Snusi Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Skal begynne å studere neste år tror jeg (eller kanskje jeg venter enda et år), men uansett. Da regner jeg med å studere mer eller mindre sammenhengende i fem år. Jeg vil ikke ta opp lån. Dvs., at jeg skal vel ta opp lån (studielån), men bare bruke 40% av pengene det gir, siden jeg regner med å få det som stipend. Noen som har erfaringer med dette? Jeg regner jo å med å arbeide ved siden av og skal konsentrere meg mest mulig om studiene utenfor det... .Snusi Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Funker jo flott hvis du klarer å spare alt sammen det ja. Mitt råd er å ta opp fullt lån/stipend, spare mest mulig, sette inn 15k på BSU hvert år(Merk, dette gir endel skattetrekk. Hvis du IKKE skatter mer enn denne summen i skattetrekk, tilpass innskuddet slik at du ikke sløser skattetrekk) og få dekket stipend ved å bestå eksamener på første forsøk. Etter utdanningen bruker du det du har spart (utenom BSU) til å betale ned på lånet. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Nå synes jeg du overvurderer mine økonomikunnskaper her! BSU? Dette var avansert Kan du gi det med teskje...? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Bustadsparing for ungdom. Ekstra gode fordeler, pengene må brukes til bolig for å få de ut. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du sier ikke noe om hvor du har tenkt å studere. Dersom det er snakk om spesielt Oslo eller Bergen kan det bli ganske tøft i forhold til boutgifter. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Så må du huske at du skal være student også, du vil angre i fremtiden når du sitter å ser tilbake på en studietid som bare inneholdt jobbjobbjobb. Onsdagspilsen er vår venn- Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Flytt til Finnmark. Har hørt at du da får slettet en del studielån Lenke til kommentar
gorber Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 I finnmark og deler av nordtroms får du slettet 10% av studielånet ditt hvert år. Samtidig er det en god mulighet til å skaffe seg skikkelig arbeidserfaring. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Takker for svar! Har noen noen ideer om hva utgiftene vil være hvis jeg studerer i Bergen? Hva har (hadde) dere? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Jeg og samboeren min var relativt heldig, og fikk leie en 70kvm leilighet til 4000 i måneden på Laksevåg, men vi var relativt heldige med den. Alt avhengig av om du vil bo i kollektiv, og hvor langt vekke fra sentrum du er villig til å bo, kan du regne med en månedtlig boutgift på mellom 2000 og 6000. Bijobb er det relativt lett å få, spesielt hvis du er villig til å ta jobb innenfor pleie og omsorg eller handel. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 takker.. Nå tror jeg ikke at jeg skal bo i Laksevåg siden det er dårlig med universiteter der men noen som har noen ide i Bergen, på priser og bokostnader osv? Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hvis du bor på østsiden av laksevåg er det bare 5 minutter å gå over til sentrum, så du burde vurdere det. Eventuelt bare sykle, er ikke særlig langt, med mindre det er snakk om Gravdalen eller Nipedalen eller noe slikt Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Nå er faktisk Laksevåg en del av Bergen Der jeg bor på Laksevåg nå i dag bruker jeg 20 minutter inn til Universitetet - jeg går gladelig de minuttene for 2.000 i måneden i personlige boutgifter. Og som sagt, hvis du er villig til å bo 20-30 minutters gangavstand fra sentrum, eller 10-30 minutter med buss, kan du kutte boutgiftene dine ganske kraftig. Og boutgiftene jeg nevnte på 2-6k i måneden er for Bergen og gang/sykkel/bussavstand til UiB / HiB og andre utdanningsinstitusjoner i Bergen. Edit: Det var plutselig mange smilies der etter en del redigering. Vekk med dem! Endret 11. august 2006 av cetram Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Her er visst biologikunnskapene på topp ja. Laksevåg, ja. Syntes det hørtes så nordlig ut Men takk for infoen!! Hvordan skaffer jeg lettest leilighet? Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Her er visst biologikunnskapene på topp ja. Laksevåg, ja. Syntes det hørtes så nordlig ut Men takk for infoen!! Hvordan skaffer jeg lettest leilighet? 6677291[/snapback] Biologi? Men som sagt over, ikke grav deg ned i jobb og skole. Kommer til å angre. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Enig med Folcom. Jeg bodde hjemme mens jeg studerte på høyskolen, men tok allikevel opp lån ene semesteret, slik at jeg kunne leve livet litt ved siden av skole uten å jobbe meg ihjel. Bruk heller litt ekstra penger, slik at du kan kose deg med venner, ta noen pils, bli med på kino og virkelig nyte studietiden. Du får nok av tid senere i livet til å jobbe deg ihjel, det er nå du må leve og gjøre det meste utav dine siste "friår" Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Laksevåg - joda, det høres ut som om det ligger rett ved siden av Lakselv (Det ligger riktignok rett ved siden av Loddefjord, men det er også i Bernge). Men når det gjelder leilighet, så er det vel flere måter å gå frem på. Kommer litt an på om du skal prøve å finne noe før du flytter til Bergen, eller om du har mulighet til å være her mens du leter. Selv har jeg hatt godt resultat ved å sette inn annonse og be etter bolig, men ellers finner du som regel haugevis av annonser både på nettet (finn.no) eller Bergens Tidende / Bergensavisen. Vær obs på at du i mange tilfeller må møte opp på visning slik at utleier får et inntrykk av deg - det er som regel mange om beinet. Det gunstigte kan kanskje være å finne noe mot slutten av semesteret (juni/juli), før hordene av boligløse studenter kommer og gjør markedet vanskelig. Ellers har du alltid mulighet for å bo i noen av SIBs (Studentsamskipnaden i Bergen) leiligheter, men der har jeg minimalt med erfaring. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Hadde mer enn gjerne bodd i en sånn hybel. Og når det gjelder å slite meg ut og jobbe og studere, kommer jeg nok til å gjøre begge deler. Ha det artig og studere masse! Gleder mer veldig. Når det gjelder at dette er mine siste friår, så stemmer ikke det. Jeg har fri resten av livet jeg, det er bare jeg som kan forandre det til noe værre. Har absolutt ikke lyst til å ta opp studielån! Skal undersøke mer om leiligheter i Bergen. Takk for hjelpa cetram Lenke til kommentar
eternal Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Studielånet er rentefritt når du studerer. Selv om du ikke har tenkt å bruke opp pengene, så sett de ihvertfall inn på en høyrentekonto og betal de tilbake etter endt studietid slik at du ikke betaler en krone i renter. Dermed sitter du igjen med noen tusenlapper i renter helt gratis. Endret 15. august 2006 av eternal Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Det er klart jeg skal gjøre! Men ikke bruke det. Lenge siden jeg har sette deg rundt eternal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå