Gå til innhold

Ny Mac-bruker. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat faatt min nye Mac Book Pro, og har aldri brukt Mac foer. Kan noen gi meg tips paa hvordan jeg skal organisere bilder, musikk og film slik at det ikke blir kaos slik som paa PC? Har hoert at Mac skal vaere veldig bra paa ryddighet og enkelhet, men at man bare maa forstaa hvordan den er bygd opp foerst.

Skjoenner heller ikke helt hvordan iphoto og itunes funker ift. dette.

Noen som vet hvordan jeg faar Frontrow til aa bruke VLC som avspiller istedefor Quicktime? Faar ikke til aa spille nesten noen filmer med QT, men alle funker paa VLC, men da blir det bare svart skjerm i Frontrow...

Er redd jeg trykker for mye og bare roter det til...

KAN NOEN HJELPE MEG?

J.

Endret av Macinboss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å organisere bilder og musikk bør du bruke iPhoto og iTunes.

Du legger inn bildene i iPhotobiblioteket ved å dra filene over i iPhoto vinduet, eller trykke ved å trykke shift+eple+i. Så organiserer dem i album og evt. billedserier om du skal ha en lysbildeframvisning. Hvis du siden skal kopiere bildet til f.eks mail er det bare å dra det over fra biblioteket og over i mail vinduet. Samme gjelder om du skal ha det over til en annen maskin, bare dra det rett fra bibloteket til ønsket sted.

Musikken fungerer på samme måte. Du legger til filene i biblioteket (eple+o), men her slipper du å organisere selv, da iTunes systematiserer i artist, album osv.

Gratulerer med knallgod maskin :thumbup:

Lenke til kommentar

Frontrow bruker Quicktime som avspiller og så vidt jeg vet er det ikke noen måte å bruke VLC sammen med Frontrow. Det du immidlertid kan gjøre er å installere de codec'ene du måtte trenge. Dette blir på samme måte som i Windows. Bare ta et google søk på fks. DivX Mac osv. Hos meg funker alle typer videofiler i Frontrow. :)

Ellers støtter jeg opp om anbefalingen om å stikke innom Mac1.no. Utrolig bra forum. (I dag er de nede pga. oppgradering, men skal være på plass igjen i løpet av kvelden).

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...