Gå til innhold

Projektor problemer med film fremvisning

elling10

Anbefalte innlegg

Har ett problem med tilkopling av projektoren min. Har koplet projektoren til en stasjonaer pc, for aa kunne se TV via TV kort, Se DVD , spille spill osv.

Har DVI utgang paa PC'n og samme inngang paa projektoren. Faar opp kjempefint bilde, men naar jeg spiller av film eller skal se tv, faar jeg ingen bilde. Aapner windows media player, programmet kommer opp paa skjermen, men ingen film. Samme gjelder TV.

Kort sagt, kan aapne alle programmer, men viser ikke film. Det funker med S video kabel, men da er kvaliteten mye mye daarligere.

Er det noen som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke om du kjører to skjermer samtidig, men jeg antar at du gjør det (LCD skjerm + projektor). Noe av det enkleste du kan gjøre er å sette projektor som hovedskjerm (primary). Høyreklikk på skrivebordet, velg skjerminnstillingene i "Display Properties" (har engelsk Windows) og sett projektor skjerm som hovedskjerm.

Hvis ikke det hjelper, kan du forsøke en reboot kort etter.

Problemet pleier å ligge i at Overlay (en slags "bluescreen" hvor drivere takler en helt bestemt farge som plassering for all videorelatert materiale) kjører på feil skjerm. Det løses vanligvis ved å sette riktig primærskjerm. Du kan likevel kjøre to skjermer.

Hvis det fortsatt er problem, kan du i Windows Media Player gå inn i meny Options->Performance-->Advanced og sette "USE HIGH QUALITY MODE" istedenfor "USE OVERLAYS".

Lenke til kommentar

Har naa satt projektoren som hovedskjerm. Da faar jeg film paa projektoren, men ikke paa pc skjermen. Kunne godt tenkt meg aa hatt samme bilde paa begge skjermene.

Provde ogsaa aa gjore om innstillingene i windows media player, uten hell.

Er det media playeren som er problemet, hjelper det aa bruke en annen spiller ?

Lenke til kommentar

Er det samme bilde (inkludert video) på begge skjermer du er ute etter, er det "Clone" / kloning du trenger. Du finner innstillingen i skjermkort kontroll panelet ditt (uavhengig av ATi/nVidia, begge støtter dette).

Nå er det en stund siden jeg fiklet med dette, men skal du klone video også er jeg litt usikker på om du kan benytte deg av Overlay mode. Jeg vet ATi under CCC->Video-->Theater mode nevner "Clone mode shows overlay: the same for all displays".

En player som er grei å bruke, er VideoLAN / VLC.

http://www.videolan.org/

Du kan prøve :)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat klonet skjermen (for å bekrefte hva jeg skriver), og får film på begge skjermer.

Har du ATi sjekker du CCC->Video-->Theater mode som nevnt ovenfor.

Har du nVidia er jeg usikker, ettersom jeg sitter på feil maskin akkurat nå. Det du bør prøve, som fungerer her akkurat nå, er å sette Windows Media Player til HIGH QUALITY, som nevnt ovenfor.

Det blir repetisjon av hva jeg allerede har skrevet, men må nesten forsikre meg om at du faktisk har forsøkt dette. Hvis alt går til himmels, kan du gjøre følgende lille hack (Absolutt Nødløsning):

- Velg START (Windows oppgavelinje) --> KJØR / RUN (eller liknende)

- Skriv mplayer2.exe (trykk enter og Windows Media Player vises)

- Dra og slipp filmen inn her, se at filmen spiller, og trykk STOP.

- Velg START (Windows oppgavelinje) --> KJØR / RUN (eller liknende)

- Skriv mplayer2.exe (trykk enter og Windows Media Player vises...igjen)

- Dra og slipp samme film her, og du burde få video på begge skjermer.

- Hvis den andre mediaplayeren plager deg, kan du nå lukke denne.

PS: Du kan også ta printscreen nå ;-)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har hatt så utrooooooooo

...

oooooooooooooooooooh -lig mange problemer der selv på ATi kortet mitt :) Ga fullstendig F og kjørte dualhead slik at hovedskjerm alltid var enten LCD eller projektor. Funker greit, bare å endre oppløsning til 1280x720 i mitt tilfelle, bytte skjermkabel påstedet uten reboot, og vips. :) Men jeg må innrømme, det funket bra med video på begge skjermer istad.

Er i godt humør idag, så skal ta en tur innom nVidia maskinen min og leke litt og se hvor vrient det er :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Ok, har nå forsøkt på nVidia maskinen og satt skjerm #2 som klone av skjerm #1 (hovedskjerm). Jeg fikk som standard ikke video på skjerm #2. Ved å sette HIGH QUALITY i Windows Media Player fikk jeg bilde, dog sort/hvitt. Noe som var litt uventet ;)

Deretter forsøkte jeg VLC / VideoLAN. Ved å gå inn i VIEW toppmeny->Preferences og velge VIDEO, og deretter krysse for "Advanced options" nederst til høyre, fikk jeg mulighet til å skru av "Overlay video output". Problem løst. Kan forøvrig være greit å trykke "Save" knappen før OK.

Problemet her og nå, er at det strengt talt kanskje ikke er helt optimalt ettersom video overlay tillater en del fargejustering blant annet. Men til vanlig bruker jeg også projektør som hovedskjerm til å se video på, og har derfor ikke problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...