Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forlovelse - trenger info

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter å surfer på temaet forlovelse

Her sier Wikipedia:

En forlovelse inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid.

Søkte også litt rundt, men fant lite.

Har noen litt info om forlovelse, tradisjoner og regler vedrørende dette?

Må mannen ha ring på fingeren? Osv.

Blir glad for så mye info som mulig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og dama ble nylig forlovet, og jeg bærer ikke noe ring. Dama går rundt med diamantring som jeg ga henne da jeg fridde til henne.

Dato for giftemål er ikke satt enda, vi prøver å finne passende dato. Men å gifte oss, det skal vi.

Men regler rundt forlovelse finnes egentlig ikke. Dama kan bestemme selv hvilke hånd hun vil ha ringen på. Men når vi gifter oss så er det høyre hånd som gjelder.

Er ikke nødvendigvis at man må gifte seg innen 1 år etter å ha forlovet seg. Men det er veldig vanlig at det skjer, ja.

Edit; "bytta hånd"

Endret av kimman
Lenke til kommentar
Men når vi gifter oss så er det venstre hånd som gjelder.

6646465[/snapback]

Trodde det var høyre hånd her til lands, men mulig jeg tar feil. Kanskje jeg må flytte ringen til den andre hånden. :hmm:

6646503[/snapback]

Damn, du har rett! jeg mente omvendt.. editerer min forrige innlegg nu, jeg :innocent:

Lenke til kommentar
Det er forskjell å skal gifte seg og være forlovet om jeg ikke tar feil.

6646417[/snapback]

Er det?

Hvis man ikke gifter seg er jo poenget med forlovelsen borte, i mine øyne. En typisk "tulle-forlovelse" uten mål og hensikt.

EDIT: Det er mulig jeg misforstod. Jeg mener at man kan gifte seg uten å være forlovet, men er man forlovet så må planen være å gifte seg.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Har jo blitt ganske pop å bare 'forlove' seg uten noen videre planer om å gifte seg nå til dags da. Virker som om forlovelse er et liksomgiftemål. Har kjent nok av folk som har forlovet seg og vært det i årevis, for så å skille lag, uten noen gang å planlegge bryllup.

Men opprinnelig var det jo dagen der man offentliggjorde planer om å gifte seg ja, noe som ofte innebærte å sette dato der og da.

Lenke til kommentar

Tar med henne på frokost i paris, lunsj i roma og middag i wien. Privatfly er leid inn for å rekke over dette. Har kjøpt en ring og skal overraske henne med et klassisk orkester på en av Wiens fineste restauranter. Samtidig skal det regne roseblader, i bakgrunnen spiller de sangen "air" og jeg frir til henne med ordene:

Jeg elsker deg.

Lenke til kommentar
Tar med henne på frokost i paris, lunsj i roma og middag i wien. Privatfly er leid inn for å rekke over dette. Har kjøpt en ring og skal overraske henne med et klassisk orkester på en av Wiens fineste restauranter. Samtidig skal det regne roseblader, i bakgrunnen spiller de sangen "air" og jeg frir til henne med ordene:

Jeg elsker deg.

6646826[/snapback]

lol, for en klisjè

Lenke til kommentar

Øyvind; Siden du kommer til å bli opptatt med dame og frierier i den nærmeste fremtid; Trenger du noen til å ta over stereo/surround-anlegget ditt, PC'n din, og ellers andre kule komponenter? :p

Utsyn1; Registrerte du deg i 2004, for å skrive EN post i OT-baren halvveis utti 2006? :) heh..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Øyvind; Siden du kommer til å bli opptatt med dame og frierier i den nærmeste fremtid; Trenger du noen til å ta over stereo/surround-anlegget ditt, PC'n din, og ellers andre kule komponenter? :p

Utsyn1; Registrerte du deg i 2004, for å skrive EN post i OT-baren halvveis utti 2006? :) heh..

6647000[/snapback]

Jeg stemmer for auksjon. ;)

Godt observert forresten

Lenke til kommentar

Forlovelsesringen bæres på høyre ringefinger

Begge bør ha ring spør du meg

Om man ikke vil ta skrittet helt ut og forlove seg kan gutten kjøpe allianseringer. Minst like søtt, og ikke fullt så skremmende.

Jeg har vært forlovet, og det er ikke noe jeg har det travelt med å gjøre om igjen :D

EDIT: Seff, høyre!

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar
Forlovelsesringen bæres på venstre ringefinger

Begge bør ha ring spør du meg

Om man ikke vil ta skrittet helt ut og forlove seg kan gutten kjøpe allianseringer. Minst like søtt, og ikke fullt så skremmende.

Jeg har vært forlovet, og det er ikke noe jeg har det travelt med å gjøre om igjen  :D

6775329[/snapback]

Jeg er forlovet nå. :D

Begge har ring, men vi la dem dessverre bort en kort periode det var slutt og vi ble sammen igjen.

Det var dessverre akkurat den tiden vi flyttet, så ringene ligger i en eske, og vi har ikke helt funnet ut hvilken eske de ligger i, litt teit for å si det slik

Lenke til kommentar

Det finnes ingen "faste regler" for ringer hva giftemål evt. forlovelse angår. Noen har den på høyre andre på venstre. Noen har ikke ringer i det hele tatt. Det er helt opp til deg selv hvordan du øsnker å ha det. Gjør som du selv vil og føler er riktig for deg/dere. Når det er sagt er det vanlig å bære ringen på høyre hånd i Norge. Overalt ellers ser det ut til at det er venstre som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...