Gå til innhold

Hevet kjøp men fortsatt bundet til Telenor

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mye om og men, og krangling i butikken får jeg endelig hevet kjøpet på min Nokia 6280. Det var nå 3. gang den sluttet å virke, og jeg har hele tiden fått dårlig service i butikken jeg kjøpte den. Nå var jeg glad for at jeg kan få pengene tilbake og handle et annet sted!

Men så kjøpte jeg den subsidiert fra Telenor ( i mars).

Betyr dette at når jeg nå skal kjøpe meg ny telefon må jeg kjøpe en til fullpris?

Jeg vet at jeg kan kjøpe meg ut av kontrakten for 1000kr., men vil helst slippe...

Noen med gode råd?

Endret av Marota
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp snakket med Telenor. De sa at jeg er bundet, jeg er kommet så langt i abb. at det koster 1000 å komme ut av det. Ser ikke ut til at jeg får noe mer derfra.  :dontgetit:

6642542[/snapback]

Jeg jobber selg med mobiler og vi tar det som en selvfølge at når kunde får hevet kjøpet etter 3. gangs rep. fjerner vi også gjenværende binding. Er ikke rett og rimelig at du skal sitte med en binding og kun få igjen pengene for en telefon du har kjøpt med binding. Butikken du har kjøpt telefonen hos vil da ta kontakt med operetøren og på en avkortning i provisjonen utifra hvor lenge du har hatt telefonen før du hever kjøpet. Hvis du ikke får til dette i butikken du har kjøpt telefonen har du nok desverre handlet hos en butikk som ikke tenker på sitt eget beste og vet hva kundeservice er.

Lenke til kommentar
Hei!

Etter mye om og men, og krangling i butikken får jeg endelig hevet kjøpet på min Nokia 6280. Det var nå 3. gang den sluttet å virke, og jeg har hele tiden fått dårlig service i butikken jeg kjøpte den. Nå var jeg glad for at jeg kan få pengene tilbake og handle et annet sted!

Betyr dette at når jeg nå skal kjøpe meg ny telefon må jeg kjøpe en til fullpris?

Jeg vet at jeg kan kjøpe meg ut av kontrakten for 1000kr., men vil helst slippe...

Noen med gode råd?

6642496[/snapback]

Det bør være en selvfølge at bindingstiden oppheves når du hever kjøpet. Ikke gi deg før de godtar det! :)

Lenke til kommentar

Det er flott å få så mye hjelp her inne!

Jeg ringte forbrukerrådet som sa at det ikke finnes noen rettspraksis på akkurat dette. Han så problemstillingen min og mente at dette er en av ulempene med å kjøpe en subsidiert telefon.

Jeg ringte Nokia og spurte hvem som får pengene for disse subsidierte telefonene, er det forhandleren får han kanskje fullpris tilbake for telefonen og kan tjene penger på min reklamasjon?? Det kunne de ikke svare på.

Så ringte jeg Telenor igjen, han jeg snakket med syns det var leit at jeg har holdt på så fælt og slettet bindingen min! Mot at jeg svarte at jeg vil fortsette med Telenor abb. etter dette. Hurra!

Det ordner seg for snille jenter som ikke gir opp.. :D

Tusen takk all hjelp.

P.s. Den nye telefonen skal jeg ihvertfall ikke kjøpe på TeleBoden! :innocent:

Lenke til kommentar

Godt å høre at du slipper binding. Det burde jo være en selvfølge når telefonen ikke virker. Hva var det sa butikken het? Teleboden? Greit å vite hvor man ikke skal handle.

Har vært igjennom omtrent det samme hos Thorn en gang (ja, vet fra før av at man skal holde seg unna Thorn, og jeg skal det heretter). De sto på sitt helt til jeg viste til en telefonsamtale med forbrukerrådet. Først da la de seg flate.

Dette har jeg hørt fra flere hold. Mobiltlf selgerne prøver seg helt til man omtrent må dokumentere sine rettigheter, først da gir de seg.

Mitt tips er å ringe til forbrukerrådet før man går inn i butikken og klager, da vet man hva man har av rettigheter, og man kan kreve at selger ringer forbrukerrådet selv mens man er tilstede i butikken. Særlig hvis de skal krangle på det forbrukerrådet har fortalt deg.

:)

Lenke til kommentar

For å si det veldig enkelt...

Hvis bindingen ikke oppheves ved heving av kjøpet, sitter forhandler igjen med en god sum penger utbetalt fra operatøren, i ditt tilfelle Telenor. Du burde da enten kunne få igjen prisen som telefonen ville hatt uten abonnement, eller bindingen burde fjernes. Det er ingen grunn til at butikken skal beholde provisjon på et salg som er kansellert!

Men, som du skriver, er det ingen rettspraksis på dette. Her er det opp til hver enkelt forhandler å bestemme, og det finnes veldig mange useriøse i bransjen. :no:

Stå på kravene, men vær høflig. Man kommer langt med et smil :)

-snubbel

Lenke til kommentar
Mitt tips er å ringe til forbrukerrådet før man går inn i butikken og klager, da vet man hva man har av rettigheter, og man kan kreve at selger ringer forbrukerrådet selv mens man er tilstede i butikken. Særlig hvis de skal krangle på det forbrukerrådet har fortalt deg.

:)

6646172[/snapback]

* Man kan ikke kreve at en forhandler ringer til forbrukerrådet.

* Forbrukerrådet har ingen utøvende makt, kun rådgivende. Det er dermed ikke bestemt at det forbrukerrådet anbefaler, er gjeldende praksis.

-snubbel

Lenke til kommentar

Ja, det hadde jeg gjort også om jeg hadde blitt møtt med en hyggelig tone i butikken.

Men når forhandleren bare er sur, nekter for at det fins en forbrukerkjøpslov og til slutt ber deg komme alene (uten anstand) neste gang fordi mannen din som er med prøver å hjelpe deg i land!! Da er mine grenser langt overskredet, i allefall.

Han kunne ikke skjønne problemet mitt, for det var faktisk en måneds tid siden sist gang den var på service? Telefonen hadde også rukket å bli 4 måneder, så å heve kjøpet kunne jeg bare glemme!

Hadde Nokia laget telefoner som skulle vare i minst 2 år hadde de ikke laget dem som 6280!

Jeg er så glad jeg ikke behøver å ha mer med den butikken å gjøre.

Men det skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før pengene kommer inn på kontoen min! :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hadde Nokia laget telefoner som skulle vare i minst 2 år hadde de ikke laget dem som 6280!

6653051[/snapback]

Det er jo også en grunn til at flere butikker har sluttet å selge denne skraphaugen ;)

Meget mulig nokia nå har fikset feilene, men er det så lurt å ta sjansen?

Lenke til kommentar
Det er flott å få så mye hjelp her inne!

Jeg ringte forbrukerrådet som sa at det ikke finnes noen rettspraksis på akkurat dette. Han så problemstillingen min og mente at dette er en av ulempene med å kjøpe en subsidiert telefon.

Jeg ringte Nokia og spurte hvem som får pengene for disse subsidierte telefonene, er det forhandleren får han kanskje fullpris tilbake for telefonen og kan tjene penger på min reklamasjon?? Det kunne de ikke svare på.

Så ringte jeg Telenor igjen, han jeg snakket med syns det var leit at jeg har holdt på så fælt og slettet bindingen min! Mot at jeg svarte at jeg vil fortsette med Telenor abb. etter dette. Hurra!

Det ordner seg for snille jenter som ikke gir opp..  :D

Tusen takk all hjelp.

P.s. Den nye telefonen skal jeg ihvertfall ikke kjøpe på TeleBoden!  :innocent:

6646083[/snapback]

Forhandleren får penger for bindingstiden, bare for å oppklare det. Se for deg at en forhandler selger en telefon til deg for 1 kr med abonnement, der forhandleren får 1400 kroner for at du binder deg til en operatør. Da er det ikke riktig at forhandleren skal gi deg 1 kr tilbake og deretter selge telefonen for 1401 kroner enda en gang. Dobbel fortjeneste for forhandleren sin del.

Sett fyr på butikken :devil:

Lenke til kommentar

Forhandleren får penger for bindingstiden, bare for å oppklare det. Se for deg at en forhandler selger en telefon til deg for 1 kr med abonnement, der forhandleren får 1400 kroner for at du binder deg til en operatør. Da er det ikke riktig at forhandleren skal gi deg 1 kr tilbake og deretter selge telefonen for 1401 kroner enda en gang. Dobbel fortjeneste for forhandleren sin del.

6773749[/snapback]

Får butikken 1400 for hvert abonnement de selger?

Lenke til kommentar

6773749[/snapback]

6774265[/snapback]

Et typisk abo (eks NetCom Active Talk) sponses med et beløp nær dette. Det varierer fra måned til måned. Det som derimt er tilfelle er at når kjøpet heves som følge av reklamasjon vil forhandler få en ny telefon fra produsent. Da kan du velge å få pengene tilbake (tilsvarende telefon uten abo) - eller (og det mest sannsynlige) få ny telefon. Praksis, så vidt jeg har forstått, er at om forhandler får ny salgspakke (komplett i eske) fra produsent står du helt fritt til å velge om du vil ha en annen telefon eller samme. Er det en såkalt swap-enhet (kun telefon) kan forhandler være mer tilbakeholden.

Poenget er at vanligvis vil forhandler tilby ny telefon - og gjerne da av et annet merke / type om kunde ønsker det. Sistnevnte blir da evnentuelt med et pristillegg / -avslag. Uansett - en slipper dermed å innvolvere tredjepart (operatør). I mange tilfeller er dette enklere og smidigere for alle tre parter. Kunde får ny telefon og det er vel tross alt det viktigste. Det er jo ikke bindingen og tjenesten fra operatør som er problematisk og grunnlaget for reklamasjon?

EDIT: Til trådstarter:

Når du skriver du har fått pengene igjen - er dette det samme beløpet du betalte da du fikk telefonen eller er dette et tilsvarende beløp som telefonen koster UTEN abo. Dersom det første; forhandler må fjerne binding og få avkortning i sin provisjon. Sistnevnte: binding beholdes og du kjøper ny telefon et annet sted uten binding.

Endret av jpuma76
Lenke til kommentar
Hei!

Noen med gode råd?

6642496[/snapback]

HAdde akkurat samme problemet med en mobil kjøpt på elkjøp. Sendte skriftlig klage til elkjøp med krav om å få tilbakebetalt full pris + litt informasjon om hvor dårlig service de hadde (hadde hatt en lang diskusjon med butikken først). Det gikk nøyaktig 1 time fra jeg sendte mailen med brevet til butikken ringte og beklaget.

Lenke til kommentar

6773749[/snapback]

6774265[/snapback]

Stemmer d ja.. :cool: Akkurat nå, så er det 1600,- (2000,- Ink mva..) for topp abbonemangene i fra Telenor, og 1400,- (1750,- ink mva..) i fra Netcom.. :dribble: (Avhengig av abb. type, og måneds avgift, osv..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...