Simen1 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Velkommen til forumet Sondre – Miljøet tåler ikke dagens sløsing med mobiltelefoner. Produksjon av énmobiltelefon genererer ca. 75 kilo søppel, og i 2005 ble det solgt 2,35 millioner nye mobiltelefoner i Norge. Totalt gir det vanvittige 175 000 tonn søppel. Det er galskap, sier Sondre Båtstrand i pressemeldingen. Årlig oppstår det om lag 144.000 tonn elektrisk og elektronisk avfall i Norge. Dette får jeg ikke til å stemme. Jeg skulle likt å se det regnestykke som gir 75kg søppel per mobil. Høres nesten ut som du skriver tall med gaffel. Ellers er jeg enig i oppfordringen om å bruke mobiler myyye lengre enn de gjennomsnittlige 2 årene. Men synes det er litt for drøyt å dra det til 10 år når man vet hvor fort utviklingen går og at mange ønsker de nye egenskapene. Saken med EE-forbundet gjelder som sagt 2 vs. 5 år som forventet levetid hvis man ikke ønsker å bytte telefonen av andre grunner. Å begynne å dra inn 10 år i den debatten blir helt feil. Det samme blir det å kreve lovfestet 10 års garanti. Det tyder bare på at man ikke har forstått forskjellen på garanti og reklamasjon. Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Det går nok med mye mer søppel og råvarer enn folk tror for å produsere høyteknologisk utstyr. Det går med 1,8 tonn råvarer for å produsere en pc+skjerm Endret 9. august 2006 av filter69 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Det går nok med mye mer søppel og råvarer enn folk tror for å produsere høyteknologisk utstyr. Det går med 1,8 tonn råvarer for å produsere en pc+skjerm 6644004[/snapback] Derav 1,5 tonn vann og 0,24 tonn fossile drivstoffer. Da er det bare 60kg som ikke er gjort rede for ennå, men det er jo forståelig at en 17" CRT-skjerm på 10-15 kg kan kreve 4-6 ganger sin egen vekt i emballasje, avkutt, og andre materialer og kjemikalier gjennom produksjonsprosessen. Men at det skal være så stor forskjell på en CRT-skjerm og en mobil forstår jeg ikke. Om vi regner en mobil for å være 75 gram så er det altså en faktor på 1000 mellom produktets vekt og "søppelet". I sterk kontrast til CRT-skjermens faktor på 4-6 ganger. Da kan man jo begynne å lure på om vann regnes som søppel etter det har passert et kraftverk og at det dermed inngår i regnestykket for hvor mye søppel produksjonen av en mobiltelefon gir. Om det er slik det regnes så vil jeg kalle det direkte skremselspropaganda fra miljøfolka og kanskje fyre dem opp ved å fortelle at jeg produserer rundt 100kg "søppel" hver eneste morgen når jeg tar en dusj og trekker ned i toalettet. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Såndre kan gå å legge seg! Hvis han mener at en person som kjøper en mobiltelefon skal holde på den i 10 år, så er han søren meg en liten IQ brems i stort format! For mange krever jobben at du har en telefon som er litt nyere en fra forrige årtusen. Det å kunne motta og sende mail på telefon er for mange jobb entusiaster veldig praktisk. Samme gjelder GPRS\EDGE\UMTS og Video Konferanse. Jeg skjønner at folk bytter telefoner ofte, og gjør det tildels selv. En mobiltelefon er ikke som en vaskemaskin herr Båtstrand! Og når du først er i gang med å klage, la oss ta for oss biler! Hvis vi skal bruke mobiltelefoner i 10 år , så burde vi holde oss til bilen vår i minst 40! Nei takk! Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Alle sånne grupper som natur og ungdom, grønn ungdom osv. er en gjeng med grønnsaker Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) grønnsaker er godt og sunt, mobilprodusentene burde heller bli tvunget til å produsere nedbrytbare telefoner og samtidig ha strenge miljøkrav til selve produksjonen. (det var snakk om slike for en god stund tilbake, men mulig at det var bare "snakk") Endret 10. august 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Delvis enig. Er vel snart på tide å bytte ut min K700i som jeg har hatt i 19 måneder nå, men føler at jeg må ha den i minst to år før jeg bytter den ut. Ellers blir det for mye bruk-og-kast-mentalitet. Nå har det riktignok vært svært stor utvikling på mobilsiden på svært få år. Det er ikke lenge siden mobiltelefonene ikke hadde 2+ megapixel-kamera, MP3, minnekort, bluetooth, muligheter til 3D-spill etc. Når utviklingen etterhvert går tregere vil nok folk bytte sjeldnere. Forhåpentligvis blir det satset mer på kvalitet og pålitelighet enn funksjoner i framtiden så man kan ha en mobil i 5+ år. Når det gjelder PC skifter jeg rimelig sjelden. Jeg beholder en PC i som regel 5 år inkludert oppgraderinger. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det går nok med mye mer søppel og råvarer enn folk tror for å produsere høyteknologisk utstyr. Det går med 1,8 tonn råvarer for å produsere en pc+skjerm 6644004[/snapback] Når ble vann søppel? Isåfall er Norge omgitt av søppel, vi bader i søppel, og vi ønsker å hjelpe Afrika og andre steder med vannmangel ved å utvinne søppel. Hvor mye søppel bruker da ikke Norge årlig på å forsyne sine innbygere med strøm? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Æsj, jeg pusset tennene mine i søppel nå. Ø, vann heter det kanskje Haha. Kan ikke de de miljøfrelste folka la oss være i fred! De er ikke klar over at uten oss hadde ikke det moderne verdenssamfunnet eksistert! Omtrent enhver sivilisert person er i dag avhengig av data og mobiltelefoni. Verden ville ha vært som i steinalderen uten oss. Så, miljøfolk, støtt oss, ikke gå imot oss og bable om mass surr når dere ikke vet forskell på vann og søppel en gang! Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Æsj, jeg pusset tennene mine i søppel nå. Ø, vann heter det kanskje Haha. Kan ikke de de miljøfrelste folka la oss være i fred! De er ikke klar over at uten oss hadde ikke det moderne verdenssamfunnet eksistert! Omtrent enhver sivilisert person er i dag avhengig av data og mobiltelefoni. Verden ville ha vært som i steinalderen uten oss. Så, miljøfolk, støtt oss, ikke gå imot oss og bable om mass surr når dere ikke vet forskell på vann og søppel en gang! 6653892[/snapback] Og hasj og hemp Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Bah.. Jeg er da ingen miljøfreak Og hvem sa noe overhode om at råvarer til produksjonen av varer er det samme som søppel? Jeg linket for å si fra om hvor mye _råvarer_ (og ganske sikkert en del søppel også) som det går med på å produsere en pc. I den orginale artikkelen/boken peker man spesielt på de store mengder fossilt brennstoff som går med til produksjon av pc utstyr. Ca 10 ganger produktvekten, i forhold til biler/vaskemaskiner og andre større varer som har et ca 1/1 forhold. Så bare en grei tanke å ha i hodet at det faktisk er lovlig å tenke litt grønt når du tar en vurdering om du faktisk trenger å kjøpe en ny mobil/pc/hvasomhelst. Om du velger å utsette en evt oppgradering 6 mnd eller 10 år må bli opp til hver enkelt å vurdere. Men om man i det hele tatt vurderer å utsette et kjøp av miljømessige årsaker må jo det kalles et bra fremskritt. Men jeg er ganske sikker på at det er mye unødvendig 'impulskjøp' og kjellere fulle av gamle ubrukte pc'er etterhvert (meg inkludert ) Jeg aner ikke hvor Grønn ungdom har sine tall fra. Kan godt være like mye Donald Duck-matematikk der som det er i denne tråden ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg