Gå til innhold

Har virkelig Xbox tapt?

fullifaencom

Anbefalte innlegg

Nintendo har en god dose penger de også.

Husk at det er nintendo som eier pokémon, og dere kan tenke dere hvor mye penger de har fått inn på alt pokémon franchise som har blitt solgt. Gamboy/GBA ruller som bare det. Sist så fikk de oppfylt pengebingen med MYE penger igjennom salget av RARE. Det er ingen grunn til at nintendo skal tape denne kampen. Det er Nintendo som har mest erfaring, og det er de nintendo som har de beste spillene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft har mye penger, men det er vel mere viljen til å holde seg i markedet som teller. Sony har et klart forsprang og trenger ikke ofre så mye som MS for å posisjonere seg. Dessuten er jo Microsoft primært et software firma, uten mye erfaring fra konsoll-bisniss. Sony er en elektronikk/hardware produsent med flere år på konsoll markedet. Dessuten vil jeg tro at det er billigere for Sony å produsere og distribuere maskinvaren sin enn det er for Microsoft som må ta ibruk tredjepart-fabrikanter som Flextronics.

Jeg tror at det vil ta noen år før Microsoft kan bli en seriøs konkurrent mot Sony. MS har mye å ta igjen på mange fronter (bla. markedsføring). Men, de vil sikkert gjøre det bra i USA også på kort sikt.

ALT er uansett avhengig av killer-apps. MS trenger desperat flere gode titler. Det er jo egentlig litt rart at de ikke har begynt å satse på in-house development mye tidligere, men nå er heldigvis noe på gli.

Lenke til kommentar

Ser ut til at noen tror at ms har brukt de siste 20 årene på å bygge opp formuen sin bare for å slå gjennom på konsoll-markedet... ms produserer x-box av en enkelt grunn; For å tjene penger på den.

Naturligvis gir pengesekken til ms dem muligheten til å tenke litt mer langsiktig enn mange andre firma, men dersom det viser seg at de ikke klarer å slå gjennom på konsoll-markedet så kommer x-box til å forsvinne rimelig kjapt. Det er ikke slik at ms vil fortsette å pumpe penger inn i ett tapsprosjekt bare fordi de har tonnevis med penger. Hadde det vært forretningsfilosofien deres, så hadde det ikke engang eksistert i dag.

Og sammenligningen med ie vs. netscape er helt irrelevant. I konsoll-markedet har ms ingen monopol-stilling som de kan utnytte grovt og de har langt mektigere motstandere enn de hadde i browser-markedet.

Lenke til kommentar

Konsollen til MS handler ikke bare om konsoll. Ryktene som har gått på nettet tyder jo på at Xbox 2 vil være mer et underholdningssenter i stua.

Det at dette ikke lenger bare handler om TV-spill, men at MS vil inn i stua di, kan jo føre til at MS vil bruke litt mer penger, og litt spissere albuer for å få det til.

MS ser jo for seg en hverdag der du går inn i stua, og all elektronikk er styrt av en hus- server, og det meste i huset kommuniserer. Selvsagt vil MS da ha bukta og begge endene, så du til slutt i realiteten har et Microsoft-hus. Men det er ønskedrømmen til MS, de får kansje til en brøkdel av det. Uansett tror jeg MS kommer til å være en "smerte i rumpa" for SONY og Nintendo i tiden fremover.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 11:27, skrev face:

Taper Sony blir det ihvertfall harikiri..:smile:

harakiri heter det. så langt så taper xbox noe sykt, og det er pga de ikke har spill på høyde med ps2 sine spill, men kommer det endag så har ps2 plutselig ikke noe ess i ermet lenger og vil bli utdatert over natten nesten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder de derre pengegreiene deres, så tjente faktisk Nintendo over dobbelt så mye som hele Sony i 2001! Oj da... Men jeg er ikke en konsoll fan, bruker PC og er fornøyd med det (untatt Clawhammer forsinkelsen)...

Vold itte ta meg!

a>

[ Denne Melding var redigert av: ZkedaR på 2002-10-22 16:57 ]

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig gjort mot Gamecube og si at de kommer til og ryke... Kan være de som sitter igjen til slutt...

Og en annen ting: selv om MS har sjukt mye penger vil det jo ikke si at de vil holde på med XBox til all evighet når den taper penger...

Og når slik jeg har skjønt det så vil PS3 komme et år før XBox 2 når de kommer også... Vil vi ha et Deja Vue, eller hva **** det heter??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 13:17, skrev desertglow:

Quote:

Scenariet blir vel at MS og SONY slåss om å sluke Nintendo, og overtar utviklerne deres sånn ca. på deling.

MS har allerede kjøpt opp den mest vellykkede spillutvikleren til Nintendo.

rare, tenker du på? ett sekund inne i det for tiden så veldig tomme hodet mitt trodde jeg du tenkte på den godeste Shigeru... den dagen LilleBill legger sine hender på Miyamoto-san trekker jeg i helsort, drar fram en tung snikskytterrifle og leker "47" i Seattle...

[ Denne Melding var redigert av: Jay|-|eM på 2002-10-22 19:14 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke bare sammenlikningen med IE og Netscape som er aktuell å ta med her. Hva med hele PC-markdet med Windows vs. Mac, eller f.eks. Word Perfect mot Word/Office. Ser dere en trend her?

Faktum er at MS er et av verdens mest offensive selskaper. De har forstått at de må inn i andre markeder, for å utvide sitt inntektspotensiale. Og det er nettopp derfor de entret konsollmarkedet. For å utvide sitt inntektspotensiale, og på lang sikt øke sine inntekter. Dette er en langsiktig strategi, og de har aldri vært ute etter kjappe penger. Strategien deres går langt inn i neste konollsyklus med Xbox 2 og kanskje Xbox 3.

Jeg tror ikke de realistisk sett noen gang trodde at de kom til å selge flere konsoller enn Sony denne runden, men på lang sikt så er MS sin strategi å ta større og større markedsandeler fra Sony.

Om de fortjener det er helt avhengig av produktene de lager. I forhold til dagens situasjon med Xbox Gamecube og PS2 så fortjener MS all den ros de kan få. De lager et produkt som teknisk sett overgår konkurrentene, samtidig som prisen er lavere.

Husk at Xbox er den konsollen som har vært på markedet kortest tid - 13 måneder, mens både PS2 og Gamecube ble lansert tidligere. I USA ligger Xbox foran Gamecube i antall solgte konsoller, mens den ligger langt bak PS2. Jeg antar at situasjonen er den samme i EU. Jeg tror situasjonen i Japan blir tillagt altfor mye vekt. Når alt kommer til alt, så er det salget på verdensbasis som avgjør om en konsoll overlever. Så langt har markedet vokst, etter at tre aktører kom på banen. Dvs. at det i alle fall så langt er plass til 3. Jeg antar at Nintendo trekker seg ut først, og kjører en Sega. De kommer til å fortsette med produksjon av spill, mens andre lager hardware.

Som sagt mange ganger før her, så fatter jeg ikke hvorfor folk har noe i mot Xbox, med mindre de eier store aksjeposter i Nintendo eller Sony. Når du ser konsollene isolert, så er Xbox den konsollen som er mest fremtidsrettet. Det kommer vi bare til å se klarere og klarere etterhvert som tiden går! Jeg skal like å se diskusjonen her om et år. Da tror jeg det er mange som har revurdert sin negative holdning til Xbox.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 19:32, skrev Jc-g:

Som sagt mange ganger før her, så fatter jeg ikke hvorfor folk har noe i mot Xbox, med mindre de eier store aksjeposter i Nintendo eller Sony.

Det er vel mulig enkelte har lest sin data-historie og vet hva som faktisk lå bak når ms 'vant' de kampene du ramser opp i begynnelsen av innlegget...

I samtlige tilfeller satt forbrukerene igjen med ett ms-produkt som var beviselig dårligere enn konkurrentens som måtte gi seg i kampen med monopolisten. Netscape er ett perfekt eksempel. På det tidspunktet ie tok over 'tronen' fra netscape var netscape en langt bedre browser enn ie.

Og resultatet i dag kjenner vi vel...? Vi har valget mellom å bruke en stor, treg browser som er stappfull av sikkerhetshull eller raskere og sikrere browsere som følger standarder men som dermed ikke kan vise en del sider som er laget i følge ms-'standarden'.

Er det virkelig noen som ønsker slike tilstander for konsoll-markedet også...?

Lenke til kommentar

Jeg så et program på BBC World har om dagen som heter Click Online.

Microsoft prøver faktisk å tjene penger på XBOX ved å kaste penger på det, men hittil har ikke det gått så bra. De har tapt penger for hver eneste enhet og hvert eneste spill de har solgt, og Click Online mener at hvis dette forsetter vil M$ antakeligvis legge ned hele prosjektet.

De har rett og slett ett for dårlig rykte på seg som selskap. De er ikke populær nok i kundekretsen.

Men hvis den dagen kommer skal jeg stå å le av alle XBOX fanboys som har tapt :lol: :lol: :lol: :lol:

SONY IS KING!!!!!!!!!!!

-XDamage

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 22:13, skrev XDamage:

Jeg så et program på BBC World har om dagen som heter Click Online.

Microsoft prøver faktisk å tjene penger på XBOX ved å kaste penger på det, men hittil har ikke det gått så bra. De har tapt penger for hver eneste enhet og hvert eneste spill de har solgt, og Click Online mener at hvis dette forsetter vil M$ antakeligvis legge ned hele prosjektet.

De har rett og slett ett for dårlig rykte på seg som selskap. De er ikke populær nok i kundekretsen.

-XDamage

Helt sikkert, folk vil jo ikke ha noe med ms å gjøre. Når familiefaren kjøper ny pc, hva vil han ha? Microsoft, og familiefaren er desverre fornøyd med det. At noen bruker wordperfect (eller ps2), betyr ikke at ALLE hater microsoft. Jeg for min del kunne ikke klart meg uten ms og deres programvare :->

Husk at det ikke var versjon 1 av windows som ga de monopol :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 16:56, skrev ZkedaR:

Når det gjelder de derre pengegreiene deres, så tjente faktisk Nintendo over
dobbelt
så mye som hele Sony i 2001! Oj da... Men jeg er ikke en konsoll fan, bruker PC og er fornøyd med det (untatt Clawhammer forsinkelsen)...

Hvor finner du disse tallene ?

Lenke til kommentar

'Men hvis den dagen kommer skal jeg stå å le av alle XBOX fanboys som har tapt. SONY IS KING!!!!!!!!!!! '

Herregud, det verste med at PS2 selger så mye er alle de BLINDE fanboys som følger med. Hvorfor er det så kult om Xbox 'taper'? Det verste som kan skje er at en av aktørene får monopol, være seg Sony, MS eller Nintendo.

Vi trenger konkurranse, det er bra for både oss spillere og også for utviklerne. Og særlig ille for oss europeere ville det vært om Sonys tilnærmede monopol fortsetter. Vi europeere har i alle år blitt avspist med forsinkete og elendige PAL-versjoner (alle Final Fantasy, Devil May Cry, Onimusha, Tekken.....) på Sony konsoller, men de har nå begynt å skjerpe seg litt. Et eksempel på konkurransen hjelper!

Lenke til kommentar

Er det noen som sitter og diskuterer her og faktisk husker hvordan lanseringen til PSX gikk?

Slo Sony igjenom på dagen? eller måtte de faktisk slite i ganske lange tider?

Trekker meg stille tilbake og lar dere alle tenke litt over det der.

Lenke til kommentar

Det finnes kun 1 godt argument for å velge PS2 fremfor Xbox på (I DAG), og det er Grand Theft Auto. Det eneste spillet til PS2 som er verdt å ha, og som ikke finnes på andre konsoller.

Det innrømmer selv vennene mine som har PS2. 2 av de har Xbox også, og hadde solgt PS2'en hadde det ikke vært for GTA.

Men, nå får man jo GTA på PC også, så jeg ser ikke helt vitsen.

Toppspill til Xbox ? Den har jo flust. De beste bilspillene, actionspillene, og rollespillene? slåssepillene?

Et av topptitlene til PS2 er jo MGS2, det kommer på Xbox. MGS3 blir jo Xbox only, og nå som Splinter Cell, Halo 2 og Time Splitters 2 kommer til Xbox, burde det være noe tvil om hva man skal kjøpe?

Spill som The Thing, Colin Mcrae 3, Starcraft: Ghost kommer jo/er til alle konsollene. Siden XBox får den beste grafikken, burde jo ikke det være noe vanskelig å velge her heller ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-23 17:49, skrev b-duvaland:

MGS3 blir jo Xbox only

Nei, den blir Xbox only i en tidsperiode før den kommer til andre systemer. Leste dette et sted her på gamer.no, men fant det ikke igjen.

Andre gode grunner til å kjøpe PS2 framfor Xbox (idag) er jo Final Fantasy X (og de kommende Final Fantasy spillene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...