Gå til innhold

Omregistrering fra varebil til personbil

el_cash

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Jeep Grand Cherokee som jeg ønsker å omregistrere fra varebil til personbil så jeg får satt inn bakseter. Det jeg ønsker å vite er hvordan jeg gjør dette enklest mulig.

Noen som har gjort dette selv? Har søkt litt rundt, men finner ikke noen spesifikk info om hvordan denne prosessen foregår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonsenteret til Trafikkstasjonene skal være åpent til vertfall 15.15, om ikke 15.30..

Husker ikke helt, men tror det skal holde å bestille time i hallen, og møte opp, slik at de får sett at det er montert seter og belter, og at disse er forskriftsmessig montert.

Er borti dette flere ganger daglig omtrent, men klarer faktisk ikke å huske om dem krever papirer i tillegg.. :p

Lenke til kommentar

Men jeg kan vel ikke montere setene og beltene *før* jeg viser bilen? Hva om jeg blir stoppet på vei til trafikkstasjonen? :)

Regner med at må få utstedt nytt vognkort, og at jeg dermed trenger mitt gamle - som selvsagt ligger i hanskerommet allerede. Rakk dessverre ikke å få ringt i dag heller, skal prøve på nytt i morgen. Sendte forresten mail til Vegvesenet ([email protected]) i går, og gjett hva: jeg har enda ikke fått svar.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde akkurat det samme på min Omega i februar i år.

Du må gjøre følgende:

- ringe og bestille time for omklassifisering av bilen.

- kvelden før du har time, tar du ut skillevegg, monterer baksete, setebelter og nakkestøtter. Går greit så lenge du kan bevise at du har time dagen etter. Jeg spurte om dette.

- Møte opp til såkalt minuttkontroll. Og det er ikke kødd engang, de kalte den det, og tviler på at det tok så lang tid.

- Litt papirarbeid i skranken.

- Få rekvisisjon på hvite skilter, kjøre/gå/whatever til skiltmaker'n.

- Skru av de grønne skiltene og levere inn.

- Få utstedt midlertidig vognkort.

- Tut og kjør med hvite skilter.

Endret av skrekk
Lenke til kommentar

Setebelter ja, er faktisk ikke sikker på om jeg har det til baksetene. Er dette påbudt når bilen er 12 år gammel? Dette var vel en lov som ble innført for få år siden uten tilbakevirkende kraft, right?

Takker forøvrig for utførlig beskrivelse, skrekk! :)

Ser ut til at det er litt "jobb" forbundet med dette, regner dermed med å måtte ta en fridag fra jobben i forbindelse med omregistreringen... :/

Lenke til kommentar

Tja, hvis du får time tidlig på morran går det vel på et par timer. Forutsatt at alt er montert inn kvelden før.

Når det gjelder setebelter i baksetet, mener jeg bestemt at dette er påbudt. Sikker på at det ikke finnes i bilen allerede? På min lå alt under skilleveggen. Seterygg, sittepute og setebelter lå skvist nede der.

Kontrollen tar max 1 minutt, gjorde hvertfall det i mitt tilfelle. Papirarbeid og alt kanskje en liten halvtime med venting osv. Henting av skilt tok en halvtime til.

Noen trafikkstasjoner har skiltmaker i samme bygg.

Lenke til kommentar

Ah, får sjekke opp beltesituasjonen litt nærmere. Fikk forøvrig svar fra vegvesenet:

Bilen må ombygges og vises på en trafikkstasjon. Det er greiest om du tar kontakt med den trafikkstasjonen der du ønsker å vise bilen for å avtale videre og bestille tid for visning. Når det gjelder kostnadene (engangsavgiften), framgår det av tollvesenets internettsider www.toll.no. I tillegg må du betale for nye kjennemerker og et kontrollgebyr som til sammen beløper seg til i overkant av 1000 kr. 
Lenke til kommentar

Nja, det er jo en omregistreringsavgift på 1.421,- som jeg må regne med, i tillegg til den tusenlappen du henviser til. Totalt blir det ca 2.500,- for omregistrering av bilen, samt de timene jeg må ta fri for å vise bilen og skyve papirer.

Sjekket forresten "beltesituasjonen", og joda, det er belter fastmontert i bilen fra før av, og setene har jeg liggende. Bare å skru ned skilleveggen og sette inn seter. :)

Takk for all hjelp og alle gode tips! :)

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...