Alastor Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Morsomt å titte på at folk legger ut intern informasjon til et åpent forum.... Nå tenker jeg den butikken som har ansatt Cyberman blir glad . Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Internt? Hehe, dette er ting alle ansatte i Elkjøp, Elmo, Telekjosken, Telebtikken, Telehuset, Mobildata, Teleringen, og alle andre butikker, netsteder, osv, som selger eller fører noen av Telenors eller Netcoms osv, abbonemang, telefoner eller tjenester får vite, eller har mulighet til å få vite.. (+at de fleste data og kamerabutikker nå også selger mobiler, som igjen vil si at dem også har tilgang til denne infoen..) Som igjen gir noen 1000 forskjellige butikker, med tja godt over 10000 annsate tesammen.. men ein brøte av ekstra hjelp, og tidligere ansatte osv.. så.. ja.. kan nok itte akkurat kalle dette for noe internt info, eller bedrift hemmelighet osv.. (+at du også dels kan regne ut dette sjøl, med å se på billigeste web pris uten abb, og med abb. -Der begge også er enten låst, eller ulåst, for å få mest nøyaktigest pris.. ) Kan så klart også legge med at dette er gammelt nytt, da dette var for foradvarende periode, osv. Edit 1.: eks. et rask eksempet på den populere SE W810i mobilen, i fra ein pris test link hos Amobil. (Havna hos Siba, å på den linken, så va d bare tele2 og Netcom, så la os ta Netcom, siden d va ein av dem to som ble omtalt tiligere.. Pris uten abb. (Låst): 2190,- Pris med Y.T. (Låst: 1095,- Pris med A.T (Låst): 390,- Forskjell i mellom Yten abb. og med A.T: 1800,- (-mva) 1440.. Forskjell i mellom yten abb. og Y.T: 1095,- (-mva) 876,- Legger man da inn ein miniman fortjeneste på A.T, så får man?? Litt værre me Y.T, der % annen fortjeneste slo litt feil inn, så der vil nok dem fleste bomme på ca. 100,- sku e tenke.. men så lel, finne ut "intern" info så let som dette.. Det er itte gale d, gitt. Ps. Ska inrømme at e bare sjekket ut en pris/tlf her, så har ingen peiling om jeg bare hadde flakt å traff noe som "stemte", eller om dette går igjen me alle sammen.. (Litt lat, sjø..) Edit 2. Tok også ein rask tur innom Google.no, å fant rask ette 3 søk, og 4 min, at provisjonen på topp abbonemangene på telenor, i august, var 1600,-.. (Kan si, at jeg da vista hva jeg skulle lete etter.. Så for en annen person, så vill d ha tat litt lengre tid, da han ville ha fått flere treff, å se igjennom, osv..) -Å igjen.. va lat, å bare søkte på telenor.. så.. uvist om d va flaks, eller om d e like så let å finne provisjonen på netcom, osv.. Ps. Sto også på den samme linken, at den kom til å falle til 1000,-, så hvis d stemmer, så kan man vente se ein pris oppgang, ved binding av topp abbonemangene te Telenor nå.. Edit 3. Hehe, sporet litt av her, så la oss hoppe tilbake te evnet som trådstarter, startet.. For at butikken kan få sin provisjon, så må abbonemanget knuttet opp mot et tlf salg. Å en tlf, kan bare knuttet opp mot en provisjon.. Hvis den bli knuttet opp mot to forsjellige, så vil det bli en dobelt registrering, der butikken må fikse den ene, for å få utbetalt begge provisjonene.. Dette vil dels si, at i fra Telenor sin side, så har ikke butikken krav på provisjon, hvis et tlf salg ikke har funnet sted, eller blir levert tilbakke.. (Men igjen, i fra Telenor sin side..) Så hvis butikken nekter å fjærne bindinge, så er det nok bare å stå på ditt, både te butikken, og Telenor, så blir nok bindingen fjærnet te slutt, pga. at butikken da egentlig ikke har krav på provisjon i fra Telenor.. Noe som viste seg her i denne saken, da trådstarter til slutt fikk fjærnet bindinge. (Går også ut i fra at provisjonen til butikken blir kraftig redusert, pga dette.) Endret 1. september 2006 av .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Syns det er bra at slik informasjon blir tilgjengelig for forbrukerne, kanskje flere forstår at det er like greit å kjøpe en mobil uten abb. Tror alastor jobber for elkjøp... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Japp, åssen det? Og når det svaret har kommet så setter vi strek for opp topic i denne tråden. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Syns det er bra at slik informasjon blir tilgjengelig for forbrukerne, kanskje flere forstår at det er like greit å kjøpe en mobil uten abb. Tror alastor jobber for elkjøp... 6782069[/snapback] Like greit å kjøpe uten? hum.. kan itte akkurat si me enig i d utsagnet.. IALLEFALL ikke hvis du tenker på en snit bruker, å ikke sikkert en data/netvant bruker som er vant me netbestiling, og som samtidlig ringer mye, osv.. som du muligens tenker på.. Men, ja.. sikkert nok me evner om dette, så hvis du vil diskutere det, så bare past en link te eit av dem, så tar vi den videre diskusjonen om det, der. Lenke til kommentar
zand Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Cyberman, informasjonen du postet er ikke konfidensiell, men den er kun ment for internt bruk. Med andre ord, operatørene ønsker ikke at du poster dette på et forum som dette, men det er jo ikke til å komme unna at provisjonsnivåene kan komme ut. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Cyberman, informasjonen du postet er ikke konfidensiell, men den er kun ment for internt bruk. Med andre ord, operatørene ønsker ikke at du poster dette på et forum som dette, men det er jo ikke til å komme unna at provisjonsnivåene kan komme ut. 6786397[/snapback] Internt bruk i mellom alle som selger mobil, eller har noe med mobil tjenester å gjøre da, eller? Dvs. Alle som har noe med mobiler eller abb.tjenester får vite provisjonen i fra operatøren sjøl.. (Noe som er et most, for at dem kan sette priser, osv..) Å operatørene sjøl, veit tydeligvis hva dem andre gjør, siden d neppe er "tilfeldighet" at alle sammen økte provisjonene i sommer, å senker dem nå.. Hvem er det som gjenstår da? jo kundene.. å ja.. Trur nok dem er mere intresert i prisen, isteden for kor mye forhandleren får igjen med operatøren.. Får å itte igjen trekke fram at dette er provisjonene som har "været", å itte noe som kommer.. Har vært så klart noe helt annet hvis vi har snakket om, å opplyst provisjonene får neste år, eller noe.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Her er det noen misforståelser ute og går. Det står ingen nærmere beskrivelse av hevingsoppgjøret i forbrukerkjøpsloven men det er en helt grunnleggende rettsstening at heving medfører at alle rettsvirkningen av avtalen faller bort. Altså skal situasjonen for deg være den samme som før du kjøpte telefonen. Og det er den jo selvsagt ikke hvis du skal punge ut for abbonementet i flere måneder etter hevingen. Faktisk vil du ha krav på å få tilbakebetalt alle de faste utgiftene du har hatt på abbonementet frem til hevingen også. Det er egentlig ganske selvsagt siden man ved subsidierte telefoner betaler ned på telefonen underveis. Muligvis kan selger trekke fra en mindre sum pr måned siden du har spart noe på å ikke ha et annet abbonement, men det blir litt på siden av hovedtemaet her. Håper det løser seg, hvis ikke kan du ta kontakt med Jussformidlingen på telefon -dyktige folk! Synes det var snålt at Forbrukerådet gav deg et annet svar -jeg antar at dette bygger på en feil. Det er vel sikkert riktig at det ikke finnes rettspraksis på akkurat mobiltelefoner, men prinsippene omkring heving er klare som glass uavhengig av dette. Det hele er ganske selvsagt. Og man kan jo se klare paraleller til rettighetene ved heving hvor det er ytt kreditt. Sett at du kjøper en bil på finans og betaler inn 30.000 straks og betaler ned 170.000. Kjøpet blir hevet og selger gir deg 30.000. Da har du selvsagt krav på at forpliktelsen til banken faller bort også. Det følger egentlig av alminnelige regler omkring heving, men er for sikkerhets skyld lovfestet i kredittkjøpslovens § 8. Dette blir litt på siden, saken er klar uansett. Endret 2. september 2006 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
heisansamsung Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Henviser til nettiketten samt retningslinjene som sier at skrivefeil skal ikke kommenteres på forumet - det skaper dårlig tone ~Moderator Endret 3. september 2006 av Alastor Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det finnes ikke fnugg av tvil i denne saken. Du har krav på å få fjernet bindingstiden med mindre du fikk kompensasjon for denne ved at at du fikk tilbake det telefonen kostet uten binding. Jeg kan si dette på bakgrunn av min er faring etter nesten 10 år i bransjen. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Kan jo si at jeg nå er i samme båt som trådstarter. Så har startet en dialog med Telenor på problematikken. Fikk kun igjen det telefonen kostet med bindingstid... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Og du skal ha fjernet bindingstiden din når du hever kjøpet. Dette SKAL butikken gjøre. Og du skal ha igjen det du betalte til butikken. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hva om kjøpet heves etter at 1 år er gått? Da er det jo ingen bindingstid å heve...? -snubbel Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Da får kunde igjen det han har betalt, og gjøres ingenting med noe annet. Jeg har aldri sett noen annen praksis på dette - uansett kjede. Ei heller har slike saker vært oppe i FTU feks. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Helt utrolig at noen forhandlere ikke tar det som en selvfølge at de skal kansellere bindingstiden. Hvis man kjøper en telefon til 1 krone og skal heve kjøpet er det jo ikke så veldig stas å levere fra seg telefonen og få tilbake 1 kr. Angående provisjonssatsene, selv om det er OT: Å oppgi dem blir nesten som å oppgi kostprisen på varene til kunder (ikke fullt så gale). Tror forresten ikke provisjonene er like til alle kjedene. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 jeg kan si såpass at jeg fikk 600 kr ekstra for å bryte bindingstiden selv (3mnd igjen). Siden jeg jobbet i bransjen før vet jeg forhandler gjorde dette for å ikke miste provisjonen sin, Siden han var så slik en kuk av en selger sa jeg det var greit. Men jeg hadde snakket med Telenor i mellomtiden og de sa jeg måtte sende inn en klage. Det gjorde jeg. fikk medhold og fikk slettet bindinga fra Telenor sin side. Så forhandler mistet sin provisjon på 1500 kr uansett og jeg fikk da 600 kr i tort og svie av butikken Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Helt utrolig at noen forhandlere ikke tar det som en selvfølge at de skal kansellere bindingstiden.Hvis man kjøper en telefon til 1 krone og skal heve kjøpet er det jo ikke så veldig stas å levere fra seg telefonen og få tilbake 1 kr. Angående provisjonssatsene, selv om det er OT: Å oppgi dem blir nesten som å oppgi kostprisen på varene til kunder (ikke fullt så gale). Tror forresten ikke provisjonene er like til alle kjedene. 6947590[/snapback] selgere hos en viss elkjøp butikk jeg har vært hos nekter å heve bindingen om det har gått tid og det er reklamasjon som er godkjent. Jeg var 10 sekunder unna å fyre løs på han første gang fordi han påstod at telefonen jeg skulle ha måtte betales fullpris for, når jeg allerde hadde levert telefonen jeg kjøpte med bindingspris for 3. gang på reklamasjon (og godkjent av lager). Altså skulle de få 1250 eller noe i provisjon, pluss fullpris for ny telefon og jeg skulle bare være fornøyd Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Tror forresten ikke provisjonene er like til alle kjedene. 6947590[/snapback] Fra NetCom sin side er provisjonene kliss like uansett kjede. Hvordan det er med de andre operatørene, vet jeg ikke. -snubbel Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Provisjonene er nok like, men innprisene til kjedene avhenger av volumet de kjøper. Pluss at noen selger med lavere nettofortjeneste for de har såpass til volum at det går greit. Men nå sitter jeg her med en Kliss ny N73 med et 2GB miniSD kort og en fortjeneste på 100 kr. Når jeg så selger mitt Kingston 1GB MMC kort til noen jeg kjenner som har N70 for 200 kr så har jeg en grei aften på byen for de pengene =) Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Fra NetCom sin side er provisjonene kliss like uansett kjede. Hvordan det er med de andre operatørene, vet jeg ikke. -snubbel 6950727[/snapback] Helt sikker?Det var akkurat Netcom jeg tenkte på. En kollega hevdet at vår største konkurent hadde bedre vilkår enn oss etter den siste tidens endringer, men det er mulig han var feilinformert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå