Gå til innhold

Har virkelig Xbox tapt?

fullifaencom

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-10-26 10:29, skrev evil_snowman:

xbox er en konsoll jeg ikke liker spill til, derfor har jeg ikke kjøpt en. det plager meg ikke at folk har forskjellig smak, jeg har flere venner som digger xbox, men de går ikke og rakker ned på dem som kjøper ps2 istedet og sier man må være dumme for å kjøpe ps2 idag slik som visse xbox-fanatikere, "xbox har jo 700 mhz" osv... en konsentrasjonsleir burde vært gjenåpnet og åpnet for slike folk.

btw så er det en celeron cpu, hadde de brukt noe annet enn billig skrap ville de fått veldig mye mere ytelse i boxen.

733Mhz, dessuten er det en Pentium3 Coppermine, ikke celeron.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-26 10:29, skrev evil_snowman:

...."xbox har jo 700 mhz" osv... en konsentrasjonsleir burde vært gjenåpnet og åpnet for slike folk.

btw så er det en celeron cpu, hadde de brukt noe annet enn billig skrap ville de fått veldig mye mere ytelse i boxen.

X-Box sin CPU er ikke en celeron.. men en "modda" P3:

" The CPU only has a heat sink, cleverly air-cooled by the fan in the case. The cache has been reduced from 256 to 128 KB/sec, which shouldn't get overloaded. The wait times in dedicated programming on a dedicated platform have nothing to do with the PC, where the CPU spends its time fishing for information, in every sense of the word. To better understand this, it's enough to compare it with the Mac, which, because of its more closed architecture, also makes do with less cache. " <- fra toms hardware.

http://www6.tomshardware.com/consumer/02q1...04/xbox-02.html

http://hankfiles.pcvsconsole.com/answer.php?file=135

Quote:

Den 2002-10-25 23:56, skrev Shithead:

Det er trist at enkelte ikke vil forstå at X-Box er et dødfødt prosjekt. Det å bygge en konsoll med grunnlag fra en PC gjør meg fristet til å si som Rema 1000 reklamen "Hvorfor dèt ?". Hva er vitsen? En PCs kapasitet dobles mht. til alle komponenter hver 18. måned (Moores lov), dvs. X-box er dømt til å bli gammeldags ettersom de komponenter den består av (dvs. vanlige PC komponenter) faller i pris og stadig blir bedre. Samtidig er den laget av et firma som overhodet ikke forstår hva gameplay består av ("X-box was brought to you by the company that gave you Midtown Madness!" LOL!).

Jeg MÅ kommentere.. Moores lov gjelder for ALLE integrerte kretser, ikke bare intel.

Og komponentene i PS2 synker i pris på noenlunde lik linje med "PC-komponenter" men det merker ikke du fordi du ikke kan kjøpe disse komponentene i webshopen din, og fordi sony selvfølgelig ikke gidder å sette ned prisen på konsollen paralellt med prisfall på komponentene..

Komponentene i PS2 er gått ut på dato, Sammenligner vi hardware-specs knuser X-box alt og alle.. Men PS2 er klart best på software/spill titler... enn så lenge :wink:

Lenke til kommentar

har alltid trodd det var en celeron som var inni xbox jeg. uansett, xbox er laget mye med tanke på specs og ikke reell ytelse, folk peker på specs og sier "kjøp xbox, den er best", slike folk kan grave seg en grav og legge seg i den.

gamecube bruker deler som på papiret ikke er like god, men ytelsen i f.eks. grafikk er like god som xbox.

jeg kjøper meg og liker den konsollen jeg liker spillene til, og da bryr det meg lite om den er 1 mhz eller 10 000 mhz eller om den er rosa med røde hjerter på.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk krangler om... XBOX har definitivt ikke tapt. Greit, kall meg fanboy, men vær for fan litt realistisk. Alt kan kjøpes for penger. M$ bare casher inn gryn til spillprodusentene som gladelig lager spill til XBOXen. Hovedsaken er at spillene er bra. Men jeg må innrømme at XBOXen ikke har altfor mange spill å støtte seg på. Men de kommer(forhåpentligvis). Såvidt jeg husker var det ingen som klagde på at PS2 var en drittkonsoll da den kom ut; prisen var like høy som på XBOX da den var ny, men ingen klagde (imotsetning til alle som skal være så "barske" å hakke på konkurrentene til Sony). Spilla var òg elendig. Det er kalrt at boxen har størst potensiale på dette tidspunkt.

En moderne PC moser XBOX uten problemer. Der hvor XBOXen vinner, er at konsollen(selvfølgelig) er optimalisert til spill + at produsentene ikke trenger å tenke på om folk har "bra" nok XBOX, i motsetning til PC :lol:

Men jeg er en PC fanatiker, og bruker den MYE mer enn XBOX.

Sony Computers har godt av litt konkurranse og jeg misliker at mange gode PC-spill kommer til PS2. Konsollen fortjener ikke den æren...

Og ja, jeg ser ned på folk som nispiller "dumme spill" som Tekken o.l. Jeg på min side foretrekker simulatorer (ikke sånn wannabe pro-dritt som Commanche og Crimson Skies), men så er jeg litt rar da :oops:

Men på PC-fronten, så fortjener M$ en tupp i rumpa. Jeg begynte å bruke Linux, men bruker på nåværende tidspunkt kun Windows pga. at disken tok kvelden, og dermed har jeg stor plassmangel (må bruke en disk på 10Gb - slå den!)

Lenke til kommentar

Noko som irriterar meg litt er att dykk samanliknar ps2 og xbox i mhz, ettersom ps2 har ein rein risc prosessor(noko som gir den mykje større ytelse per mhz) og xbox har ein cisc prosessor. og att xbox er bygd opp som ein pc vil også gjere att det er vanskeleg å lage spel som utnyttar konsolen så mykje som ein kunne ønske. Eg vil seie att ytelses forskjelane er små, og grunnen til å kjøpe ein konsole er om ein likar handkontrollane, og spela, ikkje mhz.

Dette vart rotete, men dykk forstår kanskje, vist ikkje berre oversjå posten ... :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Krapylet på 2002-10-27 00:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Noko som irriterar meg litt er att dykk samanliknar ps2 og xbox i mhz, ettersom ps2 har ein rein risc prosessor(noko som gir den mykje større ytelse per mhz) og xbox har ein cisc prosessor. og att xbox er bygd opp som ein pc vil også gjere att det er vanskeleg å lage spel som utnyttar konsolen så mykje som ein kunne ønske. Eg vil seie att ytelses forskjelane er små, og grunnen til å kjøpe ein konsole er om ein likar handkontrollane, og spela, ikkje mhz.

Det er riktig at PS2en yter mer pr. Mhz enn XBOXen. Det skulle da bare mangle da x86 arkitekturen er eldgammel. Men at det er vanskeligere å utnytte hardwaren i en konsoll som baserer seg på RISC-prosessorer er bullshit! Jo eldre arkitekturen er, desto større er kunnskapen om maskinarkitekturen. Man kan sammenligne det med konsoll-emulatorer. En XBOX emulator er sannsynligvis lettere å lage enn en PS2-emulator, rett og slett fordi arkitekturen er relativt kjent(men mye er nytt også). Det er langt verre med PS2. Ja faktisk så er kanskje PS2en sannsynligvis den konsollen som det er vanskeligst å utnytte "kraften" i. Arkitekturen er så kronglete, men til gjengjeld er ytelsespotensialet stort hvis man gjør det riktig (nå kan ikke jeg programmmere, så jeg skal vel være litt forsiktig med å uttale meg her). Selv om prosessoren i PS2 kanskje egentlig er teoretisk raskere, knuser (virkelig K-N-U-S-E-R) grafikkretsen i XBOXen PS2er'n sin (der er hovedprosessoren en del av grafikkretsen - "Emotion Engine"), dermed så er de grafiske egenskapene til boxen bedre. Men jeg er ikke ute etter å starte en "hvilken konsoll som er best"-diskusjon. Hvis man bare ser på grafikkretsene i boxen og PS2, så støtter også PS2 mye færre "features" - det kan sammenliknes med DirectX 6 eller no' sånt. Nå vil jeg ikke si at det gjør boxen noe bedre. Smaken er som baken...

Jeg synes XBOX er best, mens mange synes at PS2 er best. Slik vil det alltid være! Jeg gjentar igjen at jeg ikke vil starte en konsoll vs. konsoll diskusjon, selv om denne posten kanskje heller i den retningen :smile: Sorry. Jeg kunne bare ikke holde kjeft...

Lenke til kommentar

b-duvaland:

Du kan ikke seriøst påstå at en x-box ikke er nærmere en PC enn PS2 og GC? GC vet jeg ikke mye om, men PS2 er bygd opp totalt forskjellig fra PC (derfor er det tilnærmet umulig å lage PS2 emulatorer for PC, i motsetning til x-box emulatorer som allerede finnes til Linux). X-box er faktisk så lik PC at man kan installere Linux (og snart Win2000) på dem umoddet! En x-box er i realiteten så godt som en middelmådig PC i et lite kabinett med ombygde USB-porter. PS2 har, om jeg ikke tar feil, en helt annen prosessor-arkitektur (dual pipeline). X-box prosessoren er en P3 med redusert L2-cache (Les: Celeron).

Når det gjelder utgivelser på X-box: X-box er et Microsoft produkt. For å utgi et x-box spill kreves lisens av Microsoft. Microsoft tjener på hvert solgte spill, og er derfor selvfølgelig interessert i å selge så mange eksemplarer som mulig. I tillegg er spill _vesentlig_ lettere å porte fra X-box til PC enn fra PS2/GC til PC. Derfor ser vi selvfølgelig langt flere spill (som også kan slippes ca samtidig) til x-box/pc enn PS2/PC. Jeg tror faktisk ikke at den store fortjenesten for MS vil ligge i solgte konsoller, men i solgte spill. Derfor vil trolig MS utgi flest mulig på både x-box og pc (noen vil selvfølgelig være eksklusive for begge platformer).

Når det gjelder bilspill så bør det nevnes at PS2 nylig har fått NFS: Hot Pursuit II som er langt bedre enn X-box varianten. (PC-varianten er her sammenlignbar med X-box -varianten, dessverre). Sega GT2002 er så og si en kopi av GT3 (i allefall sterkt inspirert), akkurat som Sega GT var en blåkopi av GT1. Jeg nevnte forresten ikke TOCA Race Driver som finnes til PS2 (har ikke hørt noe om x-box utgave av dette, men jeg kan ta feil).

Jeg er enig i at x-box kanskje teoretisk er en kraftigere maskin enn PS2, men den er i mine øyne mest interessant for folk som ikke har tilgang til en rask PC (som med en god gamepad (ja, de finnes) overgår X-box på alle områder). Microsoft prøver å kjøpe seg populære, jeg håper ikke de lykkes!

PS: Rart med den opera'n din. Min crasher aldri, i motsetning til IE. Gi Opera 2 _objektive_ uker og du vil ikke tilbake på IE, det tør jeg nesten garantere!

--

b-duvland wrote:

En Playstation eller Gamecube er ikke noe mer PC enn det Xbox er, og jeg tror heller ikke andelen er noe høyere av de spillene som kommer til pc på Xbox, enn de andre konsollene. Om det kommer til PC et år etter, så ser jeg heller ingen vits i å bruke det som et motargument. Når det gjelder eksklusive titler så tror jeg alle stiller ca likt, men Xbox kommer nok til å dra ifra mot juletider. Derfor faller argumentet ditt i grus, dessuten når du snakker om spillopplevelser så har jo Xbox det beste utgangspunktet, med den beste grafikken og lyden, spillene også etter min mening. GT3 er eksklusivt på PS2 ja, men Xbox har Rallisport Ch, Sega GT2002 og Project Gotham Racing - prøvd de ?

--

Lenke til kommentar

Joda, qrt_, du skal få ha dine meninger, selv om jeg er uenig i det meste :smile: men jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen, for de som har en kraftig pc, hvorfor skal ikke de kjøpe seg Xbox, men heller Gamecube eller Playstation ? Xbox er da ikke noe mindre konsoll av den grunn ? Jeg skjønner at du ikke har prøvd Xbox før.

November blir forresten en #1 måned for Xbox, Shenmue II, Tony Hawk 4, Splinter Cell, Metal Gear Solid 2: Substance, Total Immersion Racing, Unreal Championship og BMX XXX kommer nemlig ut :grin: :grin: :grin:

De er riktignok bare en brøkdel av titlene som kommer ut, men alle har jo muligheter til å bli super-titler (kanskje utenom det siste, men det er jo verdt å nevne for det:) )

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden (skjønner ikke at jeg orket). Her stod det mye rart gitt.

Gidder egentlig ikke kommentere noe særlig utenom en sak. Mange av dere dømmer X-box nedenom og hjem fordi den ikke har gjort det utmerket bra det første året. Dere glemmer en liten sak.

Microsoft har gjennom tidene vist at de er veldig flinke til en sak. Nemlig bruke masse penger på programvare som de gir bort gratis og/eller taper masse penger på. Dette fortsetter de med inntil mange bruker gratisproduktet deres. Plutselig begynner det å koste penger å bruke. Og vips tjener de penger.

Saken er den at Microsoft har forstått en viktig ting som veldig mange andre ikke har forstått (et glimrende eksempel er Telenor). Selv om et prosjekt ikke er noen umiddelbar suksess er det ikke nødvendigvis misslykket...

PS. Å sammenligne prosessorer bare i MHz blir som å sammenligne klær utfra hva slags stoff dem er lagd av :wink: MAO. ikke noe særlig

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-26 23:53, skrev SysError:

Skjønner ikke hva folk krangler om... XBOX har definitivt ikke tapt. Greit, kall meg fanboy, men vær for fan litt realistisk. Alt kan kjøpes for penger. M$ bare casher inn gryn til spillprodusentene som gladelig lager spill til XBOXen. Hovedsaken er at spillene er bra. Men jeg må innrømme at XBOXen ikke har altfor mange spill å støtte seg på. Men de kommer(forhåpentligvis). Såvidt jeg husker var det ingen som klagde på at PS2 var en drittkonsoll da den kom ut; prisen var like høy som på XBOX da den var ny, men ingen klagde (imotsetning til alle som skal være så "barske" å hakke på konkurrentene til Sony). Spilla var òg elendig. Det er kalrt at boxen har størst potensiale på dette tidspunkt.

En moderne PC moser XBOX uten problemer. Der hvor XBOXen vinner, er at konsollen(selvfølgelig) er optimalisert til spill + at produsentene ikke trenger å tenke på om folk har "bra" nok XBOX, i motsetning til PC
:lol:
Men jeg er en PC fanatiker, og bruker den MYE mer enn XBOX.

Sony Computers har godt av litt konkurranse og jeg misliker at mange gode PC-spill kommer til PS2. Konsollen fortjener ikke den æren...

Og ja, jeg ser ned på folk som nispiller "dumme spill" som Tekken o.l. Jeg på min side foretrekker simulatorer (ikke sånn wannabe pro-dritt som Commanche og Crimson Skies), men så er jeg litt rar da :oops:

Men på PC-fronten, så fortjener M$ en tupp i rumpa. Jeg begynte å bruke Linux, men bruker på nåværende tidspunkt kun Windows pga. at disken tok kvelden, og dermed har jeg stor plassmangel (må bruke en disk på 10Gb - slå den!)

time splitters, tekken tag, x-squad og en del til jeg ikke husker. dette er sånn de første spillene som kom ut og jeg synes alle er gode... men at en konsoll får bedre spill etterhvert er jo ingen garanti for at alle andre også gjør det.

Lenke til kommentar

b-duvaland:

Jeg har vært borti x-box, ja, men ikke så mye som PS2 riktignok. I den forrige tråden skrev jeg mye fakta om hardwaren i de to konsollene, det er fakta og ikke ting du bør være uenig i (X-box og pc mer til felles enn PS2 og pc). Selvfølgelig er x-box en konsoll, poenget er bare at den er relativt lik en PC, og langt flere av spillene vil trolig deles av disse to systemene. Altså: Har du en kraftig PC vil du trolig ha mer igjen for en PS2 eller GC, med mindre du har bestemt deg for at spill er best på konsoll, og at du vil spille favorittspillene dine der istedet for på PC. Ser forresten av listen med spill du ramser opp at flere av de kommer til PC også.. Jeg sier ikke at x-box er en dårlig konsoll, kanskje er den den beste hardwaremessig, men slik jeg ser det har den ingen fordeler framfor PS2 i forholdet til PC. Du vil trolig dekke flere spill med en PC og PS2 enn med PC og X-box.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 10:44, skrev Qrt_:

Selvfølgelig er x-box en konsoll, poenget er bare at den er relativt lik en PC, og langt flere av spillene vil trolig deles av disse to systemene.

Det er bare det at en fet PC koster 15 000 og en Xbox koster 1600... :wink:

Det koster mer for et dugandes skjermkort enn det koster for en Xbox.

Lenke til kommentar

BoardkilL:

Det er sant, det jeg mener er at dersom du har en kraftig PC vil det kanskje være mer nærliggende å kjøpe en PS2/GC (pga at du da allerede har en maskin som overgår x-box og tar de fleste av spillene). X-box og PC kunne strengt tatt vært kompatible dersom det ikke var for skalering av PC systemer.

Lenke til kommentar

Må bare komme med et lite innspill i denne debatten. Det virker nemlig som om noen tror at MS er i nærheten av å tjene penger på å selge xbox. Det er overhodet ikke tilfelle. De tapte penger på den når den kosta 4000kr, og taper enda mer når den selges til sin nåværende pris. Nå er det slik at alle konsoll produsentene selger maskinene sine med tap (kanskje ikke ps2 nå lengre), men ingen er i nærheten av å tape så mye per maskin som MS. Noe som igjen vil si at de må selge mange fler spill per maskin enn noen andre, noe som foreløpig ikke er tilfelle. Likvel er det vel for tidlig å si at MS kommer til å gjøre som Sega.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...