Gå til innhold

Kan ubuntu lese NTFS?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve linux (for første gang), og har akkurat installert ubuntu på filserveren.

Jeg har ikke peiling på linux i det hele tatt, og lurer på om jeg kan bruke mine 2 200gig disker med NTFS format i linux. Jeg finner Drive 1 og 2 i filutforskeren, men får feilmld 'unable to mount the selected volume'.. På disse diskene ligger all musikken min, så får jeg ikke tilgang fra ubuntu så er det rett tilbake til xp igjen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:roll:

det er de kjekke med ubuntu , alt funker OutOfTheBox

6653763[/snapback]

Nåja...Etter en times tid med manual- og forum lesning klarte jeg å laste den ene ntfs disken. Den andre ville ikke :cry: Men jeg fikk fortsatt ikke tilgang til disken fra kontoen min før etter en times tid til med prøving og feiling.

Så hittil har jeg brukt et par timer bare på å få tilgang til den ene disken..

Jeg tør ikke tenke på hvor mye pes det vil bli å dele disse i nettverk, eller sette opp ftp/vnc osv.

Appropos vnc, så fant jeg en vnc tjener i den online legge til/fjern tjenesten deres..alt gikk fint med installasjonen, men jeg fant pokker ikke ut hvordan jeg starter/konfigurer tjeneren. Det var ei heller noen hjelperfiler mefølgende programmet.

Jeg er ikke spesielt dum, men total noob på linux :p . Så å si til Hvermansen at alt funker 'OutOfTheBox' mener jeg bestemt er å ta vel hardt i.

Å se min far på 50 prøve seg på linux kunne blitt bra fredagsunderholdning :thumbup:

Er akkurat ferdig med win2000 installasjonen nå. Kanskje jeg gidder ta en grundigere titt på linux ved en senere anledning. Først og fremst vil jeg ha tilgang til all musikken min igjen :p

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...