duffy89 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Hei Jeg har en bærbar pc, som er full full full. Ønsker ikke slette så veldig mye materiale, så har tenkt å gå til anskaffelse av en ekstern harddisk. Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Hva er best av USB 2.0 og Firewire? Hvis man for eksempel skal lagre en film på den eksterne harddisken, tar det lengre tid og lagre den der siden den er koblet med ledning kontra den interne harddisken? Hvor stor er forskjellen? Hva bør jeg se etter/unngå? Eventuelt andre viktige ting..? Takker for svar:-) Endret 9. august 2006 av duffy89 Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ta en kikk i denne harddisk-guiden. Du finner også mye informasjon ved å søke etter ekstern harddisk guide hos Google. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hva er best av USB 2.0 og Firewire? Firewire er raskest med sine ca 40MB/s og dermed best på den måten, men ikke alle maskiner, særlig bærbare, er utstyrt med firewire så kompatibilitetsmessig er USB2.0 best. Hvis man for eksempel skal lagre en film på den eksterne harddisken, tar det lengre tid og lagre den der siden den er koblet med ledning kontra den interne harddisken? Hvor stor er forskjellen? Den interne harddisken klarer omtrent 40MB/s (start) til 20 MB/s (slutt). Eksterne USB 2.0 harddisker begrenser seg til ca 25 MB/s. Om det vil gå tregere kommer helt an på hvor du laster filmen fra. Hvis du f.eks laster den ned med 2Mbit/s = 0,25 MB/s så er internettlinja den hastighetesbegrensende faktoren. Dersom du overfører over nettverket med 1Gbit/s = 125 MB/s så blir det klart en forskjell. En film på 4GB vil da bruke litt nesten 3 minutter på overføring med 25MB/s (USB 2.0) i stedet for i underkant av 2 minutter med 40MB/s (firewire). Hva bør jeg se etter/unngå? Tja, ikke fokuser så mye på cache og mange rpm, det spiller ingen rolle for ytelsen ved overføring av store filer (over 1MB). Ellers er det vel bare å finne et merke som har god kvalitet, velge om man vil satse på 2,5" eller 3,5" harddisk, om man vil kjøpe en ferdig boks med harddisk eller kjøpe disken og diskkabinettet separat, undersøke priser osv. Eventuelt andre viktige ting..?6641397[/snapback] Hvis du kjøper en ferdig boks med harddisk vil den sansynligvis ikke la seg oppgradere. Kjøper man separat så setter man inn og oppgraderer harddisken etter eget ønske. Pass på at du finner et diskkabinett som har de portene du vil ha (f.eks firewire) og en intern tilkobling som passer til disken. F.eks SATA. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 USB 2.0 er i teorien raskere enn Firewire, men jeg har sett tester som viser at USB i praksis er noe tregere enn Firewire. USB 2.0 har 480 mbps mens Firewire har 400 mbps. Ulempen med USB er at enhetene deler den samme båndbredden, mens i Firewire får hver enhet full båndbredde. Nå er det ikke sikkert du behøver ta valget mellom USB og Firewire da det finnes en haug med eksterne disker som støtter begge deler. Valget blir evt. mellom en disk som bare støtter USB 2.0 eller en som har støtte for begge deler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ulempen med USB er at enhetene deler den samme båndbredden, mens i Firewire får hver enhet full båndbredde.6641725[/snapback] Begge deler deler på båndbredden. Hvis du f.eks har en firewire-port og seriekobler 3 harddisker til den så vil alle tre enhetene dele på båndbredden. Det samme gjelder en USB-port med USB-HUB. Har man derimot 3 porter på PCen, en til hver av enhetene, med enten USB eller firewire så vil enhetene få hver sin dedikerte båndbredde. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Pirkepirke Simen1, samtlige USB2.0-disker jeg har testet (7200rpm) har klart jevnt og trutt 30MB/s fra start til slutt, mens Firewire-disker klarer jevnt 40MB/s. Trådstarter, husk at en ekstern disk ikke vil gi deg noen sikkerhet i form av backup hvis du ikke har samme materiale begge steder. Det er nesten så man bør vurdere to eksterne disker som speiler hverandre hvis du må ha backup av det du legger inn etterhvert. En ekstern disk er mer sårbar ovenfor fysiske påvirkninger, i og med at den er utenfor PCen. En laptop bæres jo rundt, men 2,5"-disker tåler mer enn 3,5". Syns synd på folk som er så naive at de kjøper seg en 3,5" ekstern disk til sin laptop, og lemper alt av viktige dokumenter og bilder over på den uten å ha det på laptopen i tillegg. Da leker man med ilden. Edit: Med hastighetene til USB og Firewire finner man ut at USB2.0-disker kun klarer å utnytte 50% av teoretisk båndbredde, mens Firewire klarer å utnytt 80% av teoretisk båndbredde. Endret 9. august 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 USB 2.0 er i teorien raskere enn Firewire.Det stemmer vel ikke helt. Man skal huske på at det finnes forskjellige versjoner av FireWire, på samme måte som det finnes forskjellige versjoner av USB. USB 1.1: 12 Mbps USB 2.0: 480 Mbps FireWire 400: 400 Mbps (IEEE 1394) FireWire 800: 800 Mbps (IEEE 1394b) Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Men er det ikke slik at USB beslaglegger datakraft fra pc mens Firewire ikke gjør det Er ikke Firewire mer som en SCSI disk at den ikke beslaglegger datakraft fra systemet (CPU) Lenke til kommentar
duffy89 Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Playmofetish: Planen var at jeg skulle legge alle filmer, all musikk og slike ting som ikke er farlig og miste over på den eksterne - og la alle viktige dokumenter og bilder ligge igjen på den interne. Men jeg har både Firewire og USB 2.0 på pcen...så tror jeg går for en som takler begge deler. Men får man med ledninger på en ekstern harddisk, eller må man kjøpe separat? Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Men får man med ledninger på en ekstern harddisk, eller må man kjøpe separat?Til min eksterne harddisk fra Maxtor fulgte det med både USB og FireWire-kabel. Bærbare PCer bruker 4-pinskontakt for FireWire, ikke den vanlige 6-pin. Så dette må du i så fall kjøpe i tillegg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Men er det ikke slik at USB beslaglegger datakraft fra pc mens Firewire ikke gjør det Er ikke Firewire mer som en SCSI disk at den ikke beslaglegger datakraft fra systemet (CPU) 6642050[/snapback] Alle fire bruker CPU-kraft, men det er snakk om prosenter eller kanskje under en prosent også. Når brukte du sist 100% CPU samtidig som du skulle overføre noen via USB/Firewire, og i så fall, synes du det var irriterende at oppgavene på PCen gikk kanskje et par prosent tregere fordi et par prosent med CPU-kraft gikk til USB-kontrolleren? Ellers så er det i praksis USB 2.0 vs. Firewire400 vi prater om når det gjelder eksterne disker, selv om det finnes eksterne disker med USB 1.1, Firewire800, Gbit Ethernet, PCMCIA-tilkobling osv. Alternativene er såpass skjeldne eller dyre at i praksis svevrer valgene seg ned til USB 2.0 vs. Firewire400. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Men får man med ledninger på en ekstern harddisk, eller må man kjøpe separat?Til min eksterne harddisk fra Maxtor fulgte det med både USB og FireWire-kabel. Bærbare PCer bruker 4-pinskontakt for FireWire, ikke den vanlige 6-pin. Så dette må du i så fall kjøpe i tillegg. 6642187[/snapback] Trenger ikke kjøpe en helt ny og dyr kabel, det holder med et adapter fra 6-pins til 4-pins Firewire til 30,- eller så. Ellers skal alt av PSU og kabler følge med. Så lenge det er materiale man tåler å i verste fall miste er det helt ypperlig med en ekstern disk, og du vil få det optimalt med Firewire-tilkobling. Da har du kanskje litt treigere aksesstid på den eksterne i forhold til den interne, men interne 2,5"-disker klarer som regel ikke 40MB/s jevnt, i hvert fall ikke en 4200rpm-disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå