Gå til innhold

Vurderer Ipod eller Creative

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Ipod Video 30GB, eller en Creative Zen vision:M.

Jeg vet dette er religion for noen, men spørsmålet er vel helt enkelt; Hvem er best!?

Ipoden er minst.

...men den har ikke radio!

Ipoden ser jo helt nydelig ut...

Kan jeg bruke Ipoden til enkelt å flytte musikk fra en pc til en annen?

Kommer den opp som en egen katalog i Windows?

Kan jeg bruke Ipoden til å flytte data. Ha med diverse drivere, og lignende.

(Kan det settes av et område på harddisken til dette?)

Har hørt mye om Apple og dårlig garanti/support i det siste. Stemmer dette?

Andre argumenter for den ene eller andre...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nesten testet begge i en butikk, se hvilken du liker utseende, grensesnitt og menyer på

Teknisk sett har Zen mye bedre spesifikasjoner, med divx støtte, video ut, radio, bedre batteri, billigere og slikt, men du må nesten se begge selv og teste litt.

Lenke til kommentar

Det er mange som stusser på dette valget. Hvis du legger mest vekt på design så bør du gå for ipod, men hvis du ikke bryr deg så mye om utsende, men er mer opptatt av at det skal være en god mp3-spiller, så bør du gå for creative. Jeg kjenner folk som har creative og folk som har ipod. Alle sier det er mye bedre skjerm på creative.

Men jeg har også hatt et problem med creative'en, som mange andre har hatt har jeg funnet ut. Radioen min er blitt sporløst vekke. Aner ikke hva som er skjedd. :(

Lenke til kommentar

Suppesaft: Har du prøvd og oppdatere den?

On-Topic: Som mange andre her har sagt så er Creativen best, rent teknisk. Men hvis du ikke kan leve med at Creativen er litt tykkere en Ipod'en burde du kanskje velge den.

Hvis du velger Creative slipper du også Itunes.

Hvis du har HjemmePC utgave 6 så har de testet begge spillerene. Her kommer Ipod ut som best i test, men de skriver klart og tydelig hvis du leser testen av Creativ'en så er den bedre. Hjemmepc "advarer" mot og kjøpe Ipod pga dårlig support.

Kort sagt: Creativen er litt tykkere men er bedre på ALT annet...

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar
Suppesaft: Har du prøvd og oppdatere den?

On-Topic: Som mange andre her har sagt så er Creativen best, rent teknisk. Men hvis du ikke kan leve med at Creativen er litt tykkere en Ipod'en burde du kanskje velge den.

Hvis du velger Creative slipper du også Itunes.

Hvis du har HjemmePC utgave 6 så har de testet begge spillerene. Her kommer Ipod ut som best i test, men de skriver klart og tydelig hvis du leser testen av Creativ'en så er den bedre. Hjemmepc "advarer" mot og kjøpe Ipod pga dårlig support.

Kort sagt: Creativen er litt tykkere men er bedre på ALT annet...

6648489[/snapback]

Ja har prøvd å oppdatere den og formatere den på alle mulige slags måter.. den vil bare ikke komme tilbake :(

Lenke til kommentar

Har ikke testet Zen Sleek med fargeskjerm (Zen Sleek Photo), men den uten farge skjerm er en kjempe bra spiller med ekte creative kvalitet.

Mener det er samme skjerm som det er på Zen Micro Photo, (har denne selv). Den skjermen er ikke noe og se bilder på eller noe, det blir bare litt mer behagelig og bla i menyene.

Personlig hadde jeg kjøpt Zen Vision:M hvis jeg skule kjøpt nå.

Men Zen Sleek Photo er et godt kjøp det også, men Vision koster bare 300,- mer og du får MYe bedre fare skjerm og 10gb ekstra + video støtte...

Lenke til kommentar
kjøp creativen! md iPod må jo du ha med deg alt det itunes greiene. Har testet begge og vision M har bedre skjerm.. nydelig og se film på faktisk når du tenker den lille boksen!

6651885[/snapback]

Man er ikke nødt til å bruke iTunes for å overføre musikk til iPod. Det finnes flere alternativer - til Windows såvel som GNU/Linux - enn det gjør til Creative.

Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å reklamere for et genialt stykke programvare ved navn Anapod Explorer . Det gjør overføring av musikk til iPod utrolig enkelt uten å gå gjennom "bloatware"-makkverket iTunes eller mangelfulle Ephpod. De 25 dollarene programmet koster, er å betrakte som en del av utgiften når man kjøper iPod

Lenke til kommentar

Kort sagt kan vel iPod vs. Creative Vision:M oppsummeres slik:

iPod

- Status / merkevare

- Litt tynnere enn Vision:M

- Design (Smaksak. Personlig synes jeg Vision:M ser meget stilig ut også)

- Støtter bare quicktime-formatet for video

- Finnes vel mer tilbehør å få kjøpt til iPod

Creative Vision:M

- Billigere

- Mye, mye bedre skjerm, både oppløsningsmessig, antall farger osv

- TV-ut

- Støtter det meste av video-formater; DivX, Xvid, osv

- Mulighet til å formatere en partisjon av spilleren til en flyttbar disk, slik at man kan flytte filer driverløst mellom PC'er. Vet ikke om iPod har mulighet til dette

- FM-radio

Begge har omtrent lik lydkvalitet. Kort sagt, Vision:M er bedre enn iPod på alle områder bortsett fra tykkelsen, der iPod er et par milimeter tynnere.

Lenke til kommentar

Det skal legges til at iPod har støtte for TV-ut, men at kabelen ikke følger med, og at det er snakk om dårligere kvalitet (oppløsning) enn Zen Vision.

Zen Vision støtter MTP. Man kan sette av opptil 16gb slik at det dukker opp som en vanlig partisjon iht. "usb mass storage". Dette er mulig på hele lagringspartisjonen på en iPod. Med andre ord er det ikke noe problem å montere dette som et FAT32-volum i *nix, så fremt operativsystemet støtter USB og FAT32. I likhet med Zen Vision, vil ikke media overført direkte være mulig å spille av. Forskjellene viser seg i programvaren: Programvaren som overfører media til en iPod er bare nødt til å forholde seg til katalogstrukturen og databasen som synliggjør avspillbart media. På Creative sine harddisk-baserte DAP'er må man i tillegg forholde seg til et proprietært filsystem. I GNU/Linux og kanskje også Mac OS kan man gjøre dette vha. libnjb, men egen erfaring tilsier at stabiliteten til tider er mindre tilfredsstillende, uten at dette på noen måte er grunn til å ikke velge Creative.

Jeg vil oppsummere det på denne måten:

Er du en førstegangskjøper som ikke vet hva bitrate er så kjøp iPod.

Har du noe erfaring med endring av id-tags, har brukt PC til noe annet enn å skrive inn masse tall på jobb og ikke har behov for mer enn 30gb lagringsplass - KJØP Zen Vision:M!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Vurderer også ny mp3, og som trådstarter står det mellom Creative og Ipod.

Har erfaring med Ipod (20gig 4.gen) fra før (inkl. Itunes og Anapod programmet).

Den var absolutt bra, kun med noen små irritasjonsmomenter.

Nå som sagt, tenker jeg å oppgradere. Har nettopp vært å sjekket begge i butikken, og må innrømme at Creative Vision:M var lekker (men klumpete). Den er ikke et par mm tykkere enn ipoden (som det står over her), heller nesten dobbelt så tykk (eksakt 11mm vs. 18,6mm som tilsvarer ca. 70% forskjell).

Problemet med denne (Creative sin) er når man begynner å lese forumet på creative.com. Her svømmer det over med "frys" problemer som man antar er en design feil, men ingen vet. Supporten til Creative blir ansett som elendig (lik Apple sin?), og fraværende.

Det er jo litt "in" å kritisere Apple for både support og kvalitet på spillere, men det er kanskje ikke bedre på den andre siden av gjerdet?

Lenke til kommentar
Det er jo litt "in" å kritisere Apple for både support og kvalitet på spillere, men det er kanskje ikke bedre på den andre siden av gjerdet?

6671772[/snapback]

Der slår du spikeren på hovudet.

Eg nyttar ein mp3-spelar til å spele av musikk med, å sjå film er total uinteressant.

Det eg legg vekt på er brukarvennlighet, batterikapasitet, men viktigast, support og kvalitet på produktet.

Eg synest iPod har eit betre brukargrensesnitt enn Zen, å bruke iTunes passar meg veldig bra sidan den musikken som ligg i programmet er den eg lyttar til daglig på PCen.

Men som sagt, kvalitet og support, nokon som kan informere litt om dette når det gjeld Zen vs iPod? Eg er klar over garantitida på 1 år til iPoden og problemer med å få fiksa problemer som oppstår i etterkant, men korleis er dette på Zen Vision?

Eg har god erfaring med ID3-tags, all musikken min har så nært som ein komplett ID3-tag, iallefall det mest nødvendige. På iPoden har eg då full oversikt og kan sortere og velge musikk etter låtnavn, artist, sjanger, album osv..

Bror min skal kjøpe seg mp3-spelar og foreløpig er det iPod 30GB som gjeld, nokon her som føler for å overbevise meg om noko anna?

Har for øvrig ein iPod 3G som fungerer som fjell den dag i dag, er vel rundt 3 år gammal.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...