Gå til innhold

1,86 Centrino CPU vs 1,86 Core Duo CPU

Anbefalte innlegg

Vil en Core Duo CPU på 1,86Ghz yte det samme som en 1,86Ghz Centrino CPU?, eller vil den yte mindre? Eg skjønner at den vil yte bedre hvis man holder på med flere ting samtidig (multi tasking), men kordan yter den når man holder på med en ting, feks. spilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Core Duo er to Pentium M-kjerner på én sokkel. Det er også noen minimale forbedringer. Så de vil nok yte likt om vi ser bort fra to kjerner.

CPUen vil oppføre seg som enkeltkjerne i programvare som ikke støtter dobbelkjerne.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Den yter mer pr mhz. d.v.s. en Core Single på 1,86Ghz yter bedre enn en 1,86Ghz Pentium M Dothan (eller Banias, selv om den sikkert er mer uaktuell).

hvor mye kan jeg ikke si akkurat nå.

6644594[/snapback]

Vil det si at en Core Duo 1,86Ghz CPU er like rask som en Centrino/Core Single 1,86Ghz CPU?, men vil yte bedre enn en Centrino/Core Solo hvis man holder på med flere oppgaver på en gang? Det som er viktig for meg er at den ikkje er dårligere enn en Centrino/Core Solo CPU.

Lenke til kommentar
Hei!

Core Duo er to Pentium M-kjerner på én sokkel. Det er også noen minimale forbedringer. Så de vil nok yte likt om vi ser bort fra to kjerner.

CPUen vil oppføre seg som enkeltkjerne i programvare som ikke støtter dobbelkjerne.

Hilsen,

efikkan.

6644625[/snapback]

Sitter her med en S260 med 1,86Ghz CPU (Centrino), har tenkt å kjøpe meg en ny bærbar og den eg har sett på har en 1,86Ghz Core Duo CPU, det eg lurer på er om Core Duo CPUen er like rask eller raskere den CPUen som eg har no?

Lenke til kommentar
Hei!

Hilsen,

efikkan.

6644625[/snapback]

Sitter her med en S260 med 1,86Ghz CPU (Centrino), har tenkt å kjøpe meg en ny bærbar og den eg har sett på har en 1,86Ghz Core Duo CPU, det eg lurer på er om Core Duo CPUen er like rask eller raskere den CPUen som eg har no?

6644673[/snapback]

Den blir minst like rask som den du har. I noen tilfeller blir den raskere. Store forskjellen er det ikke.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Den blir minst like rask som den du har. I noen tilfeller blir den raskere. Store forskjellen er det ikke.

Hilsen,

efikkan.

6644689[/snapback]

Minst like rask sier du, i noen tilfeller raskere. Vil dette si at en Core Duo 1,86Ghz IKKE er like rask som en 1,86Ghz Centrino/Core Solo, men vil være raskere når man holder på med flere oppgaver samtidig? Vil eg måtte gå opp på en 2Ghz Core Duo får å få samme/eller bedre ytelse? Det er bare det at eg ser ikkje poenget med å skifte ut min bærbare PC med en annen med svakere CPU, Core Duo CPU er egentlig ikkje så viktig for meg då eg sikkert ikkje kommer til å holde på med haugevis av oppgaver samtidig.

Lenke til kommentar

Pentium M er tilnærmet like rask som Core Solo på samme hastighet. Core Solo er bittelitt raskere, men det er snakk om få prosenter.

Core Duo er dobble Core Solo. I oppgaver som ikke støtter dualcore vil den være like rask som Core Solo. I oppgaver som støtter Dualcore vil den være mye raskere.

Men du vil uansett dra fordel av at maskinen er dualcore hvis du holder på med en krevende operasjon. Maskinen vil ikke føles like treig, du kan fremdeles holde på med andre ting selv om du f.eks. pakker inn en stor RAR fil, eller encoder en film o.s.v...

Lenke til kommentar
Core Duo er minst like rask som Pentium M, så da får den ikke dårligere ytelse. ;) (forutsatt samme klokkefrekvens)

6644758[/snapback]

I PCen min sitter det en Pentium M 750 1,86Ghz CPU, i den jeg har tenkt å kjøpe sitter det en Core Duo T2400 1,83Ghz, har disse samme klokkefrekvens?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...