Gå til innhold

Hvordan designe websiden i PS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må du bestemme hvilken oppløsning du vil at siden din skal være i (hvis ikke du skal lage et flytende design) Så lager du deg et dokument som f.eks er 990px for skjermer som er 1024px og større. Så designer du siden slik du vil ha den. Så kommer et punkt det finnes veldig mange måter å gjøre det på. Jeg bruker å crope hele dokumentet til de tingene jeg skal klippe ut en og en, for så å lagre som jpg eller gif. Eller du kan bruke slice tool for å dele opp siden og få ut forskjellige bilder, men denne har du mye mindre kontroll med syns jeg. Så når du har alle bildene du trenger så bruker du css til å sette dem inn i html-en.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Jeg får det samme problemet hver gang jeg prøver å lage en websiden med photoshop.

Hvis jeg skriver mer enn det som er beregnet for plassen hvor teksten ligger, så skyver hele designet seg nedover, og dermed ødelegger hele siden. Hvorfor skjer dette, og hvordan kan jeg unngå det?

Lenke til kommentar

Helt riktig det du sier der, det var dette jeg begynte med. Så har jeg lurt på hvordan folk designer i ps. Siden jeg ikke kunne dette, tok jeg en titt på det i dag. Har planlagt å jobbe litt med det framover, slik at jeg får et innblikk i hvordan alt henger sammen, når du designer i ps, og koder etterpå.

Jeg har ikke kommet så langt enda, men du kan ta en titt på noen av websidene jeg har laget hittil, link.

Som sagt er dette bare en liten hobby jeg har, som jeg holder på med når jeg har tid til overs i hverdagen. :)

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å ta et skjermskudd av de glish layoutene, for så å "designe" over det i photoshop. De fleste bruker photoshop til å skisse opp siden slik at du kan måle hvor mange pixler bred f.eks venstre diven skal være osv.

Det finnes en måte å få ut html ut fra photoshop, men den generer den værste koden og jeg anbefaler sterkt å ikke bruke dette.

Lenke til kommentar

Cropper ut hver del av designet (Header,Meny,Footer) og slike ting og bruker Iframes til å sette det sammen i Dreamweaver. De kan jeg posisjonere som jeg selv vil noe du ikke kan med tabeller. Utfordringen blir vel å få iframesa til å oppføre seg riktig men det er nok info å ta fra forumet her.

Lenke til kommentar
Huff! Hvorfor ikke bruke normal html og css istedet for idiotiske frames? Du sier jo selv at det er en utfordring å få det til å stemme?

6643729[/snapback]

Du så jeg skrev iframes og ikke frames ja ? :) Er jo iframes (divs) du designer med i CSS.

Lenke til kommentar
Huff! Hvorfor ikke bruke normal html og css istedet for idiotiske frames? Du sier jo selv at det er en utfordring å få det til å stemme?

6643729[/snapback]

Du så jeg skrev iframes og ikke frames ja ? :) Er jo iframes (divs) du designer med i CSS.

6644209[/snapback]

Tror du har misforstått noen elementer jeg.

The IFRAME element allows authors to insert a frame within a block of text. Inserting an inline frame within a section of text is much like inserting an object via the OBJECT element: they both allow you to insert an HTML document in the middle of another, they may both be aligned with surrounding text, etc.

The DIV and SPAN elements, in conjunction with the id and class attributes, offer a generic mechanism for adding structure to documents. These elements define content to be inline (SPAN) or block-level (DIV) but impose no other presentational idioms on the content. Thus, authors may use these elements in conjunction with style sheets, the lang attribute, etc., to tailor HTML to their own needs and tastes.

Iframes er i mine øyne galt å bruke i 99% av tilfellene, så hvis du ikke har enormt spesielle behov, hold dere vekke fra Iframes og frames!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...