silverhalide Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Mitt aldeles nydelige Pentax ME ser ut til å slite med alderdommen- I den forbindelse har jeg fått en mulighet til å gå til anskaffelse av følgende: -Nikon FE2 Sort hus : pent brukt uten kosmetiske skader -Nikkor 50mm F1.8 AI-s -pent brukt -Nikkor 135mm F2.8 AI-s -pent brukt -Nikkor 35-105mm F3.5-4.5 AI-s -strøken Samlet pris: Nkr 2800,- Jeg er nokså sikker på at jeg ønsker FE2 kontra FE, FM og FM2 - FM3 blir litt utenfor min prisramme. Kan noen gi meg noen indikasjoner på hvorvidt dette er en god pris (noe jeg til en viss grad håper det er etter å ha surfet litt rundt). Er det noe spesielle skader jeg bør se etter på slikt utstyr? Jeg antar det finnes noe old´school elektronikk som kan være utsatt for tidens tann etc. Endret 9. august 2006 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Gamle Nikon er og blir kult. Kan veldig lite om akkurat denne modellen, men den er jo etterkommer etter FM som er et knallkamera. Uten at jeg på noen måte skal si at dette er fasiten, så er nok ikke prisen helt vill. Du vil nok mest sannsynlig finne tilsvarende billigere på Ebay, men da vet du aldri helt sikkert hva du får. Selv bruker jeg FM2, og liker det stort. Regner med at du har sett denne før, men legger den med i tilfelle du ikke har sett den. Lykke til. Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Mitt aldeles nydelige Pentax ME ser ut til å slite med alderdommen- I den forbindelse har jeg fått en mulighet til å gå til anskaffelse av følgende: -Nikon FE2 Sort hus : pent brukt uten kosmetiske skader -Nikkor 50mm F1.8 AI-s -pent brukt -Nikkor 135mm F2.8 AI-s -pent brukt -Nikkor 35-105mm F3.5-4.5 AI-s -strøken Samlet pris: Nkr 2800,- Jeg er nokså sikker på at jeg ønsker FE2 kontra FE, FM og FM2 - FM3 blir litt utenfor min prisramme. Kan noen gi meg noen indikasjoner på hvorvidt dette er en god pris (noe jeg til en viss grad håper det er etter å ha surfet litt rundt). Er det noe spesielle skader jeg bør se etter på slikt utstyr? Jeg antar det finnes noe old´school elektronikk som kan være utsatt for tidens tann etc. 6644173[/snapback] Det er billig Har et selv, det er et kjempekamera. Det samme er optikken du nevner. Det er fint lite elektronikk på FE2 som kan gå i stykker. Hvis lukkeren og lysmåleren virker, er vel det meste OK. Lukkeren er laget i titan, og den burde holde leeeenge så fremt ingen har fingret med den. Lenke til kommentar
modin Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Gamle Nikon er og blir kult.Kan veldig lite om akkurat denne modellen, men den er jo etterkommer etter FM som er et knallkamera. 6661555[/snapback] Strengt tatt er vel FE2 oppfølgeren etter FE som var det elektroniske motstykket til den mekaniske FM. Disse to igjen var oppfølgere etter Nikons sine Nikormat kameraer som også fantes i elektroniske og mekaniske utgaver. En ting er sikkert både FE og FM serien er veldig gode kameraer. Det eneste man kan ha i baktanken er at gammel elektronikke kan streike i større grad en gammel mekanikk. På en FM2 mister man jo bare lysmåling hvis det skjer noe med elektronikken, mens på et FE2 mister man i tillegg lukkeren på de aller fleste hastighetene. Mulig det finnes mer enn en mekanisk bakcuphastighet, men vanligvis har man da ikke mer enn en hastighet å velge mellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå