Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forlovelse - trenger info

Anbefalte innlegg

Jeg har iallefall erfart at om jeg har gullring på ringefingeren på venstrehand, er det svært mange færre gutter som prøver seg på meg på byen enn om jeg ikke bærer ring i det heletatt.

Om gutten skal sette ring på jenta, så bør han selv bære ring. På en måte er jo dette som å merke sin kjære slik at andre ser at h*n er opptatt.

Jeg ser ikke på slikt, for jeg er ikke så erfaren singel, men min meget erfarne venninne ser slikt med en gang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tar med henne på frokost i paris, lunsj i roma og middag i wien. Privatfly er leid inn for å rekke over dette. Har kjøpt en ring og skal overraske henne med et klassisk orkester på en av Wiens fineste restauranter. Samtidig skal det regne roseblader, i bakgrunnen spiller de sangen "air" og jeg frir til henne med ordene:

Jeg elsker deg.

6646826[/snapback]

Da får vi håpe at hun er typen til å like slikt, for jeg hadde IKKE ønsket å bli fridd til offentlig, men hver sin smak.

Når det gjelder ringer, så satte jeg personlig pris på at Trond hadde ring til seg selv også. Det vil jeg tippe at kjæresten din også vil gjøre :) Jeg synes det er en fin måte å vise til andre at man er opptatt.

Hvilken finger man har ringen på varierer fra land til land. Noen bærer den på venstre ringfinger fordi gammel overtro mente at det gikk en direktenerve fra den til hjertet. I Norge er det dog vanligst å i hvert fall ha gifteringen på høyre finger. Om man ønsker å ha to forskjellige ringer kan man f.eks ha forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre. Jeg bærer min ring på høyre hånd. I Sverige tror jeg det er vanligst med venstre hånd.

Hva forlovelse innebærer er forskjellig fra person til person. Noen forlover seg fordi de har planer om å gifte seg. Andre fordi de ønsker å vise verden at de er litt mer seriøs rundt forholdet enn bare som kjærester (ikke alle ønsker å gifte seg). I Norge er det vanligst å ringforlove seg, derav ringen.

Du skal jo fri, så avsnittet over spiller jo ingen rolle for deg.

Ang. andre tradisjoner, så er det mange som holder forlovelsesfest i etterkant. Vi har ikke hatt noen fest. Jeg synes det holder med bryllupsfest. Noen velger å annonsere forlovelsen i avisen, andre holder det hele hemmelig. Jeg tror i grunn det er flest tradisjoner rundt selve bryllupet, da det i dagens samfunn inngås forlovelser over en lav sko, og man så og si har forkastet alle de tradisjonene som en gang var.

Lenke til kommentar

Ang. ring, jeg hadde ikke ring før en stund etter at vi ble forlovet (ca 6mnd) da kjøpte vi ring i lag hos gullsmed.

Hvordan det er med ring på høyre og venste hånd aner jeg ikke. Jeg har nå hatt begge på høyre (har enda gifteringen der da)

Er en del som velger å ha ringen i ett smykke rundt halsen også (tildels kan jeg skjønne det, selv så må jeg ha ringen såpass stor at jeg lett kan ta den av og på, grunnet jobb og trening)

Lykke til da... :thumbup:

Lenke til kommentar
Tar med henne på frokost i paris, lunsj i roma og middag i wien. Privatfly er leid inn for å rekke over dette. Har kjøpt en ring og skal overraske henne med et klassisk orkester på en av Wiens fineste restauranter. Samtidig skal det regne roseblader, i bakgrunnen spiller de sangen "air" og jeg frir til henne med ordene:

Jeg elsker deg.

6646826[/snapback]

Og dette vil gjøre kvelden fullkommen ;)

Lenke til kommentar

For meg er forlovelse et bevis på giftemål. At man forlover seg - spør om vi skal gifte oss - og så planlegges bryllupet deretter og setter dato etc. Og giftemålet skjer innen ett års tid. (ja er sikkert gammeldags :p ) Men ja forlovelse = giftemål. Syns alt for mange bare forlover seg uten at det skjer noe mer. Noen forlover seg bare som en symbolsk handling. Så er vel alt ettersom hvordan du selv ser på det.

Lenke til kommentar

Et vennepar av meg har vært "forlovet" i 10 år. Dette mener jeg er tull, og sier det til de hver gang jeg treffer dem.

Kall meg gjerne gammeldags, men forlovelsesbegrepet har blitt fullstendig utvannet. I mitt syn er man forlovet ifra tidspunktet man blir enige om å gifte seg til man faktisk er gift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Å bli forlovet uten å ha planer om å gifte seg er latterlig. Det eneste unntaket på langvarige forlovelser syns jeg er hvis begge er veldig unge ,for da kan det være lurt at de har litt tid å tenke seg om. Hvis det går mer enn 2-3 år fra de forlover seg til de faktisk gifter seg synes jeg det blir teit.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på "hvordan" forlovet man er da. Noen velger å bare ringforlove seg for å vise verden at de er opptatt. Om det er latterlig eller ikke synes jeg i grunn avgjøres av seriøsiteten av forlovelsen.

Har ikke hørt fra Øivind på en stund. Vet ikke om det er et godt eller et dårlig tegn :p

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Først og fremst, som mange feiler på om dagen; VIT -så godt det lar seg gjøre- at dette er typen du har lyst til å tilbringe livet med.. Det vil si; Vent gjerne noen år!!

Når typen er i boks, og tiden har vist at dere muligens passer sammen, så kjør på!

EDIT: En god bump, btw! :w00t:

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...