Gå til innhold

Skal lage en iPod "lader"

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en iPod Nano :dribble: , som det bare følgte med USB kontakt til for å lade, greit nok det, siden jeg kan ta med USB-Hub for å lade den der det er 220 V.

Men "problemet" :innocent: er at der det ikke er 220 V vil jeg finne en annen mulighet, og kom til å tenke på å lage en boks, med 4 AA batteri, som jeg setter inn en 7805 spenningsregulator i, og en USB hunn kontakt. Og en strømbryter til å bryte strømmen mellom regulator og batteri, når den ikke er i bruk.

Det jeg lurer på er: :hmm:

- Vil dette funke?

- Hvilke av kontaktene i en USB-kontakt er 5V?

Hadde vert greit med svar raskt, siden jeg skal bestille fra futurlec i kveld en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tørr vedde på at du fint kan bruke 4 AA batterier helt uten å bruke en spenningsregulator. 4 alkaliske batterier vil gi en nominell spenning på 6 v som ikke er nok til å gi 5 v ut av en 7805 regulator. 4 oppladbare NIMH batterier gir 4,8V og det er veldig nær det 5 V som er spesifisert. Dette ville jeg gått for selv om 4 alkaliske (6V) vil helt sikkert gå bra.

space

Lenke til kommentar
Jeg tørr vedde på at du fint kan bruke 4 AA batterier helt uten å bruke en spenningsregulator. 4 alkaliske batterier vil gi en nominell spenning på 6 v som ikke er nok til å gi 5 v ut av en 7805 regulator. 4 oppladbare NIMH batterier gir 4,8V og det er veldig nær det 5 V som er spesifisert. Dette ville jeg gått for selv om 4 alkaliske (6V) vil helt sikkert gå bra.

space

6645297[/snapback]

Hvilken spenning må jeg ha inn for at 7805T skal kunne gi 5 V ut?

Lenke til kommentar

space

6645297[/snapback]

Hvilken spenning må jeg ha inn for at 7805T skal kunne gi 5 V ut?

6648605[/snapback]

Fra databladene kan det se ut som om du vil trenge minst 7 volt inn til en 7805, men det kan kanskje variere noe... kan vell hende det virker med noe lavere spenning, men du må huske at batterier får mindre spenning etter hvert som de brukes. Et 1,5Volts batteri slutter ofte nede på 1,1 volt eller noe (husker ikke helt), så da vil du trenge 7 batterier som vil gi en spenning mellom ca 10 og 7 volt avhengig av hvor mye batteriene er brukt. (btw; hvor mye spenningen på batteriene faller kommer an på typen batterier, dette er egentlig ment som et eksempel, og det er noe du må ta med i beregningene dine).

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

kunne jo prøvd å finne ut hva som er inne i ipoden, er garantert en eller annen lader-krets (tipper den bruker Li-ion batterier (eller noe slikt), som er på 3,7 Volt og må lades på en bestemt måte), men det spørs vell om resten av elektronikken der går på 5 volt eller ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt dette:

2 stk. slike: (skal ha flere regulatorer, til forsjellig bruk....

TO3L.jpg

8 stk slike: (alltid greit med slike....)

STPBRD2.jpg

2 stk slike : (til å slå av/på hovedstrømmen)

SPDT11PC.jpg

2 stk slike : (sier seg selv....)

PUSB03.jpg

2 stk slike: (legge alt oppi)

ProjectBox1.jpg

Et par kondensatorer på 0.22µF, og på 0,1µF

Batteriholderer, lik bildet lenger oppe

Og en neve sikringer til å sikre kretsen fra kortslutning

EDIT: Når alt dette kommer kan jeg si dere hvordan det går....

Nå må jeg smøre meg med tolmodighet og vente 1-2 uker. ALTFOR LANG LEVERINGSTID.... :thumbdown:

Men det var jo billigere enn elfa.... :D

Endret av Disippel i lære
Lenke til kommentar

Å lage en spenningsregulator er bra/lurt/morsomt/lærerikt som et prosjekt i seg selv. Men den vil ha få positive egenskaper i forhold til den oppgaven som her skal løses.

1. det er mye mer komplisert.

2. det krever mye større plass

3. effektiviteten blir mye dårligere

Alle nyere elektroniske apparater som går på batteri og ikke koster bare 15 kroner har egen laderegulator innebygd. Disse er over/underspennignssikret. For Ipoden er det helt sikkert som Dr_VingTor sier et 3,7V litiumion batteri inni som lades av en innebygd regulator. Den trekker 5V fra USB pluggen. USB standarden krever at spenningen på 5V-linjen skal ligge mellom 4,4 og 5,25 V.

4 stk oppladbare NiMH-batterier vil ha en spenning ved start på 5,6V som fort faller til ca. 5v og ved utladet tilstand faller spenningen under 4,4V. Bortsett fra at spenningen ligger litt over standarden helt til å begynne med passer den perfekt til standarden. Det er meget lite sannsynlig at de 0,35V "for mye" til å begynne med har noe som helst å si. I verste fall så trigger de en overspenningsbeskyttelse.

En liten digresjon:

De gode gamle nokia laderene, de som var litt større og tyngre, var oppgitt til 3,7V og 350 mA. Disse er ikke regulerte og ubelasta så leverer de ca. 11V! som faller rolig mot 3,7 når den leverte 350mA. Disse laderene fungerer like bra på nye nokia tlf som de gamle. Dvs. laderegulatoren inne i tlf. må takle over 11V ved start. Dette sier litt om hvordan slike kretser stort sett er bygd opp. De er sikra i "hue og ræva".

Disipplin: JEg anbefaler deg på ingen måte å stoppe prosjektet ditt. Forteller bare at jeg ville løst det på en annen måte. Lykke til!

space

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...