Gå til innhold

Ok hifi for rundt 15-20 000?

Anbefalte innlegg

Har begynt å snuse på hifi, da jeg har tatt beslutningen om å ikke kjøpe hjemmekino pga. interessen for musikk. Er relativt uerfaren på markedet, men har sans for godt lydbilde. Fra før har jeg en billig Panasonic dvd-spiller, en gammel NAD C340 og ditto Dali 104. Jeg pleier m.a.o. ikke å bytte ut et anlegg ofte. Har en relativt stor stue på ca 25-30 kv.m. Ønsker å kunne lytte til musikk som avspilles uanstrengt, tydelig, behagelig og (av og til) høyt. Smaken går mest i rock/metal, pop, electronica, opera, klaver og strykekvartett.

Har noen forslag til oppsett, merker osv.? Mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dali Ikon 6 tror jeg vil jeg ville passe deg og din varierte musikksmak. Verdt en lytt hvertfall, finner den på hifiklubben.

Ellers er jeg selv personlig veldig glad i Kef sin lyd. Kef iQ7 blir vel i din prisklasse. Litt vanskeligere å få hørt på disse, ikke så mange som selger de.. vet at expert selger de faktisk, link. Få høyttalere i prisklassen som overgår Kef på design hvertfall.

Kan også gjøre endel bruktkupp hvis du bare er litt tålmodig.

Lenke til kommentar

Takker for svarene :thumbup:

Når det gjelder hjemmekino med prosjektor og skikkelig dvd-spiller vil jeg heller ta det etter at jeg har et brukandes 2-kanals anlegg.

Ikon 6 hørte jeg på i Hifiklubben nylig, med en Thule forsterker og Cambridge cd-spiller. Tight og fin bass og detaljrikt. Diskanten var for metallisk for min smak, og mellomtonen kom litt i bakgrunnen. Ellers likte jeg disse godt.

Har også hørt på store og fine KEF gulvstående til rundt 12 000, de hadde veldig fin mellomtone, men litt upresis bass. Antageligvis fordi de ble drevet av en 7.1 forsterker som ikke var strømsterk nok. Nå har vel ikke Expert de beste lytterommene :roll: KEF ga også mersmak.

PSB har jeg ikke fått hørt på i gulvstående type, heller ikke noe særlig av B&W, men begge disse bør jeg sjekke ut med riktig forsterker.

Lurer på dette med brukt hifi-utstyr, og deres erfaringer med det. På hvilken måte slites sånt utstyr? Kanskje det er en bra vei å gå for å finne f.eks. gode forsterkere? Her er jeg ganske blank, men antar at det er sammenheng mellom pris og kvalitet?

Det samme gjelder cd-spillere, hva bør jeg gå for av prisklasse innen mitt totalbudsjett?

edit: f.eks. NAD C372 ser ut til å være ganske kraftige til en ok pris, hvilke alternativer til denne kan jeg også se på, evt. brukt?

Endret av dvd-jan
Lenke til kommentar

Det B&W anlegget jeg linker til, koster vel 11.000+3.000+2.000+det forsterkeren kostet ny. Altså har du et anlegg som koster 16.000 uten forsterker der! Det eneste som er, er at de har kommet i en ny designoppgradert versjon.

Altså har du brukt 6 på noe som koster 16.000 pluss forsterker nytt. Da snakker vi penger spart :)

Lenke til kommentar
Det B&W anlegget jeg linker til, koster vel 11.000+3.000+2.000+det forsterkeren kostet ny. Altså har du et anlegg som koster 16.000 uten forsterker der! Det eneste som er, er at de har kommet i en ny designoppgradert versjon.

Altså har du brukt 6 på noe som koster 16.000 pluss forsterker nytt. Da snakker vi penger spart :)

6653873[/snapback]

Sikkert litt uvant for meg å tenke surround nå som jeg trodde at jeg hadde slått det fra meg. Hva slags hjemmekinoreceiver kan drive dette, og som kan gi like god lyd som en integrert forsterker i 2-kanaler? Mitt utgangspunkt har vært at jeg må opp i en høy prisklasse i surroundreceivere, hvis det skal matche lyd i 2 kanaler :hmm:

Lenke til kommentar

Tar meg den friheten å sitere en bruker fra en tråd rett under din:

B&W anlegget vil jo passe aldeles ypperlig, det tar jo ikke allverdens plass med senter og bakhøyttalere. Da jeg studerte bodde jeg en gang på et rom på ~15 kvadrat og tilogmed da hadde jeg 5 høyttalere av ca den størrelsen.

AVR80 er et godt gammelt H/K relikvie som skulle dra det meste uten problemer.

Tar jeg ikke mye feil kan du koble opp bakhøyttalerne på B utgangen og få lyd på kjøkkenet også ;)

6652201[/snapback]

Så den forsterkeren som følger med, en en kraftplugg uten like. Selv sier du at du først vil ha bra lyd i to kanaler, før du hopper på surround og prosjektor. Hvorfor ikke ta alt først? Godlyd får du med B&W, H/K AVR80 er en kraftplugg som klarer å drive de, og du slipper da å selge forsterkeren din senere for å få en surroundforsteker!

Men, er du ute etter lyd i bare to kanaler, så er det ikke nødvendig med alt det andre "stæsjet". Fronthøyttalerene i det settet et utrolig gromme! (Må taes med en liten klype salt alt jeg sier da B&W 603 s3 er på vei hjem til meg :p)

Lenke til kommentar

Hmm, må gå litt i tenkeboksen etter ditt innlegg. Hadde som sagt avskrevet flerkanalsanlegg, men ser at jeg må ta en lytterunde snart. Skal også følge mer på bruktmarkedene. Regnes ikke B&W som ganske dyre sammenlignet med hva man får hos andre fabrikata?

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri kjøpt 603 s3 nye, da de hadde vært for dyre for meg. Hørte på de på Hi-Fi klubben for en tid tilbake, og forelsket meg litt. Da var jeg/vi riktignok ute etter noe i en helt annen prisklasse, og endte opp med et dynavoice m85(med center og bakhøyt.), og en pioneer 916 reciver.

I alle de testene jeg har lest av B&W høyttalere konkluderes det med at de er gode allroundere, til en grei pris.(Må jo tas med at testerene selv har anlegg til 100.000 stående i stua og synes det er helt normalt :) )

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg har forstått dette riktig, men om du vurdere surround og hører mest på musikk så kjøpå vanlig stereo! Men er enig i at det er en god pakke det er jeg. Men stemmer fortsatt på stereo!

Du kan jo sende han som har lagt ut annonsen og spørre om du kan kjøpe sepparate deler feks.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg har forstått dette riktig, men om du vurdere surround og hører mest på musikk så kjøpå vanlig stereo! Men er enig i at det er en god pakke det er jeg. Men stemmer fortsatt på stereo!

Du kan jo sende han som har lagt ut annonsen og spørre om du kan kjøpe sepparate deler feks.

6659102[/snapback]

Helt riktig, hører mest på musikk, vil sannsynligvis prioritere stereo. Vil slik sett ha høyest mulig kvalitet innenfor mitt budsjett, og det blir stadig mer fristende å se nærmere på pent brukte enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...