RamGuy Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Jeg har en Seagate Barracuda 7200.7 120 GB Og jeg må formatere og installere hele OS på nytt (Windows XP Pro ENG).. Og da hadde jeg tenkt til å dele opp harddisken (parrtisjonere) i flere deler, etter som så mange har anbefalt det osv.. Hadde tenkt til å dele den sånn her: Partisjon 1: 4GB = Operativsystem (XP) Partisjon 2: 10GB = Mine Dokumenter (med musikk og filmer) Partisjon 3: 40GB = Programmer (FireFox, Photoshop, osv..) Partisjon 4: 20GB = Spill (World of Warcraft, Battlefield osv..) Partisjon 5: 30GB = Downloads (Alle nedlastede filer, musikk, filmer osv..) Partisjon 6: 10GB = Ekstra (Brukes i nød) Totalt: 114GB av 114.470GB Men så dukker spørsmålene opp: Noen har anbefalt: Minst 1,5 ganger RAM mengden til SWAP, eller mer Hva er SWAP for noe? Hvordan får jeg "Documents and Settings" mappa over fra OS partisjonen til Mine Dokumenter partisjonen? Det er jo ikke bare å kopiere så er alt greit, er vell noe litt mer jeg må gjøre.. Men kan noen please fortelle meg hva.. Det samme gjelder med innholdet i "Program Files" mappa som skal over fra OS partisjonen og til Programmer partisjonen.. Hvordan skal dette gjøres? Hvordan deler jeg opp harddisken på best mulig måte i det heletatt? Og skal Drivere installeres på samme partisjon som OS? Eller kan jeg putte de hvor jeg vil? Endret 9. august 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
qlubber Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Jeg anbefaler deg ikke å partisjonere disken din. Du bruker opp masse stasjonsbokstaver, og størrelsene du oppgir vil bli et problem før eller siden. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en ny disk (200GB koster 600 kr. på f.eks. Komplett), og brukt den du har i dag, til OS og programmer, og den nye til lagring og nedlastinger. Hvis du absolutt skal partisjonere, så kan du bruke Partition Magic for å endre størrelsene på partisjonene etter installasjon. Men ha tunga rett i munnen. Det er fort gjort å gjøre feil med dette... Endret 9. august 2006 av qlubber Lenke til kommentar
simson Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Fra et annet sted på forumet: Hva er virituelt minne/swap-minne?Operativsystemet (f.eks Windows eller Linux) setter av en plass på disken som blir brukt til omtrent det samme som minnet, altså å holde informasjon så raskt tilgjengelig som mulig. Hvis man har lite minne i maskinen vil dette virituelle minnet bli brukt i større grad for at programmene skal få den minne-kapasiteten de behøver. Swap-minne er ufattelig mye treigere enn RAM. Windows opererer standard med en variabel størrelse på swap-filen, men det er anbefalt å sette swap-filen til en fast størrelse for å unngå fragmentering. Jeg ville satt av mer enn 4gb til Windows XP. På min forrige PC hadde jeg 6gb satt av til XP, men etter hvert begynte systemet å krype oppover gigabytene, pga ulike sikkerhetsnedlastinger, osv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Mulig det er noen som anbefaler å partisjonere slik, men jeg holder på at det ikke er lurt i det hele tatt. Du vil fort komme i den situasjon at en partisjon er for liten. Da må du til å jobbe med Partition Magic, det tar fryktelig lang tid og det er en viss risiko for at det skjærer seg. Eller du setter av rikelig med plass for å unngå dette, da kaster man bort plass. Det holder med å lage en partisjon for Windows og en for data, IMO. Det er mye mer fleksibelt. http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partOrganized-c.html Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Fra et annet sted på forumet: Hva er virituelt minne/swap-minne?Operativsystemet (f.eks Windows eller Linux) setter av en plass på disken som blir brukt til omtrent det samme som minnet, altså å holde informasjon så raskt tilgjengelig som mulig. Hvis man har lite minne i maskinen vil dette virituelle minnet bli brukt i større grad for at programmene skal få den minne-kapasiteten de behøver. Swap-minne er ufattelig mye treigere enn RAM. Windows opererer standard med en variabel størrelse på swap-filen, men det er anbefalt å sette swap-filen til en fast størrelse for å unngå fragmentering. Jeg ville satt av mer enn 4gb til Windows XP. På min forrige PC hadde jeg 6gb satt av til XP, men etter hvert begynte systemet å krype oppover gigabytene, pga ulike sikkerhetsnedlastinger, osv. 6640064[/snapback] På Win-XP.no står det: Virtuelt minne: Trykk Start -> Kontrollpanel -> System Under fanen Generelt ser og noterer du hvor mye RAM du har på maskinen. Trykk så på fanen Avansert og Innstillinger under Ytelse. Velg fanen Avansert og trykk Endre knappen under Virtuelt minne. Nå må du ha tunga rett i munnen.. har du partisjonert harddisken setter du viruelt minne til en annen stasjon enn C:\. Men virtuelt minne må ikke settes til en annen disk. Er du usikker er det best å bare sette den til C.\ stasjonen. Finn nå frem en kalkulator elelr bruk kalkulatoren i Windows Start -> Alle Programmer -> Tilbehør -> Kalkulator Ta nå antall ram og gang dette med 1,5. Eksempelvis: Har du 512MB ram blir det: 512 ganger 1,5= 768 Skriv så inn 768 i Startstørrelse og 768 i Maksimal størrelse, og trykk Angi knappen. På resten setter du ingen sidevekslingsfil og trykker Angi knappen etter hver stasjon. Trykk OK -> Bruk og avslutt. Det betyr at jeg med 1024MB RAM skal velge minst 1536 og max 1536 og ingen sidevekslingsfil? Eller burde jeg ta mer? Hva er anbefalt? Endret 9. august 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå