Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 har sett på den guiden (Forum/Programvare/Servere/"Guide til webserver" e.l... men når eg prøver å logge inn på serveren (smb://mariyo/wwwroot), finner eg ikkje ut passordet... kordan endrer eg det? har sett litt i sampa.conf, men? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 smbpasswd (bruker) 6641183[/snapback] den skjønte eg ikkje mye av Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Regner med at dette er din server det er snakk om, eller at du har root rettigheter på den? Såfall logg inn i et shell som root og skriv: smbpasswd (sambabrukeren din) Da får du endret sambapassordet til brukeren din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Regner med at dette er din server det er snakk om, eller at du har root rettigheter på den? Såfall logg inn i et shell som root og skriv: smbpasswd (sambabrukeren din) Da får du endret sambapassordet til brukeren din. 6641220[/snapback] kordan oppretter eg bruker? når eg prøver å logge inn, kommer mariyo opp, men? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hvilken distro kjører serveren din? Har samba fungert før? Hvordan prøver du å kople deg opp mot samba? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hvilken distro kjører serveren din? Har samba fungert før? Hvordan prøver du å kople deg opp mot samba? 6641267[/snapback] #1: Ubuntu Debian 6.06 ? #2: har ikkje prøvd #3: lokalt... fra en annen maskin i nettverket Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ok. En liten ting til, har du installert samba? (sudo apt-get install samba)? og prøver du å kople til fra en Windowse maskin? For å kople til samba trenger du (i tillegg til å ha samba kjørende på serveren) en samba bruker og passord på denne brukeren. Opprettes med kommandoen: sudo smbpasswd -a brukernavn I tillegg må du aktivere brukeren med kommandoen: sudo smbpasswd -e brukernavn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 holder dette som svar på at samba kjører? mariyo@mariyo:~$ sudo smbpasswd -a mariyoNew SMB password: Retype new SMB password: mariyo@mariyo:~$ sudo smbpasswd -e mariyo Enabled user mariyo. mariyo@mariyo:~$ ps -e | grep smb 5174 ? 00:00:00 smbd 5231 ? 00:00:00 smbd 5643 ? 00:00:00 smbd 5656 ? 00:00:00 smbd tror samba kjører... men e alt riktig no? :S Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ser helt riktig ut. Men du må også ligge til såkalte shares (plasser du skal kunne "mappe" opp.) Dette kan ligges til i /etc/samba/smb.conf Her sitter du også rettigheter på sharene dine og generelle regler for hvordan samba skal oppføre seg. Har du lagt til shares? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Ser helt riktig ut. Men du må også ligge til såkalte shares (plasser du skal kunne "mappe" opp.) Dette kan ligges til i /etc/samba/smb.conf Her sitter du også rettigheter på sharene dine og generelle regler for hvordan samba skal oppføre seg. Har du lagt til shares? 6641366[/snapback] ja, men eg vil at [www]skal være passordbeskyttet som de andre: [www] path = /var comment = Internett valid users=mariyo read only=no [wwwroot] path=/var/www valid users=mariyo read only=no [root] path=/var/www valid users=mariyo read only=no må eg restarte samba etter endringer i smb.conf? isåfall, kordan? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 wwwroot og root har samme path.. samba restartes med: sudo /etc/init.d/samba restart Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 wwwroot og root har samme path.. samba restartes med: sudo /etc/init.d/samba restart 6641406[/snapback] "Sorry, could not display all contents of 'root' " det kom opp både på root og wwwroot.. har endret path'ene... ka kan være feil? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 wwwroot og root har samme path.. samba restartes med: sudo /etc/init.d/samba restart 6641406[/snapback] "Sorry, could not display all contents of 'root' " det kom opp både på root og wwwroot.. har endret path'ene... ka kan være feil? 6641438[/snapback] Brukeren din har ikke rettigheter til å lese innholdet i mappen. sudo chown -R dinbruker /var/www (eller hva banen var) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 wwwroot og root har samme path.. samba restartes med: sudo /etc/init.d/samba restart 6641406[/snapback] "Sorry, could not display all contents of 'root' " det kom opp både på root og wwwroot.. har endret path'ene... ka kan være feil? 6641438[/snapback] Brukeren din har ikke rettigheter til å lese innholdet i mappen. sudo chown -R dinbruker /var/www (eller hva banen var) 6641748[/snapback] fant ut at det virket allikevel.. lol... men no virker ikkje apache... ...foretrekker chown -Rv <bane>, eg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå