Gå til innhold

Nikon D80 vs Sony Alpha. ISO sammenligning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thom Hogan har meget velinformerte og interessante kommentarer om D80 på sitt nettsted. Det er i stor grad D200-komponenter satt inn i en D50-kropp, det betyr bl.a autofokussystemet til D200 og pentaprisme. Egentlig kan en se det sånn at D80 og Sony A100, som bruker to varianter av samme sensor (D200 en tredje) fyller hverandre ut i funksjonalitet: D80 gir "mer kamera" for pengene, men ikke minst bildestabilisatoren gjør at A100 gir "greiere kamera".

Lenke til kommentar

I følge DCRP så underekseponerer A100 kraftig ved ISO1600 sammenlignet med kameraets andre følsomheter. Det kan med andre ord forklare hvorfor A100en later til å ha bommet så kraftig på eksponeringen i sammenligningen i denne tråden. Dette er forøvrig hinsides tåplig oppførsel, siden det er pinlig viktig å eksponere riktig ved høyere følsomheter da støyen virkelig blir framtredende om man må trekke opp nivåene i etterbehandlingen. Det kan selvsagt kompenseres for men det burde ikke være nødvendig.

Man kan kanskje gjette på at Sony har gjort det slik for å hindre utbrente områder når evnen til å holde det dynamiske omfanget blir mindre ved høyere sensitivitet?

Lenke til kommentar
Man kan kanskje gjette på at Sony har gjort det slik for å hindre utbrente områder når evnen til å holde det dynamiske omfanget blir mindre ved høyere sensitivitet?

6666131[/snapback]

Det ville i så fall være usedvanlig tåpelig, når man vet hvor følsomt markedet er for støy ved høy ISO.

Lenke til kommentar

Dere som er gode i faget, jeg ser at enkelte på DPR-Forumene kommentere at EXIFen fra D80 ikke kan leses fullt og helt, siden kameraet ikke er lansert enda. Dette gjelder vistnok ting som NR, D-lighting osv, siden det er spesielle funksjoner som i mange tilfeller vil måtte leses unikt fra kamera til kamera (?) mens lukkertid, blender etc er korrekte fordi de er såpass etablerte, alle kamera der ute deler disse funksjonene.

Stemmer dette? Da kan en jo spekulere i hva en ville fått til om lukkertiden på begge kameraene hadde vært lik, for så å fingre litt med A100ens bilder i Neat Image e.l.

Eller man kan spekulere i hvordan D80en gjør det uten NR aktivert, det er jo tross alt samme brikken.

Lenke til kommentar

Hva er det som tilsier at et bilde tatt med 1/30 sek på samme blenderåpning skal bli dårligere enn et bilde tatt med 1/20 sek ? Eller hva er det som gjør at de er forskjellige ? I dette tilfellet har Nikon's lysmåling og prosessor funnet at de måtte bruke litt lenger lukkertid på tross av dobbelt så høy ISO verdi (1600 vs 800 bildene respektivt i bildene fra Photo-Cafe). Nikon's kamera har dermed eksponert riktig for å trekke fram alle detaljer fra hele bildet, noe Sony ikke har vært i stand til. Det forteller meg at Nikon har bedre lysmåling og prosessor, ingenting annet. Sony så imidlertid ut til å være nokså lik på eksponering i dagslys, men bildene holdt heller ikke her helt samme standarden som Nikon, hvis en ser nøye på gjengivelsen av FM radio skiltet etc. En kan også finne feil på Nikon's bilde her, fant fortegninger i skylaget. Dette er forhåpentlig optikkrelatert og forbedret i produksjonseksemplarene.

Edit: Jeg får veldig gode Exif data fra begge kameraene med IrfanView. Hvordan NR fungerer kan en ofte lese ut fra manualen. Jeg tror det er linket til ISO verdien på begge kameraene og automatisk, med forskjellige muligheter til å stilles manuellt. Jeg tror denne testen har hatt det meste på auto (og normal) på begge kameraene, forsterkning var likt på begge kameraene.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...