Mandarb Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Hei! Som tittelen sier så har jeg litt problemer med maskina mi. Probleme er at når jeg trykker på startknappen så starter den opp i ca 1 sec og slår seg av att, starter opp og slår seg av at. Dette virker det som den kan gjøre til evig (har testa i ca 10 min) Men så fann jeg ut at om jeg tar ut strømledninga i ca en halv time så klarer den å starte opp. Hva er skyld i dette? litt info om maskina: Hovedkort: Abit AV8 Cpu: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte (har skifta vifte til Zalman) Ram: Crucial BallistiX DDR2-533 512 MB Strømmforsyning: Mist 480W Håper noen vet hva som feiler maskina..er lei av dette. Takker til alle som svarer Edit: Typos Endret 9. august 2006 av Mandarb Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hei! Hvordan oppstod problemet? Sjekk at alt er riktig og ordentlig koblet. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Mandarb Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Hmm problemet oppsto vel med en gang jeg prøvde å starte den opp første gangen, da ville den ikke starte i det hele tatt. Fann ut at eine rambrikka foråsaka det så jeg fekk bytta den. Men problemet med oppstarten er der enda. Alle ledninger er trippelsjekka av meg, å en anna kamerat som kan mer om data en meg har også sjekka det. Han meinte det var hovedkorte som det var noe gale med. Sendte det inn til sjekk og det var ingen feil på det. Kan det vere strømmforsyninga som er ødelagt? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Men så fann jeg ut at om jeg tar ut strømledninga i ca en halv time så klarer den å starte opp. Hva er skyld i dette? Som du er inne på, det kan være PSU. Kanskje kondensator-feil, test med en annen, eller sjekk volt-rails med et multimeter Test volt Prøv Clear Cmos og sett Optimized Defaults. 1. Hva viser POST Code LED displayet når den feiler? (se manual) 2. Er den stabil på alle oppgaver når du først får den til å gå? 3. Hvilken BIOS versjon bruker du? 4. Hva mer er tilkoblet? Se i signaturen min, her går AV8 konstant i "torturmodus"... betydelig overklokket over lang tid, uten chassisvifte og med bare 300 watt PSU. Helt uforsvarlig såklart, men den er stabil også på tyngre oppgaver. AV8 forum Edit: Du oppgir Crucial BallistiX DDR2-533 512 MB, men da går jeg ut fra at du bruker 2x512 ? På dette kortet bør 2 like minnebrikker plasseres i dimm 1 og 2 eller 3-4. Endret 10. august 2006 av Zink Lenke til kommentar
Mandarb Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Skal prøve å svare så bra jeg kan. 1. c1, 0,4 og 3 (3 står der når pcn har slått seg av at og skal til å starte på nytt.) 2. Den var stabil før, etter jeg først fekk starta den opp. Kunne stå i mange dager uten problemer. Nå derimot har den blitt meget ustabil..slår seg av hele tiden eller berre "stopper" uten at man gjøre noe som helst med den. Kan dette ver pga støv osv som produserer varme? Eller er windows ikke helt bra nå.? (får ikke installert ny for jeg er ikke heime der cden ligger) 3. Hmm bruker den som følgte med. Vet ikke hvilken versjon det er og får ikke sjekka nå pga pcn ikke er i godt humør ^^ 4. Hva meiner du med dette? Om jeg har koblet til ekstern harddisk eller noe? Einaste jeg har kobla til der er en ipod nano. Ja bruker 2*512 ja, + en 512 brikke av samme sorten. (Den eine der var årsaken til at den ikke starta i det hele tatt) Multimeter får jeg desverre ikke tak i så kan ikke gi det noe info der. Håper noe av dette kan vere til hjelp. Takker for svar så langt edit: leif Endret 10. august 2006 av Mandarb Lenke til kommentar
Zink Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) 1. c1, 0,4 og 3 (3 står der når pcn har slått seg av at og skal til å starte på nytt.) Når du skriver '3', mener du 0.3? I tilfelle kanskje "svenskenappen"/ reset-knappen eller powerknappen på kabinettet har hengt seg opp (Early_Init switch). C1 betyr at den finner minnet, og kanskje deretter feiler på minnekontrolleren. Prøv å ta ut den tredje minnebrikken slik at de står kun i dimm 1-2. 2. Den var stabil før, etter jeg først fekk starta den opp. Kunne stå i mange dager uten problemer. Nå derimot har den blitt meget ustabil..slår seg av hele tiden eller berre "stopper" uten at man gjøre noe som helst med den. Kan dette ver pga støv osv som produserer varme? Eller er windows ikke helt bra nå.? (får ikke installert ny for jeg er ikke heime der cden ligger) Tvilsomt. Det skal mye støv til for å få slike problemer, men det er sikkert mulig... Siden kabinettet er åpen så ser du vel hvordan det ligger an, og eventuelt fjerner sånt? Jeg går ihvertfall ut fra at maskina di får normalt vedlikehold, at den ikke står under smergelskiva i et møkkete bilverksted e.l. 3. Hmm bruker den som følgte med. Vet ikke hvilken versjon det er og får ikke sjekka nå pga pcn ikke er i godt humør ^^ Det hadde vært en fordel mtp. hvilke rettelser BIOS har fått. 4. Hva meiner du med dette? Om jeg har koblet til ekstern harddisk eller noe? Einaste jeg har kobla til der er en ipod nano. Jeg mener generelt, f.eks. hvor mange brennere og harddisker, hvilken type og produsent (SATA- eller IDE-disk(er)), hvilke jumpersettings er gjort, hvor og hvordan de er tilkoblet ( f.eks. 2 på samme IDE-kabel/ master eller slave etc.). Anbefaler å nappe ut iPod'n og nettverkskabel og absolutt alt unødvendig, kjør maskina så ribba som mulig på dette stadiet. Har du to brennere/ cd-rom/ DVD etc. koble fra slaven (både strømkabel og IDE-kabel) Ja bruker 2*512 ja, + en 512 brikke av samme sorten. (Den eine der var årsaken til at den ikke starta i det hele tatt) Unngå å kjøre med 3 brikker - du mister dual channel og systemet går ikke særlig stødig heller ( er bare min erfaring ). Anbefaler enten 2 eller 4 like brikker. Håper noe av dette kan vere til hjelp. Joda, det er det men noe som _ikke_ var til hjelp er når du skriver i første innlegg Cpu: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 AV8 er socket939... da blir man jo litt-i-stuss, som det heter Endret 11. august 2006 av Zink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå