Gå til innhold

Forslag til Core 2 Duo basert pc 15-20 K


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny pc i løpet av høsten og trenger råd ift hvilke komponenter jeg bør kjøpe og når. Ønsker å kjøpe en pc som etter 2 år kan prosessor oppgraderes og ha god ytelse i ytterligere 2 år. Arbeider mye i Photoshop og med bilder i RAW format samt noe videoredigering (ser for jeg i løpet av pc’ens levetid å oppgradere til HD-videokamera) så jeg trenger all den kraften jeg kan få, i tillegg har jeg stort sett alltid oppe kontorstøtte applikasjoner som mail, tekstbehandler & regneark. Jeg er ikke noen aktiv spiller. Ønsker en støysvak, effektiv og stabil pc. Ser for meg å bruke den også som en media center pc når Vista kommer og benytte XBOX 360 som extender.

 

Har sett litt på oppsettet til sindrejibb (https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=32033)

og satt opp følgende forslag:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=32599

 

KABINETT MM

Ser for meg å kjøpe et fysisk stort kabinett da jeg ønsker å kunne utvide med nye disker etter hvert som de eksisterende går fulle. Designet på kabinettet spiller mindre rolle, men det bør ha god støydempning og store effektive støysvake vifter og et powersupply som er stabilt og har høy kapasitet. Om det er lett å komme til innmaten er det selvfølgelig en fordel. Trenger flash kortleser i front, samt MANGE USB utganger foran og bak, samt audio og firewire innganger også foran og bak.

 

Forslag:

Kabinett: Cooler Master Stacker STC-T01 - plass til mange disker, fått gode tilbakemeldinger, støysvakt. Trenger et ekstra stativ til disker, men fant det ikke i prisguiden.

Kortleser: Lian Li CR-03 Kortleser -satt opp fordi det var den eneste interne kortleseren jeg fant i produktguiden

PSU: Seasonic S12 600W - Trenger vel mye strøm hvis jeg skal ha mange disker, støysvakt

 

PROSESSOR

I og med ytelsen på Core 2 Duo ser jeg for meg å kjøpe en Intel 2 kjerneprosessor, usikker på hvilken jeg bør kjøpe, men lurer på E660? Har ikke noe imot overklokking, men er avhengig av et stabilt system.

 

Forslag:

Intel Core 2 Duo E6600

 

HOVEDKORT

Har få tanker rundt hovedkort utover at det bør være fremtidsrettet og velutstyrt da jeg planlegger å ha det i 4 år. Er ikke spesielt opptatt av lyd slik at om det er lydkort integrert på hovedkortet er det ok. Hvis ikke lydkortet er integrert, trenger jeg anbefalinger på det også.

 

Forslag:

Asus P5W DH Deluxe ("stjålet" fra sindrejibb). Det jeg ikke liker med det er at det kun har 4 RAM-banker (da må jeg bruke 2 GB brikker for å ha muligheten til å utvide til 8 GB totalt. Vil det være mulig å overklokke med denne konfigurasjonen og likevel ha et stabilt system? Trenger jeg ekstra lydkort med dette hovedkortet event høytalere eller er begge deler inkl på hovedkortet?

 

RAM

Ser for meg å starte med 4 GB RAM og ha mulighet til å utvide til minst 8 GB. Opptatt av at RAM’en skal kunne betjene maskinen på en hensiktsmessig måte også etter en CPU oppgradering om 2 år (da kjøper jeg sannsynligvis mer RAM).

 

Forslag:

Kingston ValueRAM DDR2-400 ECC/REG 2048 MB - Har ikke greie på RAM, synes disse er dyre, men er de billigste jeg finner med 2 GB pr brikke. Er det andre brikker som heller bør velges?

 

SKJERMKORT

Når det gjelder skjermkort ønsker jeg å kunne koble på en 30” LCD (som jeg drømmer om...) og en 21 CRT skjerm med høy oppløsning uten at det skal være noe heft.

 

Forslag:

XFX GeForce 7600 GT ("stjålet" fra sindrejibb). Har ikke peiling på om dette er rette kortet for mitt bruk. Kan dette kortet kjøre min eksisterende 21 CRT eller trenger jeg en overgang fra DVI til VGA?

 

HARDDISK

Er usikker på om jeg bør satse på 1 raptor 150GB som system disk eller 2 vanlige i RAID. Noen som vet noe om ytelsesmessig forskjell på de to oppsettene? Øvrige disker ser jeg for meg i et RAID oppsett for ytelse. Tenker å kjøpe 2 x 400 GB datadisker til å begynne med. Alle disker SATA.

 

Forslag:

Western Digital Raptor 150 GB - systemdisk (event 2 7.200 disker i RAID

2 stk Samsung SpinPoint T133S 400 GB i RAID - de skal være støysvake. Er det andre disker som jeg heller burde velge?

 

DVDBRENNER

Ser for meg å kjøpe en dual layer DVD-brenner og eventuelt kjøpe noe råere når tiden er moden (formater mer avklart).

 

Forslag:

Nec ND-3550

 

Er spec’en på en god Vista pc klar? Det har vært snakk om at det kan være hensiktsmessig å ha flash minne i pc’en for å øke ytelsen. Er dette blitt en realitet? Er det andre hardware ting som bør tas hensyn til når jeg ser for meg å kjøre Vista på pc'en? Er det mulig å kjøpe OS med pc'en med gratis oppgradering til Vista når det kommer?

 

Andre ting jeg bør ha med?

 

Er min antagelse om at jeg kan gjøre en separat prosessoroppgradering om 2 år realistisk eller må jeg da gjøre en større oppgradering for å få en bedre prosessor da (nytt hovedkort, ny RAM…)?

 

Håper å få anbefalinger på hvilke komponenter, event komplette systemer, jeg bør kjøpe – også vurderinger om kjøpstidspunktet når er rett eller om jeg bør drøye det noe utover høsten. Ser for meg å tilslutt kjøpe alle komponentene ett sted for at de setter komponentene sammen. Hvor mye ekstra tilkommer i pris pga kabler, montering osv? Forslag til nettbutikk?

 

Er det noe jeg kan gjøre billigere uten å miste noe særlig (er det noe jeg er på bærtur på?). Dette ble dyrere enn jeg hadde tenkt...

 

På forhånd takk for alle gode råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Er min antagelse om at jeg om 2 år ved å bytte ut CPU'en kan fordoble levetiden på systemet med akseptabel ytelse gyldig, eller vil Intel i løpet av de neste 2 årene ha gått vekk fra kompatible prosessorer til dagens Core 2 Duo?

Lenke til kommentar

SKJERMKORT

Når det gjelder skjermkort ønsker jeg å kunne koble på en 30” LCD (som jeg drømmer om...) og en 21 CRT skjerm med høy oppløsning uten at det skal være noe heft.

 

Forslag:

XFX GeForce 7600 GT ("stjålet" fra sindrejibb). Har ikke peiling på om dette er rette kortet for mitt bruk. Kan dette kortet kjøre min eksisterende 21 CRT eller trenger jeg en overgang fra DVI til VGA?

 

Hvis du skal bruke PC'en hovedsaklig til videoredigering så ville jeg valgt en annen løsning på skjermkortet. GeForce 7600 GT er rettet mot spillere, og vil

ikke være best egnet til videored. Se på Matrox, 3DLabs eller ATIFireGL. Hvis ikke dette passer helt for deg ville jeg heller sett på ATI Radeon baserte kort. Når det gjelder ditt spørsmål om GeForce 7600 GT passer til din CRT så følger det med en DVI til VGA overgang i pakken.

Lenke til kommentar
Ser du har valgt ECC/REG ram, noe som virker mystisk.

Ville heller valgt f.eks.: OCZ DDR2 Dual Channel Gold PC2-5400 2048MB x 2. Sparer kr. 1200,- også.

 

Edit:

Bytt ut skjermkortet med Radeon X1900 GT. Nesten dobbel ytelse til samme pris.

6645926[/snapback]

 

Har ikke noe forhold til ECC/REG RAM. Poenget mitt var å kjøpe 2 GB brikker da det kun er 4 banker på hovedkortet og jeg ønsker å ha muligheten til å oppgradere til mer RAM senere uten å måtte bytte ut de brikkene jeg allerede har. Ser for meg å kjøpe 4 GB RAM i starten og sannsynligvis øke det når jeg gjør en prosessoroppgradering om 2 år. Høres det fornuftig ut?

 

Finnes det billigere 2 GB brikker?

 

Når det gjelder skjermkort er jeg også veldig usikker, jeg ser for meg at det er overspesifisert da jeg ikke er noen "gamer". Mitt behov er stor skjerm (drømmer om 30") spesielt ift Photoshop samt av og til noe videoredigering. Men jeg tar med meg at jeg uansett bør bytte skjermkort.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

ville byttet ram, Helst ddr2 minne som kjører på PC6400 specs

 

of 4gig burde holde i massevis? er ikke sikker på hva annet man kan trenge mer ram for.

 

2 av disse feks. https://prisguiden.no/product.php?productId=47988

 

 

og skjermkort. da ville jeg valgt noe mer rettet mot den type arbeid. selv om gaming skjermkort funker, men firegl er nok bedre.

Endret av JediMindTriks
Lenke til kommentar

SKJERMKORT

Når det gjelder skjermkort ønsker jeg å kunne koble på en 30” LCD (som jeg drømmer om...) og en 21 CRT skjerm med høy oppløsning uten at det skal være noe heft.

 

Forslag:

XFX GeForce 7600 GT ("stjålet" fra sindrejibb). Har ikke peiling på om dette er rette kortet for mitt bruk. Kan dette kortet kjøre min eksisterende 21 CRT eller trenger jeg en overgang fra DVI til VGA?

 

Hvis du skal bruke PC'en hovedsaklig til videoredigering så ville jeg valgt en annen løsning på skjermkortet. GeForce 7600 GT er rettet mot spillere, og vil

ikke være best egnet til videored. Se på Matrox, 3DLabs eller ATIFireGL. Hvis ikke dette passer helt for deg ville jeg heller sett på ATI Radeon baserte kort. Når det gjelder ditt spørsmål om GeForce 7600 GT passer til din CRT så følger det med en DVI til VGA overgang i pakken.

6646043[/snapback]

 

Takk for svar!

 

Jeg var veldig usikker på hvilket skjermkort jeg skulle velge. Jeg skal ikke drive primært med videoredigering, men med Photoshop og av og til litt videoredigering. Kunne godt tenke meg et langt rimeligere skjermkort. Det bør dog godt kunne drive rundt en 30" skjerm pluss en 21" skjerm. Har du noen konkrete forslag til skjermkort ut fra dette?

Lenke til kommentar
ville byttet ram, Helst ddr2 minne som kjører på PC6400 specs

 

of 4gig burde holde i massevis? er ikke sikker på  hva annet man kan trenge mer ram for.

 

2 av disse feks. https://prisguiden.no/product.php?productId=47988

 

 

og skjermkort. da ville jeg valgt noe mer rettet mot den type arbeid. selv om gaming skjermkort funker, men firegl er nok bedre.

6646269[/snapback]

 

Takk for svar!

 

Kan hende jeg overdriver RAM behovet, men min erfaring er at RAM behovet vokser hele tiden. Har 1,5 GB på dagens maskin og ser for meg å øke til 4 GB på den nye og men ha mulighet til å øke ytterligere, men kanskje du har rett i at det er bedre å kjøpe 4 1 GB brikker nå og eventuelt kjøpe 2 GB brikker senere. Vil det gå greitt å blande 1 og 2 GB brikker?

 

Har ikke greie på RAM; hva er fordelen med de brikkene du foreslår fremfor de jeg har satt opp (utover prisen)?

 

Enig i at jeg nok har bommet på skjermkort, har du noe konkret anbefaling på hva jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Arbeider mye i Photoshop og med bilder i RAW format samt noe videoredigering (ser for jeg i løpet av pc’ens levetid å oppgradere til HD-videokamera) så jeg trenger all den kraften jeg kan få, i tillegg har jeg stort sett alltid oppe kontorstøtte applikasjoner som mail, tekstbehandler & regneark. Jeg er ikke noen aktiv spiller.

 

SKJERMKORT

Når det gjelder skjermkort ønsker jeg å kunne koble på en 30” LCD (som jeg drømmer om...) og en 21 CRT skjerm med høy oppløsning uten at det skal være noe heft.

 

Forslag:

XFX GeForce 7600 GT ("stjålet" fra sindrejibb). Har ikke peiling på om dette er rette kortet for mitt bruk. Kan dette kortet kjøre min eksisterende 21 CRT eller trenger jeg en overgang fra DVI til VGA?

6644298[/snapback]

Du trenger med andre ord ikke et skjermkort som gir god spilleytelse men et skjermkort som gir god bildekvalitet i 2D og høye oppløsninger.

 

Edit: Bytt ut skjermkortet med Radeon X1900 GT. Nesten dobbel ytelse til samme pris.

6645926[/snapback]

Hvorfor det når han ikke trenger den ekstra spill-ytelsen?

 

Hvis du skal bruke PC'en hovedsaklig til videoredigering så ville jeg valgt en annen løsning på skjermkortet. GeForce 7600 GT er rettet mot spillere, og vil ikke være best egnet til videored. Se på Matrox, 3DLabs eller ATIFireGL. Hvis ikke dette passer helt for deg ville jeg heller sett på ATI Radeon baserte kort. Når det gjelder ditt spørsmål om GeForce 7600 GT passer til din CRT så følger det med en DVI til VGA overgang i pakken.

6646043[/snapback]

Hvorfor anbefaler du kort som er dyre og gode til Open GL, CAD, DAC, 3D-animering etc, noe han ikke skriver at han skal drive med? Når det gjelder Matrox så egner det seg ikke til noen sorter 3D, men har god 2D-kvalitet på de analoge utgangene. Men hvorfor velge analog når man med hvilket som helst billig skjermkort får perfekt 2D ved bruk av DVI-porter?

 

Når det gjelder skjermkort er jeg også veldig usikker, jeg ser for meg at det er overspesifisert da jeg ikke er noen "gamer". Mitt behov er stor skjerm (drømmer om 30") spesielt ift Photoshop samt av og til noe videoredigering. Men jeg tar med meg at jeg uansett bør bytte skjermkort.

6646253[/snapback]

Siden du ikke spiller og ikke driver med CAD, DAC osv så trenger du ikke et kort med spesielt god 3D-ytelse. Det du trenger er et kort som gir god 2D-kvalitet og høye oppløsninger.

 

og skjermkort. da ville jeg valgt noe mer rettet mot den type arbeid. selv om gaming skjermkort funker, men firegl er nok bedre.

6646269[/snapback]

Igjen, han skriver ikke at han skal drive med OpenGL. Hvorfor anbefale et dyrt OpenGL-rettet skjermkort?

 

For å komme med en konkret anbefaling: Kjøp ett av de billigste kortene med to stk DVI-utganger (for to skjermer) og dual link DVI (for høy oppløsning per skjerm). Eksempler:

geforce 7600GS. Disse koster fra ca 1000kr og støtter oppløsninger på opp til 2560x1600, altså 30" LCD på begge DVI-portene. DVI->d-sub (VGA) adapter følger med de aller fleste av disse kortene. Analogutgangene støtter opp til 2048x1536 ved 85Hz, noe som skal holde fint for selv high-end 20" CRT-skjermer. ATI skal også ha noen bra og billige kort med to stk dual-link DVI, men der er jeg litt usikker på hvilken modell som er den billigste med dette.

 

Kort med single link DVI støtter "bare" 1920x1200 på den digitale tilkoblinga. Med d-sub kan de støtte mer, typisk 2048x1536 akkurat som geforce 7600GS.

Lenke til kommentar

For å komme med en konkret anbefaling: Kjøp ett av de billigste kortene med to stk DVI-utganger (for to skjermer) og dual link DVI (for høy oppløsning per skjerm). Eksempler:

geforce 7600GS. Disse koster fra ca 1000kr og støtter oppløsninger på opp til 2560x1600, altså 30" LCD på begge DVI-portene. DVI->d-sub (VGA) adapter følger med de aller fleste av disse kortene. Analogutgangene støtter opp til 2048x1536 ved 85Hz, noe som skal holde fint for selv high-end 20" CRT-skjermer. ATI skal også ha noen bra og billige kort med to stk dual-link DVI, men der er jeg litt usikker på hvilken modell som er den billigste med dette.

 

Kort med single link DVI støtter "bare" 1920x1200 på den digitale tilkoblinga. Med d-sub kan de støtte mer, typisk 2048x1536 akkurat som geforce 7600GS.

6646528[/snapback]

 

Takk for svar!

 

Basert på din tilbakemelding har jeg nå oppdatert handlevognen med MSI GeForce 7600 GS. Dette valgte jeg fordi det hadde 2 positive tilbakemeldinger og hvorav den ene fremhevet at det var støysvakt. Om noen har andre forslag til skjermkort enn det jeg nå valgte er jeg glad for å få disse forslagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...