Gå til innhold

WordPress innstall- nybegynner

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå fått i oppdrag av min søster å lage en nettside til henne, problemet er bare at jeg ikke har videre peiling på hvordan man lager "skikkelige" nettsider.

Hun har både domenenavn og serverplass. Etter det lille jeg har klart å skjønne av det som står på forumet her og andre steder funker WordPress ok til mitt formål. Jeg har lizm klart å få kontakt eller hva jeg skal si med siden gjennom filezilla, men problemet er at jeg ikke skjønner meg på innstalleringen til WordPress.

// ** MySQL settings ** //
define('DB_NAME', 'wordpress');     // The name of the database
define('DB_USER', 'username');     // Your MySQL username
define('DB_PASSWORD', 'password'); // ...and password
define('DB_HOST', 'localhost');     // 99% chance you won't need to change this value

hvaskal jeg skrive som database her, hva er MySQL og hvilket passord skal her?

Kanskje litt omfattende spørsmål her men om noen ahar noen greie svar eller linker til guider eller tråder på andre forum så hadde det vært sinnsykt greit :)

Vet ikke helt om dette er rett sted for denne tråden engang, hvis ikke ber jeg admin flytte den til rett sted...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

edit: For å svare litt mer presist:

hvaskal jeg skrive som database her, hva er MySQL og hvilket passord skal her?

Databasenavnet kan, i teorien, være hva som helst, og det trenger du egentlig ikke endre med mindre din leverandør har egne regler for navngivning av databaser.

MySQL er en programvare (eller DBMS om du vil) som brukes for å håndtere databaser.

Passord og brukernavn skal din leverandør ha gitt deg.

Endret av apedoktor
Lenke til kommentar

okey, nå har jeg kommet meg inn på det cPanelpå siden min. Og på sidene til WordPress så jeg noe om det, så jeg trykket på ikonet som viste det MySQL databases eller noe, lagde en database (tror jeg)... Da prøver jeg å legge inn det i den koden.

I mailene fra hosten stod det noe om dns et eller annet, hva er det?

Lenke til kommentar

DNS = Domain name system , dette styrer hvor ditt dome skal peke til (hvilken ipadresse) veldig kort fortalt. Jeg er ganske sikker på at dns ikke har noe med MySQL å gjøre. Det du gjør er å opprette en database i cPanel eller i PhpMyAdmin. Så legger du inn navnet inn i wordpress. Så må du finne ut brukernavn og passordet til MySQL databasen, dette er som oftes det samme som du bruker for å koble deg på ftp serveren.

Edit: Skrivefeil

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg fått satt opp en MySQL database i cPanel på serveren min. Og jeg fyllte inn de opplysningene jeg skulle i koden fra første posten... Men når jeg gjør som opplyst i innstallerings-bruksanvisningen til WordPress så skjer det ingenting etter jeg prøver å koble meg til siden slik at jeg ikke før innstallert det... skjønner ikke hvorfor det ikke vil :(

Lenke til kommentar

// ** MySQL settings ** //
define('DB_NAME', 'wordpress');     // The name of the database
define('DB_USER', 'username');     // Your MySQL username
define('DB_PASSWORD', 'password'); // ...and password
define('DB_HOST', 'localhost');     // 99% chance you won't need to change this value

DB_NAME = wordpress (vis du har lagd en database som heter wordpress)

DB_USER = brukernavnet ditt på hosten, (er som oftest samme som du bruker for og logge inn i cPanel

DB_PASSWORD = Passordet

DB_HOST = Alltid localhost, med mindre databasen ligger på en annen server, og det er skjeldent den gjør.

PS: Vis du kan sende en link til webhotellet du bruker kan jeg kanskje hjelpe deg bedre.

Lenke til kommentar

Du har opprettet en database i cPanel, men du må også opprette en database bruker (lenger ned på siden). Deretter må du gi akkurat den brukeren "ALL" tilgang til databasen via dropdownmenyene i cPanel Mysql...

Nå kan Wordpress sette opp databasen under installasjon.

db_user trenger ikke være det samme som cPanel kontoen.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort alt dette, eneste jeg er litt usikker på er local host, etter hva jeg skjønnte skal ikke det forandres noe på der, så det har jeg ikke gjort.. men har prøvd flere ganger både å sette opp database (med bruker som har all privelegies selvsagt) og å laste opp, men fortsatt ingenting som skjer... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...