gwh Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Har UPC idag, og skal installere et lite nettverk hjemme med en htpc, en filserver og en jobbepc. Kommer til å kjøre kablet. Mitt spørsmål er, hva er mest hensiktmessig bak UPC's kabelmodem, Ruter eller Svitsj? og hvorfor? Skal hovedsaklig brukes til å streame dvd'er og musikk fra filserveren og ha tilgang til nettet fra Htpc'en og jobbepc'en. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Det vil kunne holde med en switch, før så hadde de en begrensning på 3 iper slik at man måtte ha en router for å kunne ha flere maskiner på nett, men vet ikke hvordan dette er nå Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du må ha en router hvis du skal ha mer enn 3 maskiner på nettverket ditt! Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Skal bare ha 3 maskiner på nettverket Yarick, trenger jeg fortsatt ruter da? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Da trenger du ikke det Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Skjønt uten ruter vil jo alle PC'ene operere med ekstern IP og det kan gjøre LAN litt mer knotete og ikke minst usikkert. En ruter koster jo ikke mer enn en svitsj. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Tenkte på gigabit muligheten når jeg streamer dvd'er med en Svitsj som denne , men det er kanskje litt overkill? Holder det med en ruter som denne? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Leste gjennom FAQ'en til UPC meget nøye, og fant ut at de anbefaler en hub for et hjemmenettverk, da burde det holde lenge med en svitsj. Selvflgelig, hvis sikkerhet teller, burde jeg da velge en ruter istedenfor? Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Leste gjennom FAQ'en til UPC meget nøye, og fant ut at de anbefaler en hub for et hjemmenettverk, da burde det holde lenge med en svitsj.Selvflgelig, hvis sikkerhet teller, burde jeg da velge en ruter istedenfor? 6644120[/snapback] UPC anbefaler vel hub fordi det er enkleste, men da kan man maks ha så mange PC'r som UPC gir IP adresser. Det er ingenting i veien for å bruke en ruter og dersom du vet hvordan du setter opp en ruter vil du ha mye mer kontroll over nettverket ditt. Dersom du bruker ekstern IP på maskinene kan de godt havne veldig "langt fra" hverandre. Da blir det vanskelig å få de til å snakke med hverandre på LAN. Dersom du skal ha nettverk der dine PC'r skal snakke med hverandre, bruk ruter. Dersom du bare skal dele internettforbindelse og kommunikasjon mellom PC'ene ikke er viktig, holder det med hub/svitsj Lenke til kommentar
gwh Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Kjellvez, i og med at jeg planlegger wake on lan for filserveren, så får det bli en ruter. Takk for en kortfattet og klar sammenstilling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå