morten_ Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 skal sette opp igjen alle pc mine i nettverket på nytt og tildele interne ip. nå har dhcp tildelet ip adr. og jeg skal fjerne alle dem og sette opp på nytt; router 10.0.0.1, pc 1 skal ha 10.0.0.2 osv... må jeg resette netopia 4542 eller kan jeg manuelt skrive inn nye ip i TCP/IP instillinger i xp uten å restette routeren? har jo nat lista mi nå, som jeg har tildelt porter osv på interne ip'er. må fjerne den lista da i såfall, kansje det enkleste å restette 4542 routeren? har ikke funnet noen knapp for å resette den med, fant ikke noe på nextgentel heller.. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Under netopiaen er det en liten "avlang" sprekk. Hvis du ser godt etter, så er det det to metall-stykker som danner en ring. Disse skal kortsluttes og da blir routenen resatt. Hvis du ikke vil resette routeren, så kan du bare deaktivere dhcp funksjonen i netopiaen og sette TCP/IP instillingene manuellt. Lenke til kommentar
morten_ Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 finner ikke noe på min 4542 jeg,, fikk tips om at det går an å gå inn i telnet, logge inn på routeren 4542 inn i hovedmenyen til den, og trykke kontrolltasten og bokstaven n (Ctrl + n) da skal det stå # på skjermen. skriver så: reset factory og enter så er dette det samme som at du trykker på reset knappen, noen som kan bekrefte dette, før jeg begynner denne operasjonen så jeg ikke gjør noe feil her?? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Det går ann å kortslutte ruteren for å resette den i den "sprekken" som Kurume nevner, men det er veldig vanskelig å få til. Så lenge du har kontakt med rtueren på telnet, så er det mye mye enklere å gjøre det der (fra utilities menyen mener jeg det er). For å slette minnet på ruteren over hvilke maskiner som har hatt hvilke adresser, så kan du også gjøre det via telnet grensesnittet. Tror denne funksjonen også ligger under utilities. Jeg husker ikke helt hva den heter. Noe slikt som IP allocation table eller noe. Men det er jo strengt tatt ikke noe nødvendig å gjøre det for å få kontroll med hvilke maskiner som har hvilken IP. Det aller beste da er jo å sette fast IP på PC'ene. Det er absolutt den mest robuste løsningen, og det overkjører evt. hurtigminne ruteren har fra før av. Ruteren din er jo allerede 10.0.0.1 , så da setter du bare PC1 til 10.0.0.2 , PC2 til 10.0.0.2 osv osv. Da har du full kontroll. Spesiellt nyttig om du skal NAT'e mange porter osv. NAT'ingene du allerede har i ruteren kan du enten endre slik at de blir korrekte med de nye adressene, eller evt. slette dem og sette dem inn på nytt. Det er rimelig selvforklarende hva du skal trykke på i menyen for å gjøre dette (f.eks. delete nat entry). PS: jeg har ikke en netopia for hånden akkurat nå, så ikke let etter nøyaktige navn slik jeg har skrevet, for det er sikkert ikke helt ordrett det samme. Jeg tar dette bare fra husken. -Stigma Endret 9. august 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 finner ikke noe på min 4542 jeg,, fikk tips om at det går an å gå inn i telnet, logge inn på routeren 4542 inn i hovedmenyen til den, og trykke kontrolltasten og bokstaven n (Ctrl + n) da skal det stå # på skjermen. skriver så: reset factory og enter så er dette det samme som at du trykker på reset knappen, noen som kan bekrefte dette, før jeg begynner denne operasjonen så jeg ikke gjør noe feil her?? 6645265[/snapback] Det blir det samme som å kotslutte den bak ja, eller velge "reset to factory defaults" på menyen. Da går den tilbake til standardoppsett. Men OBS OBS!! For Gammel type netopia som du har så må du sette den opp igjen før du får kontakt med sentralen i tillegg til å aktivere den, så du må nødvendigvis be support sende deg oppskriven på det (eller bare be om en nyere modell som ikke krever oppsett etter reset). Men igjen... det er egentlgi ingen grunn til å resette ruteren for å oppnå det du beskriver at du ville gjøre. -Stigma Lenke til kommentar
morten_ Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 takker for svar du, greia er den at så fort jeg gikk inn i NAT-tabellen i den netopia 4542 så skulle jeg endre på nat-port lista på oppføringene og de portene som jeg har åpnet til diverse prog. så fucket det seg, med at jeg fikk opp opp meldigen "duplicate entry or entry conflicts with previous configuration når jeg skal inn på Easy servers i Show/Change NAT Server lista der. så jeg vet ikke om jeg bør oppgradere firmwaren i den eller bare resette den? Lenke til kommentar
morten_ Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 har firmware 5.1 nå, ser at 5.4r1 er ute nå.. bør jeg oppgradere?. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå