Gå til innhold

Nvidia = 3DFX?

Kevlar

Anbefalte innlegg

Er det fler enn meg som tenker tilbake på Voodoo når Nvidia nå lanserer skjermkortkombinasjoner med opptil 4 kjerner på ett system?

Var jo ironisk nok Nvidia som fikk presset Voodoo til å kjøre fler og fler kjerner på sine kort for å konkurrere mot kortene til Nvidia, noe som førte til dårligere profitt, konkurranseverdig pris og yield.

Er det i dag Nvidia som har sluppet opp for krutt? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det i dag Nvidia som har sluppet opp for krutt?  :hmm:

6647733[/snapback]

Definitivt ikke, noe G80 lanseringen som nærmer seg kommer til å vise.

Fins ingen nvidia kort i dag med flere kjerner på samme kortet. 7950GX2 er to separate kort spleisa sammen. Til informasjon så slapp ikke 3DFX opp for krutt, de ble kjøpt opp av nvidia...

6647853[/snapback]

3Dfx var i ganske dyp krise da de ble kjøpt opp av nVidia. De hadde gjort ganske mange strategiske bommerter.

Lenke til kommentar
Fins ingen nvidia kort i dag med flere kjerner på samme kortet. 7950GX2 er to separate kort spleisa sammen. Til informasjon så slapp ikke 3DFX opp for krutt, de ble kjøpt opp av nvidia...

6647853[/snapback]

Tror dette har 2 gitt: https://prisguiden.no/product.php?productId=37786

6648154[/snapback]

Sant nok, men disse kortene var det ikke nVIDIA selv som stod bak. Det var stort sett produsentene selv som ville prøve om det gikk, om teknologien var moden. Det var en tech-showoff

Trådstarter: Skiftet emnetittel (byttet Voodoo med 3DFX, da Voodoo kun var en type kort, lik som nVIDIA GeForce).

Lenke til kommentar

6647853[/snapback]

6648154[/snapback]

Sant nok, men disse kortene var det ikke nVIDIA selv som stod bak. Det var stort sett produsentene selv som ville prøve om det gikk, om teknologien var moden. Det var en tech-showoff

6648166[/snapback]

Ikke enig. Voodoo5 serien var beregnet for flere kjerner på et kort. Jeg husker ikke navnet på chipen lenger, men det var en helt bevisst strategi fra 3dfx. V4 hadde en av chipen, V5 5xxx hadde to, og V5 6xxx hadde 4.

Lenke til kommentar

6647853[/snapback]

6648154[/snapback]

6648166[/snapback]

Ikke enig. Voodoo5 serien var beregnet for flere kjerner på et kort. Jeg husker ikke navnet på chipen lenger, men det var en helt bevisst strategi fra 3dfx. V4 hadde en av chipen, V5 5xxx hadde to, og V5 6xxx hadde 4.

6649551[/snapback]

Og? Sikker på at du ikke feiltolka det jeg skrev? Jeg skrev om Dual7800-kortet, ikke om Voodoo5-serien.

Lenke til kommentar

Å diskutere om nvidias kort har 2 GPUer på ett kort eller er en sandwich av to kort med 1 GPU på hver blir som å diskutere hva som er riktigst av "tomato" og "tomeito".

Jeg er ikke i tvil om at to eller flere GPUer i samme system er et symptom på "overengineering". Nesten som å kjøre 2 eller 4 stk enkeltkjerne Opteron i en desktop for et par år tilbake. 2-3 år senere så får man samme kraften på en brikke, til normale priser og uten alt for store plasskrav og uten for mye støy og varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...