Acedia Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) (Emnefelt var for lite, dermed ble det den kronglete emnetittelen) For rundt 2-3 uker siden hadde jeg et problem med skjermbilde m.m (her), men det ble løst ved bestilling av ny PSU. Etter at problemet ble løst gikk det forholdsvis greit, men PCn låste seg av og til (ca 1 gang per dag). Jeg var ikke sikker på hva det var, så jeg fortsatte å bruke PCn. Etter en stund ble problemene verre. Når jeg startet maskinen fikk jeg beskjeder om at "System failed CPU test" og "System failed due to CPU overclocking" over høyttalere (merk: CPU er ikke overklokket). Etter mye stress fikk jeg rota meg inn i Windows (litt venting, demontering av PC for så å montere det inn igjen, resette bios) og fikk foretatt en CPU stress test. PCn gikk under 100% load i 1minutt og 40sekunder før det hele låste seg. Siden det skjedde fikk jeg anskaffet en CPU helt lik min som min far hadde liggende slengt ubrukt på jobben sin. Da jeg prøvde den kjørte jeg en stress test på den, og den gikk fint i rundt 5 minutter, så jeg antok at problemet var løst. Det hele gikk fint helt til at den trådløse tilkoblingen min begynte å lure litt (en USB "dongle" eller hva jeg skal kalle det). Det sto at den ikke var koblet til en høyhastighets usb-port, og PCn låste seg. Jeg reboota, og det samme skjedde igjen. Nå er jeg tilbake på det stadiet med at jeg får "System failed CPU test" og "System failed due to CPU overclocking" feilmeldinger (over høyttalere )når jeg starter opp PCn (samt inget skjermbilde). Hvis PCn "hviler" seg noen timer, så får jeg kommet meg inn i bios / windows for noen få minutter, før det hele låser seg. Min hardware: Tagan 480W 2FORCE Asus p4p800 Deluxe (kjøpt som demovare fra komplett :o) Intel p4 2,6 Ghz XFX GeForce 6800XT 256MB 3 x 512 TwinMOS ram-brikker (noe lignende denne typen) (Gi lyd hvis det er mer som må vites) Ting jeg har prøvd (som jeg kan huske på nå): - Prøvd med kun 1 minnebrikke installert - Resatt cmos flere ganger - Deaktivert post-messages (når jeg faktisk kommer meg inn i bios) - Ny CPU Merk, jeg har prøvd med en CPU lik den jeg har, så jeg tror CPU feil er utelukket, dermed tror jeg at jeg står igjen med feil på HK eller PSU feil. Jeg har lest litt rundt på nettet og funnet kilder som denne, som nevner USB apparat feil, at PCn må hvile, samme feilmedlinger etc, og alt dette pga PSU feil. Men strømforsyningen er splitter ny (2 uker pluss minus), og da synes jeg det er merkelig at dette skjer. Grunn til at jeg er usikker på HK er fordi det var kjøpt som demovare. All hjelp er hjertelig velkommen, og på forhånd takk. EDIT: Jeg tror ikke det er feil pga temperatur, CPU ligger på 30 grader den tiden PCn virker. Endret 10. august 2006 av Hansidu Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Gå til Bios , under menyen Advanced finner du CPU VCoreVoltage , denne setter du til manuell og øker denne , husk meget små trinn, gå så ut av Bios på F10 Lenke til kommentar
Acedia Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Gå til Bios , under menyen Advanced finner du CPU VCoreVoltage , denne setter du til manuell og øker denne , husk meget små trinn, gå så ut av Bios på F10 6651445[/snapback] Skal prøve dette imorgen, resultat kommer så snart jeg får prøvd det. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 kanskje dumt spørsmål, men har du sjekket at du har riktig multiplier og fsb setting i bios? Lenke til kommentar
Acedia Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Jeg har nå byttet bios batteri, og PCn fungerer foreløpig. Jeg satser ikke på at PCn er 100% funksjonell enda, men håpet er der. Endret 11. august 2006 av Hansidu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå