RamGuy Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har tenkt til å ha systemet på PC-en min til å se sånn her ut: Partisjon C: 4GB = Operativsystem (XP) Partisjon D: 10GB = Mine Dokumenter (med musikk og filmer) Partisjon E: 40GB = Programmer (FireFox, Photoshop, osv..) Partisjon F: 20GB = Spill (World of Warcraft, Battlefield osv..) Partisjon G: 30GB = Downloads (Alle nedlastede filer, musikk, filmer osv..) Partisjon H: 10GB = Ekstra (Brukes i nød) Totalt: 114GB av 114.470GB Et problem som dukker opp når man installerer Windows XP er at Documents and Setting, Program Files og andre filer som jeg ikke ønsker å ha på OS partisjonen (C:) legger seg ditt automatisk ved installasjon av Windows XP.. Endeste jeg egentlig skal ha der er jo mappa som heter Windows.. Eller filene i mappa Windows kunne egentlig fint a ligget rett inne på partisjonen.. Men hvordan kan jeg omorganiserer/endre plasseringene til de forskjellige Windows mappene osv..? Er jo ikke bare å ta "klipp og lim".. Må vell endre noe mer enn det sånn at Windows vet hvor de nye mappene er osv.. Men hvordan gjør jeg det.. Finnes det en guide eller noe på nettet? Men hvordan får jeg "Documents and Settings" mappa over fra OS partisjonen (C:) til Mine Dokumenter partisjonen (D:)? Det er jo ikke bare å kopiere så er alt greit, er vell noe litt mer jeg må gjøre.. Men kan noen please fortelle meg hva.. Det samme gjelder med innholdet i "Program Files" mappa som skal over fra OS partisjonen (C:) og til Programmer partisjonen (E:).. Hvordan skal dette gjøres? Hvordan deler jeg opp harddisken på best mulig måte i det heletatt? Og skal Drivere installeres på samme partisjon som OS (C:)? Eller kan jeg putte de hvor jeg vil? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 høyreklikk på "Mine Dokumenter" velg "D:" som "målmappe" isteden for "C:" . så bare sletter du filene etter "My documents and settings" som ligger at på "C:" værre er de ikke mvh Ogger Lenke til kommentar
Matias Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Har selv hatt: OS: 5 GB Temp: 10 GB Programmer: Husker ikke helt. 30-50 GB Lagring: Resten Men nå har jeg gått til å bare ha en partisjone til hver harddisk. Jeg synes dette er mye greiere, det er ikke så enormt stor forskjell i ytelse osv. vil jeg tro, så jeg har kommet frem til at dette er like greit (syntes også som deg at det vil bli bra med å dele opp osv.) Ditt oppsett synes jeg så veldig dårlig ut. Hadde du hatt større harddiskplass hadde det fungert bedre, men jeg synes at partisjonene dine blir alt for små. Du kommer til å angre når de begynner å bli full. Hvis du uansett bestemmer deg for å gjennomføre dette, finner du det meste du trenger å vite i denne tråden. Det går ut på at du bruker et program som heter RegistryWorkshop til å endre alle registerverdiene til de respektive mappene du vil flytte. På denne måten behøver du bare å gjøre dette, for så å restarte og slette f. eks. Program Files. En annen metode er at du kan lage din egen Windows CD hvor du endrer dette før installasjonen. Dette kan du bruke nLite til. 1: Partisjon C: Alt 2: Partisjon C: 20-40 GB = OS + applikasjoner Partisjon D: Resten = Alt annet 3: Partisjon C: 4-5 GB = OS Partisjon D: (5)-15 GB = Temp Partisjon E: 20-xx GB = Applikasjoner Partisjon F: Resten = Alt annet Her er et par forslag til hvordan du kan dele opp. Ville selv ha valgt 1 eller 2, og i hvert fall ikke flere partisjoner enn slik jeg har gjort i forslag 3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå