Chataqua Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hva er det som skjer med verden? Hver gang noen sier noe for å sette på plass jødene, ta f.eks. Jostein Gaarder sitt innlegg, så blir man kalt antisemitt, nazist og rasist og bedt om å holde godt kjeft. Hver eneste gang noen krever at jødene i Israel skjerper seg, så drar jøder i andre land frem andre verdenskrig og nazistene og den behandlingen de fikk da. Herregud, når en eller annen fyr i sør-trøndelag tok til orde for å boikotte Israelske varer, så sendte en fyr i fra Wiesenthal-senteret (jødisk organisasjon, såvidt jeg har forstått) brev til Stoltenberg med tittelen "Quisling Returns to Oslo?" Jøder; dere ble ikke behandlet særlig fint før og under andre verdenskrig. Holocaust burde aldri ha funnet sted. Likevel, å bruke holocaust som argument for å akseptere deres handlinger i 2006 er like latterlig som at nazistene brukte argumentet om at "jødene drepte jesus" på 1930-tallet. Slik dere oppfører dere nå (israel, vel og merke), så synes jeg ikke en døyt synd på dere. Jeg er enig med Jostein Gaarder. Israel har forspilt sin rolle, og har pr i dag ikke lenger den rett til eksistens som den hadde i 1940-årene. Tyskland prøvde å ekspandere ved å okkupere og torturere naboland i innledningen til andre verdenskrig. Ikke prøv å kom å fortelle meg at dette er noe helt annet enn det dere driver med nå. I 1940 var dere de undertrykte. Nå er det Palestinerne og Libaneserne som er de undertrykte. Jeg er sikker på at det kommer en hel tirade med trusler mot meg nå. For tiden gjelder bare ytringsfriheten dersom man støtter jødene og Israel. Er det ytringsfrihet? Å si hva man mener for så å bli tvunget til å tie? Selv om man ikke kan være enig med alt som blir sagt og skrevet i avisene, til støtte for begge sider, så har vi ytringsfrihet i Norge, i hvertfall så vidt jeg vet. Vi har faktisk RETT til å si hva vi mener, uten at noen har rett til å true oss på livet eller tvinge oss til å holde kjeft. Jeg har medfølelse for Jostein Gaarder. Han har skrevet det mange, inkludert meg, har hatt lyst til å si. Mange har lest Gaarders kronikk som et uttrykk for jødehat. Til dem kan man vel bare si at man må lese en gang til. Slik jeg oppfatter det, er det et uttrykk for at det politiske Israel må skjerpe seg, og innse hva de faktisk gjør. Ja, Gaarder er krass mot jødene, men jødehat? Slik mange har reagert på enkelte innlegg med at "Hold kjeft, Jostein!" og "Du er en antisemitt, Jostein" osv. så kan jeg bare trekke en konklusjon; Vi har ikke lenger rett til å si det vi mener og vil. Vi må føye oss etter den sterke part. Vi kan ikke støtte de svakerestilte i samfunnet. Med andre ord; hvor er ytringsfriheten vi en gang hadde?? At jeg faktisk er litt redd for å poste dette, viser bare hvor langt ting har gått. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du burde virkelig skille mer mellom israelere og jøder... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg er glad at det enelig er noen som sier noe som dette! Krigen neri der nå er mellom Israel og Hizbollah elns. Men den går utover libanon og dens innbyggere. Jeg sier ikke at Israel ikke skulle ha angrepet Hizbollah, emn de kunne gjort det på en annen måte. Da de ikke vil ha internasjonal hjelp, eller sier at hvis dere sender nødhjelp inn til sørlibanon, så kan vi ikke garantere at vi ikke bomber nødhjelpen deres... Staten israel skulle i mine øyne aldri ha blitt opprettet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg tror det kan være et poeng i det trådstarter sier, uavhengig om man er jøde, muslim osv. Kommer man med kritikk rettet mot en gruppe er folk ute og skriker rasist med en eneste gang. Spesielt hvis man kritiserer en "svakere" gruppe. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Og for bare noen måneder siden gjaldt den samme ytringsfriheten bare når man støttet muslimene og ikke trykket bilder av Muhammed...! Ytringsfriheten er ikke i fare fordi om noen ber Jostein Gaarder eller Jyllandsposten om å holde kjeft. Wiesenthal-senteret har ytringsfrihet de også, inklusive retten til å sende brev til Stoltenberg med akkurat de innholdet de måtte ønske. Ytringsfriheten er friheten til å ytre seg, ikke til å slippe å bli kritisert for disse ytringene, enten kritikken er saklig eller usaklig fundert. Gaarder har meg bekjent ikke blitt truet på livet. Folk har benyttet sin ytringsfrihet til å gi ham svar på tiltale, og det ble han tydeligsvis litt sjokkert over. Uansett: Ytringsfriheten er først i fare dersom folk lar seg kneble. Og det gjelder enten det er Gaarder vi nekter å uttale seg, eller det er Wiesenthal-gjengen vi nekter det samme. Eller trådstarter... Geir Lenke til kommentar
Chataqua Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Skal si folk svarer raskt her Lomz: Gjorde meg muligens ikke tydelig nok på at jeg mente israelitter, dvs. den politiske ledelsen i Israel. Folket er vel i mot krigføringen, så vidt jeg har fått med meg. Men klart: Israelitter, ikke jøder generelt sett. Klart, alle har ytringsfrihet, også Wiesenthal-senteret. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 uhm.. det er da ingen som kaller pro Palestina for nazyer? Hele oslo er jo fylt med boykot israel klistremerker og ingen bryr seg om dem... Selvfølgelig, vi har han duden på radion som beskylte Anders Giæver for å være nazy fordi VG fremstilte Emut Olmert med ørneklør, men hvis vi skal begyne å høre på alle grningene der ute så hadde vel verden sett ganske anderledes ut... Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du burde virkelig skille mer mellom israelere og jøder... 6641772[/snapback] Hvorfor burde han det? Er jødene i Norge som nå prøver å kneble Jostein Gaarder "israelere"? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du burde virkelig skille mer mellom israelere og jøder... 6641772[/snapback] Hvorfor burde han det? Er jødene i Norge som nå prøver å kneble Jostein Gaarder "israelere"? 6641975[/snapback] Akkurat hvordan prøver norske jøder å kneble Gaarder? Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 uhm.. det er da ingen som kaller pro Palestina for nazyer? Hele oslo er jo fylt med boykot israel klistremerker og ingen bryr seg om dem... 6641965[/snapback] Ytringsfrihet er retten til å si sin mening, ikke et krav om at noen skal gidde å høre på. Geir Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Jøder; dere ble ikke behandlet særlig fint før og under andre verdenskrig. Holocaust burde aldri ha funnet sted. Likevel, å bruke holocaust som argument for å akseptere deres handlinger i 2006 er like latterlig som at nazistene brukte argumentet om at "jødene drepte jesus" på 1930-tallet.Slik dere oppfører dere nå (israel, vel og merke), så synes jeg ikke en døyt synd på dere. Jeg er enig med Jostein Gaarder. Israel har forspilt sin rolle, og har pr i dag ikke lenger den rett til eksistens som den hadde i 1940-årene. 6641710[/snapback] Vil bare kommentere dette. Når er det Israel bruker 2. verdenskrig som argument for å forsvare seg selv fra terroristene? Jeg kan ikke komme på noen eksempel, men hvis trådstarter har noen kilder så hadde jo det vært fint. Vidre er det jo ganske tullete å tro at Israels rett til eksistens er pga det som skjedde under 2. verdenskrig. Israels rett til å eksistere er at verdenssamfunnet (FN) legitimerer det. Så lenge Israel har rett til å eksistere har de også rett til å forsvare sin egen eksistens, spesielt når de er alene om å gjøre det. Det var jo også morsomt å lese i vg senere å se hvem som støttet opp om Gaarder; Lysebakken og Hoem.. Edit: Det er jo også morsomt å lese slike utsagn som Chataqua kommer med. For det første er det jo alltid jødene som skal "skjerpe" seg og kritikken av de som faktisk tvinger jødene til handling uteblir. Det er jo også ganske tåpelig å se dette som et angrep på ytringsfriheten når ytringer blir besvart med nye ytringer. Ytringsfriheten var under angrep da barbariske arabere gikk til angrep på andre mennesker og eiendom pga en karikatur. Ikke når noen skriver et sint brev. Endret 9. august 2006 av smoothie Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 uhm.. det er da ingen som kaller pro Palestina for nazyer? Hele oslo er jo fylt med boykot israel klistremerker og ingen bryr seg om dem... 6641965[/snapback] Ytringsfrihet er retten til å si sin mening, ikke et krav om at noen skal gidde å høre på. Geir 6642032[/snapback] Ei noe krav på at noen skal vær enig med det du ytrer. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du burde virkelig skille mer mellom israelere og jøder... 6641772[/snapback] Hvorfor burde han det? Er jødene i Norge som nå prøver å kneble Jostein Gaarder "israelere"? 6641975[/snapback] Akkurat hvordan prøver norske jøder å kneble Gaarder? Geir 6642010[/snapback] Den aller første offentlige reaksjonen på Gaarders kronikk kom fra Mona Levin, som i første setning trakk inn "Mein kampf". Da var det gjort. Alle vet at disksjonen er avsluttet med en gang noen får merkelappen antisemitt eller nazist, og dette vet alle verdens jøder å spille på. Nå har Gaarder begynt å frykte for livet sitt, og nekter å kommentere artikkelen. Tror du det kommer flere utspill i denne debatten? Nei. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ytringsfriheten går vel ut på at du skal kunne si tilnærmet hva som helst uten å bli skutt på stedet eller straffet av loven. Den sikrer deg ikke mot krasse motkommentarer. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 f.eks. Jostein Gaarder sitt innlegg, så blir man kalt antisemitt, nazist og rasist og bedt om å holde godt kjeft. Folk har lov til å kalle og si til Jostein Gaarder hva de vil. Akkurat som han har rett til å si hva han vil. Det er ikke mangel på ytringsfrihet. Det ER ytringsfrihet. Ytringsfriheten er først og fremst truet av muslimer. Muslimer som går berserk hver gang de ser ting de ikke liker. Som karikaturene eller denne demonstrasjonen til støtte for israel her om dagen. De reagerer med vold mot ord. DET er en trussel mot ytringsfriheten. Ord mot ord og retorikk mot retorikk er jo den fulle utnyttelsen av ytringsfriheten. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Ytringsfriheten går vel ut på at du skal kunne si tilnærmet hva som helst uten å bli skutt på stedet eller straffet av loven. Den sikrer deg ikke mot krasse motkommentarer. Sant, men det hjelper på argumentet ditt om det ikke er ufattelig lett for motstanderen å avfeie deg som useriøs. Som er fort gjort når begreper som anti-semitisme, nazist, jødehater osv. slenges ut. Endret 9. august 2006 av Cyberfrog Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Den aller første offentlige reaksjonen på Gaarders kronikk kom fra Mona Levin, som i første setning trakk inn "Mein kampf". Da var det gjort. Alle vet at disksjonen er avsluttet med en gang noen får merkelappen antisemitt eller nazist, og dette vet alle verdens jøder å spille på. Nå har Gaarder begynt å frykte for livet sitt, og nekter å kommentere artikkelen. Tror du det kommer flere utspill i denne debatten? Nei. 6642082[/snapback] Det var nok en "gut reaction" fra Levin. Som neppe er grunnen til at Gaarder kikker seg over skulderen. (Derfra til å si at han frykter for sitt liv er det et drøyt skritt.) Og debatten ha da slett ikke stilnet. At Gaarder ikke vil delta mer er synd. Men det behøver ikke være reaksjonenes skyld, det kan vel så mye være at han trives best i medgang. Og antagelig at han ikke förutså motgangen. Da hadde han kanskje tenkt seg om før han valgte den formen han gjorde. Geir Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 uhm.. det er da ingen som kaller pro Palestina for nazyer? Hele oslo er jo fylt med boykot israel klistremerker og ingen bryr seg om dem... 6641965[/snapback] Ytringsfrihet er retten til å si sin mening, ikke et krav om at noen skal gidde å høre på. Geir 6642032[/snapback] Det jeg mente var at det er ingen som roper nazy etter de som går og klistrer dem opp, men jeg hadde ikke fått med meg hele denne forfattersaken så jeg trekker vel innlegget ganske my tilbake... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Sant, men det hjelper på argumentet ditt om det ikke er ufattelig lett for motstanderen å avfeie deg som useriøs. Som er fort gjort når begreper som anti-semitisme, nazist, jødehater osv. slenges ut. 6642151[/snapback] Akkurat det kunne Gaarder lett ha unngått hvis han ikke hadde skrevet ting som: "Vi ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger." "Vi ler beklemt av dem som fortsatt tror at floraens, faunaens og galaksenes gud har valgt seg ut et bestemt folk som sine favoritter og gitt dem morsomme steintavler, brennende busker og license to kill." Og hvis han ikke hadde gitt uttrykk for at de skal fordrives fra sitt land, som skal slutte å opphøre. "Fred og fritt leide for den evakuerende sivilbefolkning som ikke lenger har noen stat som kan beskytte dem. Ikke skyt på flyktningene! Ikke sikt på dem! De er sårbare som snegler uten sneglehus nå, sårbare som langsomme karavaner av palestinske og libanesiske flyktninger, forsvarsløse som kvinner og barn og gamle i Qana, Gaza, Sabra og Shatila. Gi de israelske flyktningene husrom, gi dem melk og honning!" Geir Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 f.eks. Jostein Gaarder sitt innlegg, så blir man kalt antisemitt, nazist og rasist og bedt om å holde godt kjeft. Ytringsfriheten er først og fremst truet av muslimer. Muslimer som går berserk hver gang de ser ting de ikke liker. Som karikaturene eller denne demonstrasjonen til støtte for israel her om dagen. De reagerer med vold mot ord. DET er en trussel mot ytringsfriheten. Ord mot ord og retorikk mot retorikk er jo den fulle utnyttelsen av ytringsfriheten. 6642137[/snapback] Ytringsfriheten er definitivt truet av voldelige muslimer, men den er også truet av jøder som knebler meningsmotstandere ved å dra inn Hitler og holocaust, eller klager dem inn for Pressens faglige utvalg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå