Gå til innhold

kjøp av Canon frå utlandet

Anbefalte innlegg

Hei,

veit de om de er nokre ulemper ved kjøp av (Canon) kamera frå utlandet? Er det vanskelegare med tanke på evt. reparasjon?

Eg har meir eller mindre bestemt meg for at eg vil kjøpa Canon S3 IS ettersom eg ønskjer eit kamera som tek gode bilete, har god videofuksjon, og god zoom. Og sidan eg skal til Australia snart har eg sjansen til å kjøpa det frå butikk til kr 2700.

Eller er evt. ulemper ved kjøp i utlandet så store at eg bør kjøpa heime?

mvh

Kaareir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg kjøpte et videokamera på lanzarote for 4 år siden, etter en kort stund røk dette og det ble sendt til canon i Oslo. Reprasjonen tok 3-4 dager og det ble byttet deler for nesten 4000,- kr. Alt jeg betalte var frakt en veg.

Passet på å få med europagaranti da jeg kjøpte, men det er nok andre regler for kjøp fra australia.

Ta en telefon til Canon anorge, der får du riktig svar.

Ha en fortsatt fin dag

xans

Lenke til kommentar

Husk at verden ikke akkurat er ferdige med å standardisere på spenningen på strømnettet rundt om. Tror ikke de engang har planer om det. Og ladere er greie å ha i europeisk utgave. Riktignok er en del av dem i multispenningsutgave, men langt fra alle. F.eks. er det skjelden US-basert utstyr støtter noe som helst annet enn yankee-standard. Det finnes jo ingen annen standard i deres øyne.

En annen tinger TV-standard. Husker ikke i farten om Australia kjører PAL-system. Man har jo i tillegg både amerikansk NTSC samt SECAM, og noen land kjører disse. Greit å sjekke det også, da video ut på kameraet er en kjekk funksjon.

Lenke til kommentar

Å kjøpe kamera i Europa er en dum ting... Norge er faktisk (tro det eller ei) et veldig billig land å kjøpe elektronikk i.. Men hvordan prisene er ellers i verden har jeg faktisk ikke peiling på... Hvis Australsk garanti ikke er gyldig i Norge, er det faktisk verdt en 1000 lapp ekstra for å få den garantien.. Kjipt hvis kameraet skulle gå i stykker.

Lurer på om ikke slikt kan bli stoppet i tollen hvis de hanker deg inn? Elektronikk er vel på samme linje med sprit og tobakk hvis jeg har skjønt det rett...

Lenke til kommentar

Spenning på straumnettet er ingen problem, då Canon S3 har AA batteri. Video ut er valfritt PAL / NTSC (og dei aller fleste TV idag tek inn både PAL og NTSC).

Men Canon-garanti ser ut til å vera delt inn i kontinent (Europa, Amerika, Asia, Oceania og Africa). Så garantisaker må gå mot Australia.

Vil det då kanskje vera verdt å betala 4000 her heime framfor 2700 i Australia?

(veit eg må vurdera den risikoen sjølv, men kjekt å høyra om folk har erfaring)

kaareir

Lenke til kommentar

Handlet en tidlig Ixus i spania på en halvluguber sjappe for en del år siden, eneste av papirer som fulgte var en bruksanvisning på japansk og kameraet hadde den Amerikanske tittelen påtrykt. Garantiskjemaet var en tydelig kopi fra helt standard kopimaskin. Karmeraet var selvsagt ødelagt, AF funka ikke da jeg kom tilbake til norge, men akkurat som en sier over fikset Canon Norge dette helt gratis, selv om det tydelig var en US-utgave. Jeg betalte porto en vei. Men dette var før digitale Ixus tok helt av, og kanskje var det ett engangstilfelle.

Australia og en etablert butikk er nok langt tryggere, men skulle det skje noe, eller helst at du oppdager fabrikasjonsfeil i ettertid, så stiller du vel ikke sterkest her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...