Gå til innhold

Sliter med Remote Desktop på Server

Anbefalte innlegg

Har satt opp en Windows 2003 server, har også satt opp RAS, og aktivert Remote Desktop.

Men sliter litt, internt innenfor ruteren min, så funker RAS serveren, den gir meg IP i den range'n den skal, jeg kan også kople meg på via Remote Desktop, og alt er bra.

Har også åpnet ruteren min, og satt det slik at henvendelser peker mot overnevte server, og riktig port.

Men kommer jeg inn: NEI

Jeg tror kanskje dette kan være noe security som sier at når man kommer utenifra så er det noe annet som gjelder, men her er jeg blank.

Er det noen som har et tips :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å sette serveren i DMZ i routeren?

Hvis ikke det hjelper så kan du også vurdere å bruke VNC istedet for remote desktop.

6641735[/snapback]

Joda, det er åpnet for det, så jeg vet at de går igjennom, men det virker som om serveren nekter å slippe inn noen fra en ekstern IP.

Kan det være noen security settings som sier noe om dette?

Lenke til kommentar

Har du sjekket reglene på lokal brannmur på serveren? Hvis du kjører Windows Server 2003 SP1 så har du sannsynligvis en Windows Firewall også, som kan spille deg et puss her. Ellers kan det være kjekt å dobbeltsjekket at du både tillater porten inn i brannmuren, at du ikke har en eksplisitt nekt med høyere prioritet i brannmuren, og at det er satt opp med portforwarding til den aktuelle IP-adressen. Du vet også i såfall at du må koble deg til brannmuren sin eksterne IP-adresse, ikke serveren sin IP-adresse? Når det gjelder eksplisitt nekt, så kan dette være noe så enkelt som at regelen du satte opp for å tillate Remote Desktop inn står sist i listen, da vil det typisk være en "deny all" regel som ligger over.

Til slutt: I bedriftsnettverk vil jeg på det sterkeste fraråde å tillate Remote Desktop rett inn, siden det er en relativt svak kryptering (RC4 mener jeg å huske) som benyttes.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...