Gå til innhold

1900xt eller vente på 1950?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som sagt, så lenge ATI hverken har krympet transistorer i GPU eller økt GPU hastigheten så er X1950xtx helt tåpelig å slippe på markedet. Jeg har iallefall ingen tro på at gddr4 minnet på 2000MHz vil gi noe merkbar forbedring i noen spill. Kanskje teoretisk ja, men ikke i praksis. Tror et vanlig X1900xtx har nok båndbredde.

Har du sett noe på ytelsetapet det tar spesielt med MSAA+FP HDR? Det er klart 30% mer båndbredde vil ha en praktisk og merkbar betydning i slike situasjoner. Selv med bare 4xMSAA uten HDR er ofte ikke ytelsetapet akkurat så marginalt.

Den nye kjøleren er sikkert grei nok. Selv om den bare er en kopi av NV Silencer.

Bortsett fra plasseringen av vifta er det heller lite disse har til felles.

Så hva står vi igjen med, jo, økt minnefrekvens (Som neppe gir noe i praksis) og ny kjøler (Med dødpunkt til spenningsregulatorer). Wow! 

Kanskje du skal vente med å dømme kortet til det har kommet ut skikkelige tester av det, og uansett, med så mye kritikk X1900XT/XTX har fått for støy vil jeg si en ny og forhåpentligvis langt mer stillegående kjøleløsning er en ganske viktig oppgradering.

Strøm regulatorene har forøvrig en egen kjøleribbe i likhet med X1900 og på X1950XTX ligger den under vifta.

Lenke til kommentar

Iløpet av ett par månder så kommer dette kortet til å konkurere mot nVidia sine G80 kort... Ellers så kommer vel X1950xtx til å konkurere med 7950GX2 i pris og ytelse nå.

Edit: Gramatikken er vist ikke med meg... ;)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor,12/08-2006 : 22:57]Iløpet av ett månder så kommer dette kortet til å konkurere mot nVidia sine G80 kort...

X1950XTX kommer definitivt ikke å ligge i samme ytelse segment som G80, men det kommer nok også være en noe annen pris. Men likevel, den kommer ut litt vel seint.

6663099[/snapback]

Vil vel heller tro at det er en spennende test på GDDR4 for ATi

Lenke til kommentar
X1950XTX kommer definitivt ikke å ligge i samme ytelse segment som G80, men det kommer nok også være en noe annen pris.

er vel her dette kortet vinner marked, er jo et rått kort, hvis de klarer og prise agressivt så blir de og selge mange.

Iløpet av ett månder så kommer dette kortet til å konkurere mot nVidia sine G80 kort

prøver du og si at vi har G80 her i midten av september? isåfall :fun::fun:

Lenke til kommentar

som jeg skjønte det på hva jeg har lest så skal kjøle løsningen nå være bedre enn X1900XTX (self kommer det ann på om du har blizzard utgaven eller ikke) og du trenger ikke å ha Master/slave utgaver hvis du vil kjøre crossfire med 1950 serien siden de har en "Crossfire Engine" innebygget i GPU'en, jeg ser ingen grunn til å ikke vente noen uker på dette kortet, det skal jeg:)

Det å vente til DX10 kommer er tull imo, for det første vil det sikkert ikke fungere som forventet i starten og for det andre kommer spill vi vil spille støtte det med en gang? det tror ikke jeg, besides, venting er sparing, men som de andre sa en ond sirkel hvor man endre opp i å ikke kjøpe noe som helst.

Viktig da at man også holder seg litt imellom ond sirkel og kjøpe galskap da :cool:

Lenke til kommentar
Det å vente til DX10 kommer er tull imo, for det første vil det sikkert ikke fungere som forventet i starten og for det andre kommer spill vi vil spille støtte det med en gang? det tror ikke jeg, besides, venting er sparing, men som de andre sa en ond sirkel hvor man endre opp i å ikke kjøpe noe som helst.

Viktig da at man også holder seg litt imellom ond sirkel og kjøpe galskap da :cool:

6664930[/snapback]

Det er ikke noe tull!!

DirectX 10 kortene i samme prisklasse kommer til å kjøre DirectX 9 spill fortere enn noe X1900 og 7900-kort kan drømme om.

Hvis du tror de nye grafikkortene bare kan kjøre DirectX 10 så tar du grundig feil...

Lenke til kommentar

har også tenkt litt på eventuell innkjørings problematikk på de nye kortene. det er ny arkitektur som neppe funker optimalt. overgang til dx10 og samtidig skal det være god dx9 ytelse.......kompromiss? vista må jo også ventes på.

spillprodusenter, hva gjør de? lage spill som kjøre bare dx10? blir nok et kompromiss her også.

bare litt tanke-myldring over morra kaffen. men har sånn halveis bestemt meg og droppe første runde dx10 kort. men vi får se når g80 kommer :yes:

Lenke til kommentar

Det beste man kan gjøre er jo bare å slappe helt av. Når dagen kommer og man virkelig trenger DX10 kort så merker man jo det fort. Og da er det jo bare å slå til når tiden er inne. Ikke noe å tenke på nå egentlig.

Vi som har X1900xt/xtx, 7800GT SLI oppsett, 7900 kort osv., vi bør egentlig bare sitte på disse. For de kommer til å drive spill langt fremover i tid.

Lenke til kommentar
Som sagt, så lenge ATI hverken har krympet transistorer i GPU eller økt GPU hastigheten så er X1950xtx helt tåpelig å slippe på markedet. Jeg har iallefall ingen tro på at gddr4 minnet på 2000MHz vil gi noe merkbar forbedring i noen spill. Kanskje teoretisk ja, men ikke i praksis. Tror et vanlig X1900xtx har nok båndbredde.

Har du sett noe på ytelsetapet det tar spesielt med MSAA+FP HDR? Det er klart 30% mer båndbredde vil ha en praktisk og merkbar betydning i slike situasjoner. Selv med bare 4xMSAA uten HDR er ofte ikke ytelsetapet akkurat så marginalt.

Den nye kjøleren er sikkert grei nok. Selv om den bare er en kopi av NV Silencer.

Bortsett fra plasseringen av vifta er det heller lite disse har til felles.

Så hva står vi igjen med, jo, økt minnefrekvens (Som neppe gir noe i praksis) og ny kjøler (Med dødpunkt til spenningsregulatorer). Wow! 

Kanskje du skal vente med å dømme kortet til det har kommet ut skikkelige tester av det, og uansett, med så mye kritikk X1900XT/XTX har fått for støy vil jeg si en ny og forhåpentligvis langt mer stillegående kjøleløsning er en ganske viktig oppgradering.

Strøm regulatorene har forøvrig en egen kjøleribbe i likhet med X1900 og på X1950XTX ligger den under vifta.

6662993[/snapback]

Jeg har ikke sett noen tester enda. Men om man sammenligner med tidligere kort og hvor lite overklokking på minnet i mange tilfeller har å si så kommer man frem til dette.

Og jo, det er en kopi av NV Silencer. Men for all del, ingen som har sagt det var en dårlig løsning. Og med tanke på dagens X1900 kort med bråkete kjøling er det jo en bra ting. Og ja, jeg vet at det er kjøleribbe på spenningsregulatorene. Men så lenge de ikke får luftsirkulasjon vil de gå glovarme. overklokking.no testet jo en NV Silencer på et 6800GT. Og de målte over 90 Grader på spenningsregulator-kjøleribba. Pga. av dødpunktet man får. Sikkert enda høyere temp på disse kortene. Men, men. Så lenge de garanterer så er jo alt i orden.

Det jeg prøver å si det er at dette er ikke noen stor oppgradering fra X1900xt/xtx. Uansett hvordan man snur og vender på det. Men for all del.

Lenke til kommentar
r

Og jo, det er en kopi av NV Silencer.

Fra det jeg kan se har kjøleløsningen til X1950XTX langt mer kobber og utformingen på viftebladene er helt noe annet fra noen kjøleløsninger fra Arctic. To kritiske elementer til en kjøleløsning.

Og ja, jeg vet at det er kjøleribbe på spenningsregulatorene. Men så lenge de ikke får luftsirkulasjon vil de gå glovarme.

Som nevnt så ligger denne under vifta denne gangen og får dermed kjøling fra denne.

Det jeg prøver å si det er at dette er ikke noen stor oppgradering fra X1900xt/xtx. Uansett hvordan man snur og vender på det. Men for all del.

Vel vi får nå se hvor stor betydning 2Ghz GDDR4 minne vil gi. Jeg sier det neppe vil være så marginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...