Gå til innhold

2 DVD-enheter på 1 P-ata kabel,Win finner kun en

Anbefalte innlegg

Jeg har en DVD-brenner og en DVD-leser på samme P-ata kabel, den ene er satt til master, den andre er slave. Begge enhetene oppdages i BIOS, og under enhetsbehandling i Windows finner jeg også begge. Men når jeg åpner Min Datamaskin i Explorer, ser jeg kun brenneren, mens leseren ikke vises selv om jeg har en dvd i den.

Hva kan problemet være?

Hver enhet fungerer feilfritt hver for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en DVD-brenner og en DVD-leser på samme P-ata kabel, den ene er satt til master, den andre er slave.

6645452[/snapback]

Ved bruk av 80-leders kabel må Master settes ytterst og slave innerst på kabelen.

6645788[/snapback]

Det er vel mer det at man bør sette enheter som står alene ytterst på kabelen for å få terminering på riktig sted. Det trenger ikke være master.

Lenke til kommentar

Er ikke helt lurt det der .

Master er på enden -punktum .

Nye 80 pins er slave i midten , og midt kontakten har pin 28 åpen (ikke kablet til host kontrolleren) mens på enden er pin 28 jordet i kontrolleren .

Ved CSEL (begge enheter) ser ikke enheten i midten jord på pin 28 og setter seg som slave , mens enheten på enden ser jord og autosetter seg som master .

Pågrunn av dette kan man være uheldig å få to mastere hvis den ytterste står som csel og den i midten er forcet med master jumper .

Ellers kan man også få to mastere ved bruk av csel på begge enhetene hvis kabelen ikke støtter cs og har jord på p28 i både midt connector og enden . 40 pin kabel btw støtter ikke csel.

Lenke til kommentar
... Master er på enden -punktum .

6646237[/snapback]

Er det noe problem å sette en enhet til Slave med jumper og koble den på enden? Eller å ha 2 enheter (master og slave med jumper) og ha master i midten og slave på enden?

6646998[/snapback]

Slave uten master er egentlig en ikke valid konfigurasjon og det er mange ide kontroller som ikke takler dette skikkelig.

I teorien er 2 enheter på en 80 pins med master slave jumpering uavhengig av plassering ,til motsetning av csel bruk.

Men uansett er designet på 80 pin ende=master og det er like greit å venne seg til det .

Det jeg mener å si er at det "er" forskjell på midt og ende connector.

I 40 pins kabel derimot går alle pins tvers igjennom og det er temninert slik at det er "ingen" forskjell i connector kablene på midten og enden.

Men det er et kjent problem/fenomen at enkelte DVD enheter koplet som slave med en master på samme port feiler .Hvis dette er tilfeller her ville jeg prøvd begge enhetene som cable select.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...