deleder Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Kjøpte min Dell Inspiron 6000 med 9-cellers batteri. Nå er batteriet nærmest ubrukelig, det varer cirka i 30-45 minutter med full lysstyrke og normal bruk. Har jeg noen rettigheter? Eller er det bare å bestille nytt? Da maskinen var ny varte det i 4-5-6 timer. Lenke til kommentar
Kris_tian Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Hvis pcn er over ett år har du ikke noen garanti e.l på batteriet Endret 9. august 2006 av Kris_tian Lenke til kommentar
deleder Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Hvis pcn er over ett år har du ikke noen garanti e.l på batteriet 6643505[/snapback] Den er vel ca et år nå. Men er det meninga at batteriet skal være så dårlig? Tenker på en annen ting; Jeg fikk 9k av Hjelpemiddelsentralen, siden håndskriften min er helt forjævlig. Kan det tenkes at jeg får penger til et nytt batteri? Siden det er helt nødvendig. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Jaja, Dell-garantien har gått ut, og Hjelpemiddelsentralen sier at jeg må dekke det selv. JESS sier jeg bare. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hvis du vil spare litt penger. så kan du jo ringe Forbrukerrådet og spørre. Er usikker på om 2 år rekl. gjelder her. Men 1 år er lite med normal bruk. Har brukt flere laptoper, og aldri opplevd at batteriet har dødt slik etter kun 1 år. Når det gjelder dell, så er det stor forskjell mellom deres "garantier" og forbrukerregler. Har selv opplevd at de hevder at garantien er utgått, men bare en nevner forbrukerloven så har en fått god service sålangt. Du kan jo prøve, spørs hvilken person du møter hos dell. En annen ting er: Hvor langt er du over 1år på maskinen? Forbrukerrådet nevner at en må fremsette reklamasjon innen rimelig tid, standarden her er max 2 måneder. Så ta en tlf til Forbrukerrådet og spør, skader ikke Lenke til kommentar
deleder Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Hvis du vil spare litt penger. så kan du jo ringe Forbrukerrådet og spørre. Er usikker på om 2 år rekl. gjelder her. Men 1 år er lite med normal bruk. Har brukt flere laptoper, og aldri opplevd at batteriet har dødt slik etter kun 1 år. Når det gjelder dell, så er det stor forskjell mellom deres "garantier" og forbrukerregler. Har selv opplevd at de hevder at garantien er utgått, men bare en nevner forbrukerloven så har en fått god service sålangt. Du kan jo prøve, spørs hvilken person du møter hos dell. En annen ting er: Hvor langt er du over 1år på maskinen? Forbrukerrådet nevner at en må fremsette reklamasjon innen rimelig tid, standarden her er max 2 måneder. Så ta en tlf til Forbrukerrådet og spør, skader ikke 6655561[/snapback] 1 år og 1 mnd. Batteriet ble egentlig dårlig for 2-3-4 måneder siden. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 da burde du kontakte dell, hvis de nekter så kan du jo påpeke reklamasjon. Med rimelig tid (2 mnd) så ble batteriet dårlig etter 11 mnd. Vil tro forbrukerrådet er enig med at batteriet skal vare mer enn 11 mnd. Men nevn at det ble dårlig for 6-7 uker siden, ellers kan det hende at du har ventet for lenge for lenge. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Mener det var en tråd om dette engang. Og at uansett så skulle batteriet bare ha garanti i ett år, siden det var "ferskvare"? Hei Lars, Det jeg ser her at service-avtalen du har med oss har gÃ¥tt ut pÃ¥ dato. Det vil med andre ord si at vi ikke kan skifte batteriet ditt pÃ¥ denne avtalen. Et batteri regnes som forbruksmateriale og det har en garanti pÃ¥ ett Ã¥r fra kjøpsdato. Det jeg kan være behjelpelig med er Ã¥ gi deg et kostnadsforslag pÃ¥ ett nytt batteri, vil du at jeg skal sende deg et? Er det ellers noen problemer med systemet? Var mailen jeg fikk fra Dell. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) som mitt råd: Ring forbrukerrådet 815 58 200, si at batteriet ditt ble utladet for 6 uker siden. Dell nekter å gi ny vare siden du er 1 mnd over deres garanti, og hevder batteri er forbruksvare Som nevnt er dell og forbrukerloven et tema for seg selv. De hevder at din servicetid er ute, og nekter å gjøre noe. Men så fort en nevner forbrukerloven så blir tonen en annen. Så bruk noen tellerskritt å se om du kan spare deg over 1000kr i nye utgifter. Edit.. Hvis personen fra forbrukerrådet sier seg enig, få navnet og referer til det hos dell http://www.itavisen.no/wap/showArticle.php...meters=242043X0 Endret 11. august 2006 av EG-s Lenke til kommentar
deleder Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 (endret) som mitt råd: Ring forbrukerrådet 815 58 200, si at batteriet ditt ble utladet for 6 uker siden. Dell nekter å gi ny vare siden du er 1 mnd over deres garanti, og hevder batteri er forbruksvare Som nevnt er dell og forbrukerloven et tema for seg selv. De hevder at din servicetid er ute, og nekter å gjøre noe. Men så fort en nevner forbrukerloven så blir tonen en annen. Så bruk noen tellerskritt å se om du kan spare deg over 1000kr i nye utgifter. http://www.itavisen.no/wap/showArticle.php...meters=242043X0 6656551[/snapback] Hehe, dette skal jeg gjøre Edit: Jeg kan ikke bare sende en ny mail og linke ved dette? Hva er egentlig forskjellen på garanti og reklamasjonsrett? Litt flaut at jeg ikke er 100%sikker på det. Endret 11. august 2006 av deleder Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Så ufattelig digg, får nytt batteri siden Dell tilbakekaller batterier, dette kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt! Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 haha så genialt, men bare for å ha sakt det så dør cellene i batteriet etterhvert Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 haha så genialt, men bare for å ha sakt det så dør cellene i batteriet etterhvert 6683650[/snapback] Litt drøyt å dø etter 12 måneder? En annen ting. Har bare 1x512 med ram. Kunne tenke meg mer, Dell selger jo rambrikker, men det er SVINDYRT. Kan jeg f.eks kjøpe en 512 et annet sted, og vil det fungere optimalt? Eksakt type ram jeg trenger hadde vært fint En annen ting er jo om 1gb er nok, bør jeg ha 2gb for Vista? Kommer jo til å bruke maskinen en god stund. Bruker den ofte, med mange programmer oppe samtidig. Det fungerer vel fint med 1gb med XP til det, men er usikker på Vista. Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 tror det blir slik at man kan bruke for eks. en USB-penn til vista Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (endret) tror det blir slik at man kan bruke for eks. en USB-penn til vista 6683665[/snapback] Det kommer til å bli tregt. Raskere enn harddisken, men dog mye tregere enn vanlig DDR2 RAM. EDIT: Er jo selfølgelig SO-DIMM jeg trenger. Skjønner ikke hva jeg tenker med. Om jeg kjøper en 1gb brikke, slik at jeg får 1,5 gb vil det fungere dårlig? Blir enten det, eller en 512 brikke til tenker jeg. Men er det noen som vet hvor "mange" CL den rambrikken som følgte med Inspiron 6000 1x 512 hadde? ENDA EDIT: Nå er jeg for trøtt her, det kan vel enkelt sjekkes i BIOS ^^ Endret 16. august 2006 av deleder Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) reklamasjons rett for batteri ?!? desverre, batteri er forbruks vare og har bare 1. års garanti, om problemet skjedde før garantien gikk ut så må du kontakte support med en gang. Dell's batterier har en lade syklus på 300, bortsett fra 9 celle til 9400 som har 500 ladesykluser, 300 ladesykluser tilsvarer ca. 1. år om du ikke tar ut batteriet og slikt når du bruker nettstrøm. Endret 4. september 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå