvandrere heller. Og er det pakistanere kan dere bare vente på konspirasjonsteoriene på norske nettsider. De klarer ikke engang akseptere at deres "egne" skulle kunne finne på noe sånt. Helt sikkert et MOSSAD plott, ikke sant? Lei av bortforklaringer og ansvarsfraskrivelse... Islam må ta et OPPGJØR med seg selv! 6648385[/snapback] Helt enig. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Flerkultur er herlig - PANG! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 De 21 mennene som er arrestert er mest sannsynlig britiske muslimer, ifølge Sky News. Dette ønsket ikke Scotland Yard å kommentere. - Vi vil ikke kommentere de arrestertes opprinnelse, sa Stephenson, som fulgte opp med den megetsigende kommentaren: -Dette handler om desperate folk som ikke normale folk i noen land eller noe sted, ville tolere. Håper dette sies til ære for kameraene, og at etterforskerne ikke er like naive når de utfører jobben deres... Broad strata of society, du liksom. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 George Gooding har forøvrig en nokså interessant kommentar her. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 For å vinkle dette over på noe positivt, det viser det at eteretningen til henholdsvis USA og UK virker slik som den skal. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Hvorfor må Islam ta et oppgjør med seg selv? Religion må jo være naturens beste påfunn mot overbefolkning. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Kan jo være ex-kristne også ? Flere av de terrormistenkte har nylig konvertert til islam, hevder en ekspert overfor TV 2 Nettavisen. http://www.nettavisen.no/verden/article706806.ece Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Nei, kan ikke ha vært. Hvis det er snakk om hva kulturer har gjort "mot hverandre" vil jo nazistene stå for seg selv mot den vestlige kulturen, slik som den muslimske kulturen står for seg selv fra den vestlige. Hvis vi velger å følger en slik logikk.6649219[/snapback] Nazistene stod ikke akkurat for seg selv. De hadde kompiser i Spania og i Italia. Andre land støttet dem fordi de fryktet en annen ideologi i øst enda mer. At den muslimske kulturen står for seg selv fra den vestlige finnes det eksempler på, men på generell basis er det feil. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Ryddet opp litt her... Personer som uten videre begynner å anklage alle medlemmer av en religion for medaktighet i terror (etc) vil få innleggene fjernet og eventuelle flere reaksjoner fremover, spar oss for slikt som ikke tilføyer diskusjonen noe. Mye som skjer i flyverden i dag gitt: http://www.nettavisen.no/verden/article706816.ece Endret 10. august 2006 av Ueland Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Personer som uten videre begynner å anklage alle medlemmer av en religion for medaktighet i terror (etc) vil få innleggene fjernet og eventuelle flere reaksjoner fremover, spar oss for slikt som ikke tilføyer diskusjonen noe. Altså... du slettet svært mange poster som inneholdt veeeldig mye som ligger LANGT utenfor det du her hevder. Du KUNNE begrenset deg til å slette de få paragrafene det omhandlet. Dette lukter sensur og meningsdiktatur av verste sort. Religion er ikke en medfødt kvalitet som seksuell legning eller hudfarge. Det er noe man VELGER. Og når man VELGER å være medlem av en gruppe som erklærer seg homogen og unison så får man også være med å bære ANSVAR for deres handlinger. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Det er ikkje alltid du har eit reelt valg. Vist du har vorten "hjernevaska" siden før du begynte å gå, og vert trua med sosial utstøting eller det som verre er så kan ikkje det å skifte relegion sjåast på som eit reelt valg. Som eit eksempel. Trur du like amngen hadde vert medlem av statskirka vist dei ikkje vart døpt før dei fylte 18, og ikkje hadde vorten "påpakka" kristendommen frå fødselen? (Er berre eit eksempel, ikkje ein kritikk mot ein spesiell relegion. Du kan bytte ut kristendomen med vilken som helst trosretning) Edit: Eg er delvis enig med at det islamske samfunn burde ta ein liten sjølvgransking. Det er mangen ledere (skjer sjølvsagt også i andre trossamfunn) som tolker og fordreier koranen slik at den passer deiras private interesser. Endret 10. august 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Altså... du slettet svært mange poster som inneholdt veeeldig mye som ligger LANGT utenfor det du her hevder. Du KUNNE begrenset deg til å slette de få paragrafene det omhandlet. Det kunne han. Men moderatorer skal ikke være barnevakter som tørker opp søl etter "småungene" (ikke rettet mot noen her) og ellers lar dem drive på. Det kan være greit om folk får lære at holder man seg ikke til reglene så får man heller ikke diskutert. Dessuten er det å detaljredigere innholdet i poster farlig også, da kan man lett blir beskyldt for å forandre meningen med posten. Dette lukter sensur og meningsdiktatur av verste sort. Nei, det lukter fornuftige spilleregler for at forumet skal være et attraktivt sted for folk av ulike oppfatninger å møtes. Til meningsutveksling, ikke til gjensidig nedrakking. Religion er ikke en medfødt kvalitet som seksuell legning eller hudfarge. Det er noe man VELGER. Og når man VELGER å være medlem av en gruppe som erklærer seg homogen og unison så får man også være med å bære ANSVAR for deres handlinger. 6649411[/snapback] Riktig så enkelt er det ikke. Som jeg pleier å si: Sjansen for å bli personlig kristen er noe større i bibelbeltet på Sørlandet enn i Shanghai. De aller fleste troende muslimer har ikke valgt sin tro, de er oppvokst med den. Troen har valgt dem. Og om man først tror på en høyere makt så er det ikke rimelig at man skal ta ansvar for menneskers handlinger i troens navn. Skjønt det ikke sjelden skjer at folk mister sin tro på grunn av slike handlinger... Edit: Mr.Elendig var raskere enn meg. Sorry, dette var off topic. Slett det gjerne. (Men det var dog et svar til trådstarter som insisterte på å gå hit.) Geir Endret 10. august 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 *snip* 6649411[/snapback] Man kan bli indoktrinert i en religion. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Religion er ikke en medfødt kvalitet som seksuell legning eller hudfarge. Det er noe man VELGER. Og når man VELGER å være medlem av en gruppe som erklærer seg homogen og unison så får man også være med å bære ANSVAR for deres handlinger. 6649411[/snapback] Det er jeg ikke videre enig i. Mange får religionen imprentet som barn. Det de velger er evt. om de skal fortsette. For mange er minste motstandsvei å fortsette som før. Nå har det kommet påstander om at dem som planla terror i Storbritannia var nylig konverterte muslimer. Da er det respektløst å pålegge dem som har fulgt religionen hele livet ansvar pga. at noen, som ikke har vært det, velger å bli medlem av en islamsk terroristorganisasjon. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Det er flere som har tatt opp gode poeng, og jeg forstår flere av dem. Men det er jo her kjerneproblematikken med islam ligger. Hvorvidt man har et valg eller ikke. Jeg står fast på det at enhver person som frivillig er medlem av en organisasjon må stå for det organisasjonen gjør... eller melde seg ut. Jeg sier ikke at du ikke kan være muslim og lese og tro på koranen. Men jeg krever at de frasier seg den fascistiske islamismen som brer seg over verden. Og det er ikke noe urimelig krav. Islam har knapt forandret seg på 1500 år. Nesten alle muslimer er stolte av det faktum. De annser seg selv som en selvvalgt og homogen gruppe. Hvorfor er det urimelig at man skal holde gruppen til ansvar for hva gruppen gjør? Disse terroraksjonene er ikke begått av noe enkeltindivid eller er en enkelt handling. Det danner seg et mønster. At religiøse grupper ønske samme beskyttelse som folkegrupper og folk med seksuell legning og andre medfødte kvaliteter de ikke kan noe for er jo lett å forstå. Det gir immunitet mot enhver kritikk. Men faktum er at islam er den største fascistiske organisasjonen verden noen gang har sett. Ikke bare pga. hva som står i koranen, men fordi de aller fleste muslimer er fundamentalister. De leser koranen allegorisk, altså bokstavelig, og tar den for god fisk. Jeg skjønner også at mange blir indoktrinert og hjernevasket av religion. Men det fratar dem ikke noe ansvar. De har et valg. De velger å bekjenne seg med terrorister og fascister. Disse har til og med bred støtte blandt muslimer. Det må være lov å kalle en spade for en spade og kreve at en bevisst selvvalgt organisasjon tar ansvar for hva deres medlemmer driver med. Det er jo tross alt derfor kristendommen har splintret inn i hundrevis av retninger og blitt mindre fundamentalistisk. Evnen og viljen til forandring og realisasjonen at bibelens dogmer ikke nødvendigvis er relevante i dag. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 De annser seg selv som en selvvalgt og homogen gruppe. 6649725[/snapback] Jepp...om man ser bort ifra sunni, shia, wahhabi, ahmadiyya, zikri, ijtihad, ismailis, sufistene, blablablablablabla Noen ganger skulle jeg også ønske jeg kunne se verden i svart/hvitt. Hverdagen blir nok ganske så mye enklere. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg sier ikke at du ikke kan være muslim og lese og tro på koranen. Men jeg krever at de frasier seg den fascistiske islamismen som brer seg over verden. Og det er ikke noe urimelig krav. 6649725[/snapback] Ja det vil jeg påstå. Muslimer som mener at det er galt å bedrive vold vil naturlig nok irritere seg over at terrorister, i tillegg til å true livene deres (terrorangrepene rammer ikke alltid bare de "vantro"), gjør de på vegne av deres religion. Da blir det galt at slike krav, og den underliggende mistenksomheten, skal komme i tillegg. Det man derimot kan kreve er at muslimer ikke forsvarer terrorhandlinger og militant islamisme. Mye av det du skriver får meg forresten til å tenke på: Islamofobi Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Pakistanere står bak ? Noe merkelig gruppering hvis dette stemmer.. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1417555.ece Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Apropos konvertitt; konvertitt ~it't m1 person som har gått over til et annet trossamfunn, særlig til katolisismen. Stikkordet er _annet_ trossamfunn, hvis man ikke er relgiøs kan man ikke "konvertere" til en ny relgion. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå