Gå til innhold

Installere OS på nytt på "utildelt" del av HD-en

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en harddisk som iflg "Datamaskinbehandling" er delt i tre.

En som heter RECOVERY, 2,16gb (OK) Eisa konfiguasjon

En som heter (c:) 125gb

og en på 21gb som er "utildelt".

Os er installert på c:

Jeg ønsker å friske opp pcen med nytt alt, altså slette programmer og slikt og begynne på nytt. Kan jeg installere OS på den "utildelte" partisjonen uten å gjøre noe med C: først?

Har kjøpt pc med OEM OS ferdiginstallert.

Er ganske fersk med akkurat den slags.

T-Evil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe data på disken som du vil beholde?

Jeg antar at du ikke har en Microsoft Windows CD. Bruksanvisningen forteller sikkert om en prosedyre for å reinstallere, da vil C: bli installert på nytt slik som det var da PCen var ny. Det er det den RECOVERY partisjonen er til.

Den utildelte partisjonen kan du formatere og bruke til filer som du vil beholde, disse vil ikke strykes ut når du gjør en recovery.

Lenke til kommentar

Har en disk til som jeg kan flytte filer som jeg ønsker ta vare på. (mine dokumenter, zippete program og spill etc)

Tenkte bare siden det allerede er en ubrukt partisjon på den ene disken så kunne jeg vel installere OS på den istedet. (Virker som det var planen med partisjoneringen i utgangspunktet fra Komplett sin side, men at de bare ikke husket det når de installerte OS.)

Eneste er jo at jeg allerede har installer OS og er litt usikker på fremgangsmåten.

Burde jeg:

1. Formatere den ubrukte partisjonen (21gb)

2. Formatere den partisjonen der OS pr idag ligger

3. Installere OS på den ubrukte partisjonen

eller

1. sette inn OS-cden og velge installere og formatere på den ubrukte partsjonen

2. formatere den partisjonen der OS ligger idag.

Har fått med OS-cd og har product key til den

T-Evil

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor man skulle ha en C: partisjon på 125 GB og en "data" partisjon på 21 GB. Det omvendte størrelsesforholdet er mer logisk.

Det er jo en grense på ca 125 GB hvis man har feil versjon av OS, kanskje derfor det ser sånn ut.

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg enig i. Skjønner ikke hva som har skjedd siden det virker som det er en uformatert del av harddisken. Kanskje det skal være sånn?

Er det noe i veien med windows XP Home Norsk SP2? Det står årstallet 2004 på cden min.

burde kanskje prøve å formatere den partisjonen da.

Lenke til kommentar

Hvis det var sånn fra starten av, at 21 GB ikke er partisjonert, så kan det jo hende at de som bygga maskina har vært litt ute å kjøre når de har konfiguert maskina og installert Windows. Kanskje de hadde vært på fylla kvelden før? :p

Normalt skal det helt klart ikke være sånn, men det er også normalt (På sånne maskiner) At det gjerne er en partisjon som er skjult som brukes som backup partisjon, og som det ligger Drivere og sånn på, men 21 GB upartisjonert, hørtes no litt vel rart ut. Nei, det du gjør er å flytte over alt du skal ha, formater hele driten og installer Windows på nytt, så tenker jeg det ordner seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...