Gå til innhold

Hjelp til valg av skjermkalibrator

Anbefalte innlegg

Er lei av å være usikker på om bildene jeg justerer i PS ser bra ut for andre som har en riktig innstillt skjerm. Når de åpnes i Windows ser de mørkere og mer "saturated" ut.

Vil derfor kjøpe meg en skjermkalibrator.

Har kikket på ColorVision Spyder2express...

20060309172356.jpg

Ser at Japan Photo har den til 999kr. Netshop har den ikke inne, men hos dem er den priset til 1990kr = veldig hyggelig pris på JP?

Skjermen jeg har er vel ikke det beste man kan bruke til bilderedigering, men den duger vel (Samsung SyncMaster 710T, 17 tommer).

LCD skjerm til 3000. Kjøpt for 1500 ny :)

Noen tips, erfaringer eller invendinger i saken?

Mvh Rivers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den, og den gjør absolutt nytten. Slik jeg forsto det har Spider 3 versjoner, hvor den største forskjelen er softwaren som følger med. Veldig lett å bruke.

Jeg har brukt den på 3 forskjellige skjermer.

En gammel CRT som det ikke var mulig å se forskjell på før/etter.

En ganske ny DELL skjerm som det ble noe forskjell på, men ikke så stor.

En 2 år gammel laptop som jeg ikke trodde hadde noe bra skjerm. Her var den største forskjellen. Skjermen ble faktisk bra etterpå.

Min konklusjon er at på en CRT skjerm gjør softwarekalibrering like bra resultat. På en LCD er det mange som sier de forandrer seg over tid. Det er nok en forklaring på at det var så stor forskjell på mine, en annen er selvfølgelig at DELLen er bedre.

Uansett er det en gjettekonkurranse å justere bilder på en ukalibrert skjerm. Poenget er at du ikke vet hvordan den ligger an før den er kalibrert.

1.000,- på JP er et bra kjøp. Ihvertfall synes jeg det når jeg kjøpte min. :thumbup:

Lenke til kommentar

1000,- er ikke et VELDIG godt tilbud. Sjekk selv, http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...oughType=search

Jeg fikk min derfra for et par uker siden. Virket bra på min billige Viewsonic-LCD. Og nå er det vel CRT som forandrer seg merkbart over tid, ikke LCD. Eldre skjermer har en tendens til å få gulstikk. Jeg har VELDIG gode erfaringer med å kalibrere CRT også, og software kom ikke i nærheten. Sist utført på et par GAMLE 21¨ semiproffskjermer, en Sony og en Nokia.

Lenke til kommentar
1000,- er ikke et VELDIG godt tilbud. Sjekk selv, http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...oughType=search

6644528[/snapback]

Har kikket på den der også. Etter frakt og moms så blir den fremdeles litt billigere.

$69.95 + $31.25 x 6,2 +25% moms + fortollingsgebyr (80kr?) = 864,30kr.

Vet ikke hva portoen er på JP, men 200kr billigere burde det jo bli.

Får se om det er noe annet intressangt på B&H når man først er i gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...